20 april 2010 | Projectleider-Worden.nl

In juni 2009 is de nieuwe versie van PRINCE2 geïntroduceerd. Het duurde niet lang of Bert Hedeman, Gabor Vis van Heemst en Hans Frederiksz presenteerden een hierop aangepaste versie van hun verkoopsucces 'Projectmanagement op basis van PRINCE2'. Neen, het is niet het 'officiële PRINCE2 handboek'. Dat recht is exclusief voorbehouden aan 'Managen van succesvolle projecten met PRINCE2' van de OGC. Sterker nog; u mag alleen dat boek gebruiken bij uw examen. Jammer, vinden wij. Dit boek verdient beter.

De projectmanagementwereld reageerde enthousiast toen in juni 2009 de aangepaste versie van PRINCE2 zich ontvouwde. In één klap kwam de methode tegemoet aan veel gehoorde klachten en vragen over voorgaande versies. De bedenkers waren er in geslaagd de methode overzichtelijker, toegankelijker en makkelijker toepasbaar te maken. En dat gold zeker ook voor het officiële handboek 'Managing Succesful Projects with PRINCE2'. Hoe teleurstellend en verwarrend echter bleek de Nederlandse vertaling daarvan te zijn. Maar gelukkig is er een meer dan uitstekend alternatief: 'Projectmanagement op basis van PRINCE2, Editie 2009' van Bert Hedeman, Gabor Vis van Heemst en Hans Frederiksz. Nee, dit is niet het 'officiële' handboek.

En nee, u mag dit boek niet gebruiken tijdens uw examen. Maar, u kunt dit boek zeer goed gebruiken in de voorbereiding op uw examen en als u PRINCE2 in de praktijk wilt brengen. Sterker nog, dit boek steekt met kop en schouders uit boven de officiële Nederlandstalige versie. Het boek geeft een helder overzicht van de verschillen tussen de vorige versie van PRINCE2 uit 2005 en de nieuwe variant uit 2009. Erg handig, want ervaren PRINCE2-gebruikers zijn hiermee in één klap helemaal bij.

Het boek is goed te gebruiken in combinatie met de officiële manual omdat de auteurs de logische en overzichtelijke opbouw van de officiële manual volgen. Achtereenvolgens behandelen de auteurs de achtergronden van PRINCE2, de Principes, Thema's en Processen. Via de manieren waarop u PRINCE2 kunt aanpassen aan ieder type project en omgeving, eindigen ze met een groot aantal erg handige overzichten. Denk hierbij aan de samenstelling van de verschillende documenten die u tijdens het project maakt, uitgebreide vertaallijsten, een 'projectthermometer', rolbeschrijvingen, verwijzingen naar relevante bronnen en instanties. De auteurs gaan hierin verder dan de officiële manual. Wat wij erg handig vinden, is een totaaloverzicht per proces van alle ingaande informatie, wie daarmee vervolgens wat doet, welke informatie (document) dat oplevert, en waarvoor dat document daarna wordt gebruikt.

De opmaak blijft enigszins achter bij de officiële manual. Een klein lettertype en 'volgepakte' pagina's werken minder uitnodigend. Het voordeel hiervan is wel dat u een beduidend minder omvangrijk boekwerk op uw schoot of in de tas hebt. Een klein aandachtspunt voor de uitgever: haal voor de volgende uitgave een spellingscontrole over de tekst. Het aantal spelfouten wekt de indruk dat deze aangepaste '2009 versie' onder commercieel stoom en kokend water op de markt is gebracht. Dit doet afbreuk aan het goede werk van de auteurs. Gooi er dan direct enkele gekleurde overzichten en ietwat meer 'leesbaarheid tegenaan: een toch al succesvol werk verwordt daardoor tot 'het handboek' op het gebied van PRINCE2. Inhoudelijk is het dat zeker al wat ons betreft.

6 maart 2005 | Harm Bodewes

PRINCE 2 is de afgelopen jaren uitgegroeid tot 'de facto' standaard onder de verschillende projectmanagementmethoden. Waar sommige organisaties PINO ('PRINCE 2 in name only') volgen, zijn er ook veel organisaties die de beginselen van de methode strikt volgen. Het boek 'Project Management - een introductie op basis van Prince 2' biedt een prima introductie op zowel de theoretische beginselen als op de praktische toepassing van de methode.

PRINCE 2 is in 1996 ontstaan uit PRINCE ('PRojects IN Controlled Environments'), een in Engeland uitgedachte methode om projecten te beheersen. PRINCE 2 (de opvolger van PRINCE dus) is in beginsel geschikt voor elk type project in elke omgeving en op elk niveau. Daarmee is de methode geschikt voor elke organisatie waarin projectmatig wordt gewerkt, en daarmee dus waarschijnlijk voor iedere organisatie in Nederland.

Typerend voor PRINCE 2 is de focus op de processen in een project. De processen zijn in voor ieder project identiek. PRINCE 2 schrijft voor dat ieder project in 8 processen wordt verdeeld (van 'Opstarten van een project' tot 'Afsluiten van een project'). Van ieder proces wordt in het boek aangegeven (1) in welke context dit proces zich afspeelt, (2) een beschrijving van het proces, (3) de basisprincipes van het proces, (4) de input en output van het proces en (5) de verantwoordelijkheden binnen het proces. Typische PRINCE 2-termen zoals Business Case en PID worden in het boek duidelijk toegelicht.

Het boek geeft een volledig overzicht van PRINCE 2. In die zin is het boek uitermate geschikt als studieboek, bijvoorbeeld voor mensen die zich voorbereiden om te worden gecertificeerd in PRINCE 2. Ook is het boek geschikt als naslagwerk voor projectleiders of andere leden van een projectteam.

Ik vraag me echter af of het boek geschikt is voor managers. Voor een gemiddelde manager is het boek te dik (213 pagina's) en te gedetailleerd. Daarnaast bevat het boek weinig illustraties en weinig concrete voorbeelden. Daarmee versterkt het boek voor de drukke manager mogelijk de indruk dat PRINCE 2 vooral academische theorie is en dus 'overbodige ballast' voor (kleinere) projecten. Ten onrechte! De auteurs schenken gelukkig ook bewust aandacht aan kleine en middelgrote projecten en tonen aan dat ook daar de toegevoegde waarde van PRINCE 2 groot is.

Voor de managers die aanhikken tegen een boek van 213 pagina's, is er overigens een aardig alternatief: 'De kleine Prince 2' (van Onna, Hendriks, Schraven, 2002). Dit boekje omvat 'slechts' 117 pagina's en behandelt PRINCE 2 in vogelvlucht. Voor managers die enige diepgang niet schuwen, is het boek van Hedeman c.s. echter ook zeer geschikt.