Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 december 2011 | Veerle Blajic-Kik

'Communication works for those who work at it.' Met dit citaat begint het eerste hoofdstuk van 'Basisprincipes van communicatie'. Even vlot en doorspekt van humor en praktijkvoorbeelden is de rest van het boek van Klaas Wiertzema en Patricia Jansen. In duidelijke hoofdstukken presenteren zij een compleet overzicht van onderzoeken en gangbare theorieën omtrent dit onderwerp waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben: luisteren, lichaamstaal, (evaluatieve) feedback, vergadertechnieken, de roos van Leary. Het heten misschien basisprincipes, maar met dit boek heb je een totaalbeeld die verder reikt dan alleen maar basis.

Voor de hoeveelheid informatie is 'Basisprincipes van communicatie' verrassend klein van formaat. Het is helder en vlot geschreven en hoewel het er uitziet als een studieboek, leest het helemaal niet zo. Ik nam mezelf steeds voor de paragraaf uit te lezen en kwam dan al snel tot de conclusie dat ik alweer een heel hoofdstuk uit had. Door het gebruik van humor en veel voorbeelden leest het heel rustig en krijg je geen 'overdosis' theorie voor je kiezen.

Het boek is duidelijk afgekaderd: de besproken stof geldt vooral voor West-Europa en (Noord-)Amerika. Voor communicatie met of binnen andere culturen verwijzen Klaas Wiertzema en Patricia Jansen naar een ander deel uit deze reeks boeken. De inhoud laat op deze manier geen leemtes achter: ook voor overige onderdelen die niet of minder besproken worden, geldt dat er een ander boek beschikbaar is.

Die volledigheid is goed uitgewerkt, want ook bij alle citaten en beweringen wordt een bronvermelding gegeven. Weet u bijvoorbeeld uit uw hoofd op wiens onderzoek de theorie gebaseerd is dat bij een mondelinge boodschap de betekenis voor 38% uit vocale eigenschappen, 55% uit non-verbale eigenschappen en slechts 7% uit de letterlijke inhoud wordt verkregen? Of waar Schulz von Thun ook alweer bekend van is? In dit boek vind je de antwoorden gemakkelijk terug.

De verschillende hoofdstukken beginnen allemaal met een relevant citaat, indien nodig vertaald. Elk hoofdstuk is onderverdeeld in paragrafen. Die zijn weer onderverdeeld in korte alinea's, wat het heel overzichtelijk maakt. De tekst wordt afgewisseld met foto's (om bijvoorbeeld lichaamstaal te verduidelijken) en met praktische voorbeelden die in een grijs kader geplaatst zijn. Zo wordt een stuk theorie steeds goed toegelicht.

In de hoofdstukken wordt soms terug verwezen naar iets dat in een eerder hoofdstuk al is behandeld, of nog aan bod moet komen. De auteurs noemen dan ook precies in welke paragraaf je het kunt je het kunt vinden. Dit vond ik erg prettig, aangezien ik vaak bij verwijzingen veel tijd kwijt ben aan het terugvinden van informatie.

Psychotherapeuten worden klassiek afgebeeld met een pijp in hun mond. Volgens de auteurs was dit een hulpmiddel voor de therapeut om stiltes te creëren. Onze natuurlijke neiging is namelijk om stiltes vol te willen praten, dus op die manier kon er meer informatie van de patiënten verkregen worden. Het lijkt wel alsof ze dat in dit boek ook hebben toegepast. Zoals ik eerder noemde, is de informatie volledig, maar door de manier van structureren voelt het alsof er stiltes vallen. Dit geeft de lezer de rust om het zojuist gelezen stuk te verwerken, waardoor het je goed bij blijft. Erg knap gedaan.

Hun eigen advies om teksten niet verder onder te verdelen dan hoofdstuk-paragraaf-subparagraaf (bijvoorbeeld 6.4.2) passen Wiertzema en Jansen goed toe. Daarnaast wordt aan het einde van een groot hoofdstuk een samenvatting gegeven en eindigt elk hoofdstuk met het kopje 'tot besluit' waar de laatste opmerkingen met betrekking tot het behandelde onderwerp worden besproken.

Het hoofdstuk over leiderschap is nieuw in deze uitgave, maar sluit naadloos aan bij de rest van het boek. Ik kan het me eigenlijk moeilijk voorstellen zonder dit hoofdstuk, want ook leidinggeven valt of staat met de juiste communicatie.

Misschien moet ik hier een stilte laten vallen om u te verleiden het boek te gaan lezen. Naar mijn mening onmisbaar in de boekenkast van wie met communicatie te maken heeft.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden