De aanleiding voor het boek 'Businessetiquette 3.0' vormt een businessetiquetteonderzoek onder 777 Nederlandse zakenmensen, dat onder andere via Twitter is gehouden. De onderzoeksgroep beoordeelt de Nederlandse etiquettekennis als relatief laag. Buitenlanders worden als 'beleefder' beoordeeld. De lage Nederlandse score komt volgens Roel Wolbrink omdat Nederlandse zakenmensen te weinig bezig zijn met businessetiquette. Etiquette wordt gezien als stoffige spelregels, maar Wolbrink maakt duidelijk dat etiquette veel meer is dan dat. Het boek beschrijft een heel breed scala aan etiquetteregels. Over de eerste indruk, lichaamstaal, kleding, tafelmanieren, netwerken en communicatie. Want dat is de belangrijkste boodschap van het boek. Zorg dat je boodschap goed overkomt, in elke situatie. Je merkt dat de auteur bijvoorbeeld goed thuis is in kledingregels; deze staan heel uitgebreid beschreven. Een leuke tip vond ik dat je je ook bewust moet zijn welke accessoires je gebruikt en wat dat doet voor je uitstraling. Maar soms gaat het boek ook wat ver. Zo is het heel handig om op te kunnen zoeken wat black-tie nu ook weer inhoudt, maar jasje zeggen in plaats van colbert heeft naar mijn mening meer met 'praten op stand' te maken dan met businessetiquette. 'Businessetiquette 3.0' is een onmisbaar boek voor iedereen die letterlijk goed voor de dag wil komen maar vooral ook voor iedereen die zich optimaal wil presenteren. Het boek is gemakkelijk leesbaar en zit praktisch in elkaar. Je kunt het gemakkelijk bij je steken en elke lezer haalt er wel iets uit. Je hoeft het boek niet in één keer uit te lezen maar dat kan natuurlijk wel. Regelmatig wordt bij een hoofdstuk doorverwezen naar een ander hoofdstuk dat ook op het betreffende onderwerp ingaat. Hierdoor is het een echt naslagwerk geworden. Dit boek kun je in de eerste plaats gebruiken om terug te vinden hoe het nu ook weer hoort. Maar nog leuker is het om het boekje te gebruiken als een beknopte communicatiehandleiding. Etiquette is namelijk je ook verplaatsen in een ander. Door je niet te verplaatsen in de ander of de bijeenkomst niet voor te bereiden ontstaat er onbegrip tijdens vergaderingen, praten mensen langs elkaar heen en worden opdrachten niet gegund. Hoe ga je met elkaar om en hoe maak je een goede indruk, kortom: hoe zorg je dat het klikt! Dat is waar het in dit boek om draait.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.