Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Geboekstaafd: De top 3 van Michiel Cobben

Michiel Cobben is sinds 1992 actief in de werving en selectie van marketing­ en salespersoneel en sinds 2011 adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander hij het belang van de gunfactor. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

Nienke van Oeveren | 26 oktober 2015 | 1-2 minuten leestijd

1 Good to Great

Jim Collins

‘Sinds Good to Great lees ik managementboeken. Toen dit boek een hype was, las ik het en het heeft me bijzonder geïnspireerd. Vooral het principe First who, then what; alles is te veranderen, maar begin met de mensen die het moeten doen. De argumenten van Collins gebruikte ik in gesprekken met de klanten van mijn werving- en selectiebureau; als je wilt veranderen, moeten je mensen dat aanslingeren. Een andere belangrijke les is om een monitor in te bouwen: wat gebeurt er als je plan niet lukt? Vaak zijn er dan al nieuwe plannen in plaats van dat het oude plan gedisciplineerd verbeterd wordt.’

2 Alles (z)onder controle

Rolph Pagano

‘Ook Alles (z)onder controle is voor managers die vooruit willen. Dit filosofische managementboek bevat één hoofdgedachte: een tekort moet je oplossen óf accepteren, niet blijven zeuren. Ik las dit boek toen ik stilstond in mijn ontwikkeling en ik koos voor oplossen. Ik probeerde mijn bureau over te dragen aan mijn compagnon en ben de consultancy ingegaan. Veel mensen denken dat dingen je overkomen, maar als je accepteert dat je iets niet haalt, zie je opeens mogelijkheden.’

3 Publieke werken

Thomas Rosenboom

‘Het verhaal van deze roman speelt eind 19de eeuw toen het Victoria Hotel in Amsterdam gebouwd werd. Alle huizen in de straat worden opgekocht, maar de hoofdpersoon dacht de slimste te zijn. De interactie tussen hem en de projectleider beschrijft Rosenboom prachtig: "Ik ben de enige van wie je dit huis kan kopen." "Maar ik ben de enige aan wie je dit huis kunt verkopen." Dit boek laat zien dat alle onderhandelingen kunnen mislukken als je het elkaar niet gunt. Uiteindelijk is geen van beiden er beter van geworden; het Victoria Hotel is rond het huis gebouwd.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden