Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
3 maart 2015 | Peter Streefkerk

Goed kunnen samenwerken is essentieel voor de relatie tussen een inkoper en zijn of haar klanten. Het lijkt zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, dat samenwerken. Toch valt het in de praktijk soms vies tegen. Waaraan ligt dat nu? Is het de klant met zijn onmogelijke eisen en wensen? Of zijn het toch de inkopers zelf die zich onvoldoende kunnen inleven in de positie van hun klanten? Met ‘Briljant samenwerken’ reiken Frank-Jan van Deijck en Harry Vos je een model aan om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Managementroman
In de traditie van succesvolle boekjes als ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ (Spencer Johnson) , ‘Onze ijsberg smelt!’ (John Kotter) en ‘Hondenbrokken’ (Jos Burgers) hebben de auteurs ervoor gekozen om hun ervaringen over te dragen via een managementroman. Een compact verhaal, in niet meer dan 63 pagina’s, en geschreven aan de hand van een metafoor. In dit geval het slijpen van een ruwe steen tot een waardevolle diamant.

Metafoor die niet voor de hand ligt
Diamanten slijpen, niet een proces waar je in eerste instantie aan denkt als je het hebt over succesvol samenwerken. De auteurs weten je echter op een heel eenvoudige wijze te boeien met het verhaal van Kathy die onverwachts het familiebedrijf moet overnemen, omdat het op alle fronten niet goed gaat. Aan de hand van de ervaren diamantslijper Alouis gaat Kathy aan de slag om het bedrijf weer vlot te trekken. Dat gaat niet direct zonder slag of stoot. Er speelt nogal wat en dat zorgt ervoor dat goed samenwerken niet zo vanzelfsprekend is.

Vertaling naar de inkooppraktijk
Ook inkopers lopen tegen dit soort problemen aan. Ze acteren in een ‘wereld’ waarin heel veel onderwerpen spelen. Op het zakelijke en op het persoonlijke vlak. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als intermediair tussen klanten en leveranciers en als verbindende factor richtingen afdelingen, zoals HRM en ICT. Vaak is het moeilijk alle aspecten die er spelen boven water te krijgen. Vaststellen waarom de ene samenwerking vlotjes verloopt en de andere samenwerking een grote free style worstelpartij vormt. Je staat er als inkoper niet altijd bij stil. De praktische handvatten en inzichten uit de context van een diamantslijperij zijn echter universeel en breed toepasbaar.

Boekje dat navolging verdient
In tegenstelling tot de marketing kent de inkoop geen uitgebreide historie als het gaat om managementboeken. Het aantal inkoopgerelateerde uitgaven op jaarbasis is altijd op de vingers van twee handen te tellen. Laat staan dat mensen uit het inkoopvak een boek schrijven over een ander onderwerp. Daarom is het meer dan vermeldenswaard dat het boekje ‘Briljant samenwerken’ mede geschreven is door Frank-Jan van Deijck, van origine inkoper en daarna overgestapt naar het vak van (inkoop)advies en interim management. Een voorbeeld dat navolging verdient. Al is het alleen maar om duidelijk te maken, dat het inkoopvak meer omvat dan alleen onderhandelen over specificaties en contractvoorwaarden.

Eindoordeel
Zeker voor inkopers met interesse voor de psychologie van het samenwerken biedt het boekje meer dan voldoende invalshoeken. Hoewel je het boekje binnen een paar uur kunt uitlezen, is het raadzamer daar de tijd voor te nemen. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. Je mag niet verwachten dat een samenwerking die om wat voor redenen dan ook tot dan toe stroef verloopt, binnen de kortste keren wordt omgezet in een probleemloze en productieve samenwerking. Goed samenwerken is een kunst, een vak apart en daar mag je best wel wat moeite voor doen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden