Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo schrijf je een goed managementboek - 'Een nuttig boek'

In no time las ik Zo schrijf je een goed managementboek van auteur en uitgever Geerhard Bolte uit. Het is interessant, heeft ook voor schrijvers met enige schrijfervaring nuttige tips en het leest lekker weg.

Sippy van Akker | 17 september 2019 | 3-4 minuten leestijd

Zo schrijf je een goed managementboek opent met het citaat ‘Makkelijk lezen is verdomd hard schrijven' van Nathaniel Hawthorne en dat is ook precies wat Bolte in de rest van zijn boek benadrukt.

In zijn functie als uitgever ziet Bolte natuurlijk veel boeken voorbij komen. Hij weet waar hij het over heeft en heeft het allemaal gezien. Boeken die niet goed gestructureerd zijn, te vol met jargon en onnodige moeilijke woorden zitten, zinnen die niet lekker lopen... Ook als een boek een interessante boodschap en originele invalshoek heeft, zijn dat voor lezers redenen om er toch de brui aan te geven. Dat zijn dus zaken die je vermijden. Kill your darlings. Schrap zinnen die je zelf o zo leuk en fijn geschreven vindt, maar die voor de lezer geen toegevoegde waarde hebben. Tot zover over het schrijven van de hoofdtekst van je boek. Er komt natuurlijk meer bij kijken. Veel meer.

Bolte vindt dat je niet moet dralen en gewoon moet beginnen met het schrijven van dat boek. Maar dan wel pas nadat je een goed idee hebt met een interessante invalshoek, een aansprekende titel en een goede structuur. Als dat geraamte eenmaal staat, kun je daarna gaan invullen. Je hoeft niet per se het boek in de volgorde van de uiteindelijke publicatie te schrijven. Als je maar schrijft en kritisch bent op je werk. Zowel qua inhoud als stijl.

Bolte zegt verder dat een schrijver ook veel moet lezen. Niet alleen om research te doen voor de inhoud van zijn of haar boek, maar vooral ook om te leren van de stijl van anderen. Om te leren hoe je een onderwerp introduceert, zonder dat het saai wordt, enzovoort.

Een goede schrijver heeft verder bij voorkeur een goede stijlgids op de tafel liggen en het groene boekje.

Ook legt Bolte het nodige uit over het publicatieproces zelf. Hoe benader je een uitgever, op welk moment doe je dat? Wat kan je wel of niet verwachten van de uitgeverij als auteur, hoe lever je je boek bij voorkeur aan?

Dat is nog flink wat werk en de royalty's voor dat boek wegen daar zelden tegen op. Een boek als marketinginstrument om jezelf als deskundige in de markt te zetten, is waar de winst zit voor de handige en enthousiaste auteur. De meeste schrijvers verdienen niet veel geld met het boek zelf. Zeker niet in verhouding tot de uren werk die erin zitten. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

Bolte vertelt ook over de voor- en nadelen van het werken met een uitgeverij, en die van het zelf uitgeven van je boek. Een van de dingen die ik hier uit heb meegenomen is dat publiceren in eigen beheer vooral een principiële keuze is.

Bolte waarschuwt voor het moment dat het boek na vormgeving en verschillende redactie- en correctierondes het levenslicht ziet. Heel veel auteurs zijn er dan wel even klaar mee, na al die uren werk en inzet. Terwijl dat juist het moment is om erop uit te gaan om je boek te promoten. De uitgever kan je daarbij wel wat tips geven, maar je moet veel zelf doen, bijvoorbeeld met behulp van je blog of social media. Je krijgt het pas echt druk na publicatie. Ook als je het niet voor de royalty's doet. Er rollen misschien wel mooie klussen uit, bijvoorbeeld spreken op een congres, of een klus als trainer of consultant. Dat is waar je boek ook weer voor jou kan gaan werken.

Al met al is Zo schrijf je een goed managementboek een heel erg nuttig boek. Het is kritisch, bevat veel informatie en prikt verschillende mythes door. Ik ben ervan overtuigd dat ook mensen met wat meer schrijfervaring (zoals ondergetekende) er iets van kunnen opsteken. Daarnaast raad ik het aan als je werk wilt maken van je wens om een boek te schrijven.

Over Sippy van Akker

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden