10 juli 2013 | Marcel Nanning

BOEM! Bijna 1,5 kilo vol BRANDING op de deurmat; 'BrandingNL' van Andy Mosmans van de Adformatie Groep. Een dikke pil vol definities, marketingtheorie, praktijkvoorbeelden en verschillende inzichten. Én er is aandacht voor business-to-business.

Het boek start met een introductie over 'Branding' en de wildgroei aan definities. Branding is a process that attempts to create components of brand communication, in order to enter and remain in de hearts of audiences. Of wat dacht je van deze: 'forget me not'. De auteur Andy Mosmans geeft zijn eigen definitie: 'Branding is the management of everything you do to create a desired image of something.' Een sterke samenvatting van de verschillende definities, maar ook de minst creatieve. Deze zingt langer door in je achterhoofd: 'The brand is what people say about us when we're not in the room.'
In dit hoofdstuk beschrijft Andy Mosmans ook hoe merken en branding zich hebben ontwikkeld onder invloed van de ontwikkelingen in de wereld. Lees het stukje Inceptionering, waar Andy Mosmans op een leuke manier de link legt tussen Branding en de film Inception.

Dan gaan we de diepte in. Verschillende merkenkenners geven inzicht in de analysefase op basis van beproefde modellen en praktijkvoorbeelden. Vooral de bijdrage van Tom Kniesmeijer (toekomstpsycholoog), die ons meeneemt in de uitdagingen van de tijdsgeest en contextmarketing is inspirerend. Hier legt Tom de link met de algemene veranderingen in de wereld en die van de marketing en Branding. Verrassend vond ik het stuk van Rogier van Kralingen waarin hij ons meeneemt in de rol van emoties in branding met tot de verbeelding sprekende termologie als: 'het emopalet, het emolab, 'waarde als stuurwiel naar emotie' en het overweldigende 'Mindset Model'.

Liefhebbers van modellen zullen smullen van dit boek. Denk aan Het Brand Key Model, de Brand Pyramid of Het Brand in a Bottle Model. In de bijdrage van Ron van der Jagt over Reputatiemanagement zien we een van de jongste modellen terug; The Golden Circle van Simon Sinek, veel besproken op blogs de laatste tijd.

De modellen worden toegelicht met praktijkvoorbeelden van consumenten- en b2b merken (zoals Mazars). Ook vinden we ook hier weer het voor de hand liggende Apple-voorbeeld. Een verademing tussen de modellen is de bijdrage van Ashraf Ramzy, die ons meeneemt in de kracht van verhalen en The Soul of Coffee. Lees ook de positioneringsprincipes, een bijdrage van Onno Maathuis. Principe 4: Positioneren is focussen. En; Zonder offer Geen Positie. Hear Hear!! Net als de nieuwe ontwikkelingen zoals Social CRM, Mobile en Social Media. Het stuk van Bas Kist over Brand Protection biedt een prettige afwisseling tussen de soms vrij zware stof met leuke feitjes achter de merken.

Het boek sluit af met casevoorbeelden van DSM en Rabobank. Vooral de DSM case spreekt me aan (b2b!). DSM geeft een mooi beeld van de herpositionering in 2011 en het achterliggende veranderproces. Dit hoofdstuk had van mij groter mogen zijn met nog zeker 10 van dit soort cases.

Een geweldig naslagwerk dat bij iedere marketing- of reclamebureau in de kast moet staan. De hoofdstukken zijn afzonderlijk te lezen en allemaal anders qua insteek en toon. Dat geeft een prettige afwisseling. Er is duidelijk gezocht naar een balans tussen de theorie en de praktijk. En het boek heeft ook de b2b marketeer wat te bieden, al had dat wel wat meer mogen zijn!

7 november 2008 | Eric van Arendonk RM

State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.

De 36 auteurs van 'Branding' benaderen het merk elk vanuit hun eigen specialisatie. De betreffende auteur heeft meestal ook al meerdere boeken of publicaties over dat onderwerp op zijn naam staan. 36 medeauteurs is natuurlijk erg veel voor een boek. Het gevolg is dat de ruimte die iedere auteur heeft, beperkt is. Jammer is ook dat niet altijd de gewenste diepgang wordt bereikt, maar de auteur in kwestie weet je dan keurig door te verwijzen naar andere boeken over het betreffende onderwerp. Gelukkig blijft deze eigen reclame voor boeken of eigen consultancybedrijven beperkt.

Het gezelschap van auteurs is veelzijdig, en daarmee ook de schrijfstijl. Je komt zowel analyserende stijlen tegen als verhalende. Dat haalt de snelheid uit het boek en dat is jammer. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte tekst omtrent de achtergrond van de betreffende auteur, voorzien met een kleurenfoto. Een nuttige leestip is om vóór het lezen van een hoofdstuk eerst aan het eind van het hoofdstuk de informatie over de auteur te lezen. Hiermee kunt u de inhoud van het hoofdstuk beter in de juiste context plaatsen. Indien u het boek in één keer van voor naar achter leest, is het soms storend dat vaak dezelfde bedrijven als voorbeeld worden opgevoerd. De hoofdstukken staan ook erg op zichzelf en vullen elkaar nauwelijks aan. Dit maakt het dat het boek prima versnipperd te lezen is. Maar om het boek daarmee als een naslagwerk te bestempelen, gaat wat ver. Daarvoor mist menig onderwerp de vereiste diepgang. De vele fullcolour foto's, modellen en schema's in nagenoeg ieder hoofdstuk maken het lezen prettig.

Het boek is ingedeeld in vier stukken die in opbouw traditioneel zijn: Het eerste gedeelte betreft de analyse gevolgd door strategie, activatie en ten slotte evaluatie. Strategie en activatie hebben de meeste onderwerpen en beslaan tezamen meer dan tweederde van het boek. In deze twee delen zitten dan ook de meeste merkonderwerpen opgesloten. Ondanks dat er maar liefst 37 onderwerpen de revue passeren, mis ik toch een paar essentiële onderwerpen op het gebied van merken. Zo mis ik bijvoorbeeld het onderwerp Private Labels, mijns inziens een onderwerp dat niet mag ontbreken.

Andy Mosmans heeft zelf ook een aantal hoofdstukken geschreven. Ik moet zeggen dat deze hoofdstukken tot de betere behoren. Ondanks mijn opmerkingen moet ik eerlijk zeggen dat ik het boek met plezier gelezen heb en dat menig hoofdstuk mij ook de nodige kennis en inspiratie heeft bezorgd. Het boek is, door zijn vele onderwerpen, dan ook als veelzijdig te bestempelen. Ik heb er de nodige aantekeningen in gemaakt zodat ik later deze onderwerpen sneller kan terug vinden. Voor eenieder die met merken aan de gang gaat, is dit een prima boek als een soort eerste oriëntatie om daarna je verder te verdiepen in de het gewenste merkonderwerp. Het boek verwijst regelmatig naar verdere literatuur of interessante auteurs, ook naar auteurs die geen bijdrage geleverd hebben maar toch hun sporen verdiend hebben op het gebied van merken zoals Rik Riezenbos. Voldoende materiaal over het immer boeiende marketingonderwerp branding.