1 oktober 2014 | Carla Verwijs

Niels staat voor een gigantische klus. Een Franse klant heeft binnen vier maanden een Europese campagne nodig voor de lancering van hun product. Een uitdagende opdracht met een krappe deadline. Zal Niels dit met zijn team aankunnen? Niels betwijfelt het. Iedereen werkt hard, maar er lijkt geen lijn in te zitten. Voor deze opdracht moet het team productief zijn zoals het nog niet eerder is geweest. Niels gebruikt zelf de Getting Things Done (GTD) methode om zijn werk te organiseren. Waarom werkt dit niet voor zijn team? Als hij met Jaap, een buitenstaander die Niels toevallig ontmoet, praat legt deze hem uit dat teamproductiviteit niet hetzelfde is als de optelsom van individuele productiviteit. Jaap stelt voor een nieuwe manier van werken te introduceren, genaamd ‘Holacracy’.

‘Getting Teams Done’ van Diederick Janse en Marco Bogers wisselt het verhaal van Niels af met uitleg over de Holacracy methode. Dit is een combinatie die goed werkt in dit boek. Het verhaal en de twijfels van Niels zullen voor velen herkenbaar zijn. Holacracy is een combinatie van Getting Things Done met Agile. Het is een set van spelregels voor teams, bedoeld om teams dynamisch te kunnen sturen. Zelfsturing is een kernbegrip: het hele team is betrokken bij het proces van continue verbetering en leiderschap is verdeeld. Bijeenkomsten zijn een belangrijk onderdeel van het proces.

De twee belangrijkste type bijeenkomsten zijn het rol- en werkoverleg. Beide volgen een vaste structuur. Dit schept duidelijkheid en zorgt ervoor dat alle onderwerpen binnen de afgesproken tijd worden afgehandeld. Deelnemers mogen bijvoorbeeld alleen discussiëren als het daarvoor tijd is. Bij het roloverleg staan de rollen in het team centraal. De rollen vormen samen een cirkel, waarbinnen werk wordt uitgevoerd. Een rol is niet hetzelfde als een functie en een teamlid kan meerdere rollen hebben. Rollen zijn gebaseerd op de activiteiten die nodig zijn binnen de cirkel.
In het werkoverleg komen spanningen aan bod. Nog zo’n centraal onderdeel van Holacracy: spanningen. Deze geven aan waar aanpassing nodig is. Ze worden niet in het overleg opgelost, maar toegewezen aan een rol om uit te werken. Dit is typisch: het houdt het tempo in het overleg en vermijdt dat de tijd opgaat aan oeverloze discussies.

Opvallend is dat het juist Niels is die gaat twijfelen. Hij moet de controle uit handen geven en dat vindt hij niet makkelijk. In het verhaal is te zien dat deze manier van werken niet bij iedereen aanslaat. Al vond ik het jammer dat dit in het verhaal wordt ‘opgelost’ met een teamlid die besluit te vertrekken. Ik was benieuwd hoe Niels het teamlid ging overtuigen, maar dat gebeurt dus niet.

Het was voor mij een eye opener dat ‘werkbaarheid’ het uitgangspunt is voor beslissingen. Het is zo herkenbaar dat beslissingen lang op zich laten wachten omdat ze ‘perfect’ moeten zijn voor iedereen. Maar als werkbaarheid voorop staat, wordt de vraag anders: is deze beslissing werkbaar? Het is makkelijker daarmee in te stemmen, aan de slag te gaan en indien nodig bij te stellen. Het is niet een vrijblijvend ‘laten we eens wat proberen’, maar ‘werkbaar’ zorgt dat een beslissing goed genoeg is om verder te gaan.

