50 Verdienmodellen - Meer zichtbaarheid, meer impact, meer omzet
12 december 2016 | Désirée Boerema

Geld verdienen met datgene wat je het liefste doet. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Leuke is dat het ook nog écht kan! In het boek 50 Verdienmodellen van Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano wordt beschreven hoe je een bedrijf op kunt zetten dat helemaal bij jou past én je krijgt handvatten om te bepalen welk verdienmodel je daaraan kan koppelen.

In het boek 50 Verdienmodellen van Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano wordt veel informatie gegeven over de verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren met datgene wat jij leuk vindt om te doen. In de eerste paar hoofdstukken wordt ingegaan op de basis: waarom doe je wat je doet, het formuleren van je missie en het uitwerken van een compact businessplan. Aan de hand van de nodige theorie mét praktijkvoorbeelden kun je voor jezelf bepalen hoe de blauwdruk voor jou bedrijf er uit zou moeten zien.

In het derde hoofdstuk wordt vervolgens ingegaan op de voorwaarden waar jouw ideale verdienmodel zou moeten voldoen. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de keuze van je verdienmodel. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel je zou willen verdienen, hoeveel tijd je elke maand kunt (en wil) besteden aan het ondernemen, wie je klant is en dat soort zaken. Na dit hoofdstuk wordt helder waar je allemaal rekening mee dient te houden.

Vervolgens worden de 50 verdienmodellen behandeld. Geen ellenlange teksten maar compacte tekstblokken. Waarbij het ene model wat meer uitleg behoeft dan het andere model. Elk model wordt kort beschreven en bij vele worden de voor- en nadelen genoemd én wordt een praktijkvoorbeeld gegeven. Door de voorbereidende hoofdstukken heb je al snel door welke verdienmodellen wel of juist niet bij je passen.

Aan het eind van de rit heb je een paar opties en kun je voor jezelf bepalen welke het meest passend is of zijn. Wat het is ook heel goed mogelijk om verdienmodellen met elkaar te combineren. Neem als voorbeeld het geven van offline Social Media Trainingen. Deze kun je ook digitaliseren en online aan gaan bieden. Of je kunt een online dienst aanbieden waarin je elke week een video met tips voor social media gebruik deelt, waar de klant bedrag x voor betaald. Zo is er voor elk product of dienst wel een mix mogelijk. Als je eenmaal helder hebt welk verdienmodel het beste bij jou en je dienst past, krijg je ook nog handige tips om dit in de markt te zetten.

Dit boek heeft mij zeer verrast. In eerste instantie verwachtte ik droge kost over verdienmodellen met daarbij de voor en nadelen. Maar het ging veel verder dan dat. Het is eigenlijk een soort handboek voor de startende ondernemer die graag geld wil verdienen met wat hij of zij het allerliefste wil doen, maar nog zoekende is hoe hij/zij dat het beste aan kan pakken.

Désirée Boerema is eigenaar iDees online (Social Media Advies, Plan, Training, Beheer), de Social Media Community (Online platform om zakelijk meer uit Social Media te halen) en initiatiefneemster van Open Coffee Haren.

50 Verdienmodellen
5 december 2016 | Christel Deckers

De vijftig verdienmodellen in 50 Verdienmodellen blijken er vijfenvijftig te zijn, en dat betekent dat je nog geen veertig cent per verdienmodel betaalt. Dat is heel veel waar voor je geld!!

Om te beginnen moet ik je misschien teleurstellen. Dit boek leert je niet om snel rijk te worden. Sterker nog dit boek gaat niet eens over geld! Waar gaat dit boek dan wel over? Over vrijheid en over het heft in eigen handen nemen zodat je zelf invulling geeft aan de inkomsten in je leven.

De auteurs nemen ons in acht hoofdstukken aan de hand mee zodat we leren ons bedrijf op een slimme manier in te richten met de juiste online/offline verdienmodellen.

De keuze voor één of meerdere online en of offline verdienmodellen is natuurlijk persoonlijk, maar dit handzame boek helpt je met het maken van die keuze. In helder Nederlands met een duidelijk stappenplan is er geen ontkomen aan. Ook ik moet aan de slag want mijn website, deckersmanagementservices, is teveel ingevuld vanuit mijn perspectief en niet zozeer vanuit wat de klant nodig heeft.

