1 september 2010 | Anna Wamsteeker

Op de achterkant van 'De kleine PRINCE2' van Mark van Onna en Ans Koning prijkt de quote: 'Dit handige boek geeft een uitgebreide inleiding op de best-practice-projectmanagementmethode PRINCE2'. Laat u niet door deze quote misleiden. Wie net als ik een PRINCE2-leek is en een inleiding, uitgebreide achtergronden of praktijkvoorbeelden verwacht, komt bedrogen uit. Het boekje is desondanks een waardevol handboek waarmee u de populaire projectmanagementmethode kunt afstemmen op kleine en middelgrote projecten. Het is geen boek om in één ruk uit te lezen, maar een naslagwerk om tijdens een PRINCE2-project bij de hand te houden.

PRINCE2 is een gestructureerde projectmanagementmethode, die flexibel toepasbaar is op alle projecten, groot en klein. Het afstemmen van de methode op de projectgrootte is daarbij de kunst. Om bij de afstemming te helpen, schreven Mark van Onna en Ans Koning 'De kleine PRINCE2 - Gids voor projectmanagement'.

Het boek start met een korte inleiding in projectmanagement en de PRINCE2-methode. Daarna wordt de lezer stapsgewijs meegenomen door alle processen en managementactiviteiten rond een PRINCE2-project. Het project begint met 'de projectaanloop'. Stuk voor stuk worden de activiteiten beschreven die voorafgaan aan de goedkeuring voor de start van een project. Daarna volgen hoofdstukken over de plannen en projectfases van een PRINCE2-project; 'de projectinitiatie'; 'de projectuitvoering en beheersing'; hoe om te gaan met de faseovergangen en 'de projectafsluiting'. Alle hoofdstukken over de processen en activiteiten eindigen met 'Tips en Trucs' om de processen toe te spitsen op een project.

Na de hele projectlevenscyclus sluiten schrijvers af met een hoofdstuk over de zeven PRINCE2-thema's. Voorbeelden van thema's zijn de 'Business Case', 'Plans' en 'Quality'. 'De thema's kunnen worden beschouwd als bouwstenen voor de PRINCE2-processen.' Dit slothoofdstuk bestaat vooral uit tabellen. Elke tabel belicht per thema de bijbehorende activiteit, het product en een toelichting.

Al met al is 'De kleine PRINCE2' een echt handboek. Het bevat alle ingrediënten van een goed handboek: tips en trucs, een begrippenlijst en een uitvouwbaar PRINCE2-procesmodel. Bovendien is het boek compact en het bladert lekker door dankzij de ringband en het stevige papier. Het is vlot en krachtig geschreven en de auteurs vatten regelmatig de stof samen. Toch blijft het door de grote hoeveelheid processen, activiteiten en thema's van PRINCE2 pittige kost. Het is niet aan te raden het boek in één keer uit te willen lezen.

Om de pittige kost behapbaar te maken, leidt de bekende Nederlandse schrijver Ronald Giphart elk hoofdstuk in. Gaandeweg de inleidingen ontvouwt Giphart een sprookje over een prins die zich altijd maar aan het Prinselijk Protocol houdt. Op een dag kust Roosje de prins wakker. Roosje wijst de Prins erop dat hij de baas is en het Protocol gewoon kan veranderen. En daar raakt Giphart het doel van 'De kleine PRINCE2'. Met deze parabel haalt hij het idee dat PPRINCE2 een bureaucratisch keurslijf is op fraaie wijze onderuit. Hij laat zien dat de methode op elke project toepasbaar is. 'De beslissing over de mate van gebruik is afhankelijk van het specifieke project', zoals Van Onna en Koning zeggen.

Toen ik aan 'De kleine PRINCE2' begon, verwachtte ik een inleiding op de voor mij nog onbekende projectmanagementmethode. Na het lezen van het boek ken ik alle facetten van de methode. Ik kan me alleen nog geen voorstelling maken van een PRINCE2-project in de praktijk. Voor meer informatie over de methode reiken Van Onna en Koning boekentips aan, maar ik kan natuurlijk ook gewoon met methode aan de slag te gaan. 'De kleine PRINCE2' houd ik dan zeker bij de hand.

30 juni 2010 | Projectleider-Worden.nl

In juni 2009 is de huidige versie van PRINCE2 gelanceerd, inclusief het officiële handboek 'Managing Succesful Projects with PRINCE2'. Al snel volgden een aantal Nederlandstalige boeken van auteurs die in de jaren daarvoor ook succesvolle werken over PRINCE2 hadden geschreven. En zo verwachtten wij ook snel een aangepaste versie van 'De kleine Prince2' van Mark van Onna en Ans de Koning, per slot één van 'de toppers' in ons land op het gebied van PRINCE2-boeken. Maar uiteindelijk hebben we lang moeten wachten totdat wij bij Projectleider-Worden.nl de nieuwe versie in handen kregen. 'De kleine Prince2 Editie 2010' is het wachten meer dan waard geweest.