De Holacracy-methode zal behoorlijk wennen zijn, zeker voor teams die nog nooit met agile / scrum in aanraking zijn geweest. Ik had nog nooit van deze methode gehoord en al spreekt het me erg aan, ik denk ook dat er hulp, zoals Jaap in het verhaal, nodig is om het goed toe te passen. De manier van werken, verdeling van verantwoordelijkheid en plannen van activiteiten zal niet iedereen aanspreken. Zoals het boek laat zien, de praktijk moet het bewijzen. ‘Getting Teams Done’ laat een interessante nieuwe manier zien hoe een team productief kan zijn.

In Focus: Getting teams done
23 april 2014 | Nienke van Oeveren

Getting teams done introduceert de Holacracy®methode waarmee leidinggevenden, teamleiders, managers en zelfsturende professionals de teamproductiviteit naar een hoger niveau kunnen tillen.

Pieter van der Have

InOverleg / Specialist medezeggenschap

De titel Getting teams done sprak me aan omdat ik ervaar dat effectief samenwerken niet vanzelfsprekend is. Ik heb helaas te veel vergaderingen meegemaakt die niet veel meer opleverden dan een aangepaste actielijst met verschoven ‘due dates’. Dit vaak tot frustratie van de deelnemers die wel hun beloften op tijd hadden vervuld.

Ik ben de suggesties in het boek gewoon gaan opvolgen en heb anderen geprobeerd hierin mee te krijgen. Het is toch vaak een kwestie van gewoon doen en niet ‘ja, maaren’.

De suggestie om een mogelijk ‘werkbaar voorstel’ gewoon uit te voeren en niet door te zoeken naar de beste oplossing, is al een hele goede. Wat een tijdwinst!

En ja, over die actielijsten; geef gewoon realistische planningen. Houd rekening met je andere werkzaamheden en hou een beetje over voor het onvoorziene. Minder plannen, meer prioriteren. In dit boek dus niet allemaal nieuwe inzichten, maar wel goed om ze weer eens op een rijtje te hebben.

8

Leida Schuringa

Integral Master Coach en Sociaal Ondernemer Synnervate

Geweldig dat nu het eerste boek over Holacracy op tafel ligt! Ik ben zelf in twee organisaties betrokken (geweest) bij de implementatie van deze nieuwe manier van samenwerken en ben erg enthousiast. Het biedt helderheid en richting, duidelijke werkprincipes en procedures, , veel ruimte voor eigen initiatief, voor efficiënt overleg en voor snelle aanpassing aan nieuwe omstandigheden.

Dit boek biedt een prettig leesbare introductie op het gedachtegoed van Brian Robertson, die Holacracy heeft ontwikkeld als een flexibel en transparant besturingsmodel voor bedrijven. Via een concrete casus die als een spannende roman verweven is in het hele boek, laten Diederick Janse en Marco Bogers zien hoe dit besturingsmodel werkt.

Getting teams done geeft goed en concreet inzicht wat dit besturingsmodel voor uw organisatie kan betekenen. Ik vind het een absolute aanrader. Wel vraagt de implementatie om werknemers die bereid zijn om van elkaar te leren en autonoom kunnen opereren – vandaar de noodzaak om ook met Getting things done aan de slag te gaan!

9

Ingrid van Rossum

Co-owner TeamAcademy NL

Het boek Getting teams done heeft mij over de streep geholpen om Holacracy te introduceren in onze organisatie. Ik volg al een aantal jaren de ontwikkelingen inde theorie over het verbeteren van zelforganiserende teams. Holacracy is voor mij zeer innovatief en vernieuwend. Het biedt aanknopingspunten voor een effectieve governance passend bij nieuwe organisaties.

Het uitgangspunt van het scheiden van de rollen en helderheid over rollen en wie wat doet, is heel behulpzaam. Het boek gaf mij en mijn team zoveel vertrouwen dat Holacracy ook echt implementeerbaar is, dat we de implementatie gestart zijn met support en het boek in de hand.

Voor alle leden van de teams is het boek heel praktische en nuttig. Het is verhalend geschreven, geeft goede uitleg en een grote hoeveelheid praktische informatie. Dit alles maakt het een topwerkboek!

8