Het vraagt een andere manier van denken, je verplaatsen in je (potentiële) klant en zijn problemen. Fijn dat deze vrouwen de moeite hebben genomen dit boek, met zijn prachtige omslag, te schrijven.

Ook hun websites zijn het bekijken meer dan waard want hetgeen zij ons in hun boek aanraden te gaan doen, hebben ze inmiddels zelf in hun bedrijf en op hun website al voor elkaar.

Jeanet en Petra ik kom graag bij jullie in de leer.

Christel Deckers is lid van verschillende Raden van Toezicht in Zorg & Onderwijs. Daarnaast is zij bestuurder a.i. binnen zorg- en welzijn. Tevens doet zij onderzoek naar De juiste Bestuurder op de juiste plek vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek. (www.christeldeckers.nl)

31 augustus 2016 | Sandra Kok

50 Verdienmodellen is een boek voor iedereen die zijn of haar inkomen wil verhogen. Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano schrijven vooral gericht op ondernemers, toch zijn er ook verdienmodellen die voor iedereen bruikbaar zijn.

Alvorens de verdienmodellen aan bod komen, gaan de schrijvers in op ‘jouw waarom’ en jouw ‘waardepropositie’. 2 Aspecten die, in mijn ogen, voor iedereen van belang zijn. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt of werk zoekt, dit is de basis wanneer je geld wilt verdienen. Het gaat in op jouw intrinsieke doelen en van daaruit werk je deze steeds verder uit.

Dan de verdienmodellen. Het zijn er veel en ze zijn heel verschillend. Van iets gratis aanbieden tot waardebepaling achteraf tot uurtje-factuurtje. Van 1-op-1 werken tot producten verkopen tot groepsprogramma’s. Van private labels tot franchise tot netwerkmarketing. Bij veel modellen worden de voor- en nadelen beschreven, soms met uitgebreide toelichting en tips hoe dit aan te pakken. Zo wordt het een heel toepasbaar boek.

Je ziet ook duidelijk waar de expertise van de schrijfster zelf zit, daar is heel vanzelfsprekend meer kennis gedeeld. Bij een paar verdienmodellen had ik soms het gevoel van ‘heb ik dat al niet eerder gelezen’. Terugbladerend blijkt dan dat de verschillende verdienmodellen toch net iets verschillen. Wat de schrijfsters ook aangeven is dat je ook heel makkelijk van een al bestaand verdienmodel een nieuw verdienmodel kunt maken. Door diensten te bundelen of bij elkaar te brengen in een online programma, heb je een nieuw verdienmodel gerealiseerd. Een kwestie van slim zijn en het maximale uit jouw bedrijf halen.

Het doel van dit boel is laten zien hoe je financiële vrijheid kunt realiseren. Ze geven veel rekenvoorbeelden, geven handvatten ten aanzien van marketingcontent en laten zien dat je ook heel goed verdienmodellen kunt combineren. En nee, het gaat echt niet allemaal vanzelf. Afhankelijk van de keuzes die je maakt zijn er directe, residuele en passieve inkomsten te verdienen.

Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano hebben een boek samengesteld dat voor iedereen mogelijkheden biedt om meer omzet te genereren. Het leest lekker en geeft een goed overzicht. Er zat voor mij, en waarschijnlijk ook voor andere ondernemers, veel herkenning in qua verdienmodellen waar ik al mee werk. Ik heb daarnaast een aantal ideeën opgedaan om in de toekomst mee aan de slag te gaan.

Oh ja, het zijn overigens geen 50 Verdienmodellen maar 55, een leuke bonus dus van de schrijfsters!

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Zij begeleidt bedrijven, ondernemers en professionals bij hun profilering on- en offline. Het is haar missie om jou succesvol te laten zijn op jouw manier, persoonlijk of zakelijk. De gunfactor wordt steeds groter en een goede persoonlijke profilering is cruciaal in het behalen van successen. Jij bent de schakel in alles wat jij wilt en realiseert. It’s all about You!