Vraag een willekeurige PRINCE2-gebruiker een PRINCE2-boek te noemen en de kans is groot dat hij 'De kleine Prince2' noemt. 'De kleine Prince2' van Mark van Onna en Ans Koning prijkt op menig bureau, wordt meegedragen in vele computertassen, koortsachtig bestudeert in aanloop naar een Foundation examen en regelmatig geraadpleegd om te lezen 'hoe het ook alweer zat'. Kortom, 'De kleine Prince2' is een fenomeen in ons land. Een nieuwe versie die aansluit op de aangepaste versie van PRINCE2 2009 kon niet uitblijven. We hebben er lang op moeten wachten, dat wel. Een heel jaar maar liefst na het verschijnen van PRINCE2 2009. Is deze nieuwe uitgave het wachten waard geweest en voldoet deze aan de hoge verwachtingen? Volmondig, ja! Ook 'De kleine Prince2 Editie 2010' zal haar weg naar bureaus, tassen, opleidings- en projectruimten snel en in grote getale weten te vinden. En terecht.

Wat 'De kleine Prince2' al sinds de eerste uitgave kenmerkt, zijn de handige ringband en het handzame formaat. Deze zijn gelukkig gehandhaafd, al moeten we zeggen dat het boek zó vol zit dat het ondanks de handige ringband soms lastig omslaan is. Achterin het boek is een prima overzichtschema van het procesmodel opgenomen. Het klapt mooi uit waardoor u het constant in beeld hebt, waar u zich ook in het boek bevindt. Erg handig.

Mark van Onna en Ans Koning verstaan de kunst om de soms als 'droog' aandoende PRINCE2-methode duidelijk aan u uit te leggen. In een logische volgorde komen alle processen, thema's en principes aan bod. Het boek is doorweven met een groot aantal 'tips en trucs' die blijk geven van de vele jaren praktische ervaring van de auteurs. Ook alle PRINCE2 documenten worden behandeld. Niet samengepakt in een aparte bijlage, maar op de momenten in het project waarop u ze voor het eerst gebruikt. Ze staan duidelijk aangegeven in een afwijkende kleur en geven een opsomming van de inhoud.

Aangenaam verrast zijn wij met het hoofdstuk waarin de zogenoemde 'thema's' van PRINCE2 van begin tot eind worden 'gevolgd'. Op deze manier leert u niet alleen wanneer u voor het eerst in aanraking komt met thema's als business case, projectorganisatie, risico's of kwaliteit. U ziet in hetzelfde overzicht ook wat er vervolgens mee wordt gedaan, wanneer tijdens het vervolg van uw project en door wie. Hierbij is iedere stap bovendien voorzien van een duidelijke toelichting. Dit hoofdstuk is absoluut een toegevoegde waarde die wij in nog geen ander boek zijn tegengekomen.

Projectleider-Worden.nl is altijd al bijzonder te spreken geweest over 'De kleine Prince2'. De lat lag dan ook hoog voor deze nieuwe Editie 2010. Maar Mark van Onna en Ans Koning hebben ruim voldaan aan de vooraf hoog gespannen verwachtingen. Een uitstekend, helder en handzaam boek om te gebruiken naast de officiële manual.

26 maart 2008 | Mark Murkes

Prince2 behoeft eigenlijk geen introductie of uitleg meer. Deze projectmanagement methodiek wordt al jaren toegepast in grote en kleine ontwikkeltrajecten. Door zich te baseren op 'best practices' heeft Prince2 bewezen erg succesvol te zijn, wat de populariteit alleen maar ten goede komt. Kennis van Prince2 is dan ook een zeer gewenste eigenschap in een projectmanager. Meestal gaat het aanleren van deze methode gepaard met zwaarlijvige cursussen en dito boekwerken. Daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen.

'De Kleine Prince2' is een zeer compact werk van 150 pagina's. De auteurs, Mark van Onna en Ans Koning, hebben beide jarenlange ervaring in projectmanagement, wat wordt weerspiegeld in hun heldere en compacte aanpak. De fluwelen handschoenen zijn in de kast gelaten; de mouwen worden direct opgestroopt. Er worden geen woorden vuilgemaakt aan uitgebreide achtergronden, omlijstende teksten en ander nutteloos proza; u krijgt alle informatie 'straight to the point'.

In een rap tempo komen de verschillende processen binnen Prince2 voorbij. Het gehele traject, van eerste verkenning tot eindevaluatie wordt hierbij doorlopen. Noodzakelijke rolverdelingen, organisatiestructuren en documentatie worden achter elkaar op de lezer afgevuurd. Gelukkig zijn er natuurlijke rustpunten in de vorm van een verhaal van Ronald Giphart aan het begin van elk hoofdstuk.

Zelfs met de sobere tekstaanpak van de auteurs kan het materiaal overweldigend overkomen. Het is dan ook prettig dat vele diagrammen en overzichten de complexe materie inzichtelijk maken. Erg handig is bijvoorbeeld het overzicht van de componenten binnen een project. Alle componenten worden hier gerubriceerd getoond, inclusief de bijbehorende handelingen. Dit overzicht maakt het doorlopen van een project een kwestie van afstrepen.

'De Kleine Prince2' kan prima als lesstof dienen. Door de compacte stijl is het wel zaak om bepaalde aspecten goed in te laten werken; het heeft geen zin om het boek in één keer uit te willen lezen. Met dit advies in het achterhoofd kan een nieuwkomer zich de methodiek redelijk snel eigen maken. Tevens is het een perfect naslagwerk voor projectmanagers die even enkele details willen nazoeken of hun geheugen willen opfrissen. En het formaat maakt het mogelijk om het altijd bij je te hebben.