Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
4 april 2014 | Chris Rodermond

‘Word een held’ van Bas Kodden is een prettig leesbaar boek dat geschreven is voor iedereen die op zoek is naar nieuwe energie, passie en bevlogenheid. Met name zeer nuttig voor leidinggevenden die hun organisatie vanuit een positieve flow willen laten groeien.
Met praktisch toepasbare managementtheorieën, persoonlijke belevenissen als ondernemer en ontmoetingen tussen de schrijver en uiterst bevlogen bekende personen, biedt dit boek een 10 stappenplan aan om van denken naar doen te komen.

Een ‘held’ (of Hoog Energieke Leiding nemende Doener) kun je volgens Kodden in ruime zin omschrijven als: ‘Hoog energieke persoon, het bevlogen individu, die leiding neemt over zijn eigen leven door zijn talenten optimaal aan te wenden waardoor hij unieke prestaties weet te leveren.’ Het boek van Kodden, de titel zegt het al, biedt een stappenplan om zo’n held te worden.

Kodden gaat er vanuit dat de meeste mensen helden hebben of in ieder geval personen die zij zeer bewonderen en daar respect voor tonen. Hij maakt gebruik van helden uit de sportwereld (sporters en coaches) en zijn helden uit het bedrijfsleven. Hij komt tot deze keuze omdat hij van mening is dat zowel in het bedrijfsleven als in de topsport dezelfde regels gelden om de top te halen. Kodden: ‘Om de gewenste doelen te bereiken draait het om talent, vitaliteit, toewijding, bevlogenheid en een masterplan’. Hierbij deelt hij de inspirerende praktijkervaringen van zijn helden, stelt ze als voorbeeld en verduidelijkt hij zijn stappenplan met managementtheorieën die tot de verbeelding spreken.

Zijn visie over het wezenlijke belang van werkgerelateerde energiebronnen binnen een organisatie is naar mijn mening interessant voor leidinggevenden en managers. Het mag dan ook duidelijk zijn dat hij vindt dat deze ook beschikbaar gesteld moeten worden. Volgens hem heeft een organisatie veel meer aan bevlogen werknemers dan tevreden werknemers. De prestaties van een organisatie zijn afhankelijk van de bevlogenheid van medewerkers, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van de hoeveelheid werkgerelateerde en persoonlijke energiebronnen die hen ter beschikking staan. Echter de medewerkers zelf worden ook aangespoord tot zelfsturing en verantwoordelijkheid. Dit door middel van meer autonomie, coaching, feedback en sociale steun te vragen op en in het werk. Daarnaast ook de eigen energiebronnen te activeren zoals optimisme, eigenwaarde, stressbestendigheid, zelfeffectiviteit en met name… Kom in actie! Ga doen! Daar is moed en heldhaftigheid voor nodig.

Om volgens Bas Kodden een held te worden kan men niet zonder zelfkennis. Hier ben ik het als lezer en carrièrecoach volstrekt mee eens. Ken jezelf! Door met mildheid en acceptatie te kijken naar je idealen, drijfveren, zingeving, kwaliteiten en valkuilen maak je contact met je basis.

Zowel de persoonstypes uit deze methodiek als de theorie worden uitvoerig beschreven. Een punt van kritiek is hierbij dat de auteur naar mijn mening aan het eind van zijn boek te veel aandacht en ruimte besteed aan slechts een enkel onderzoeksinstrument op maar één gebied. Namelijk het persoonlijkheidsonderzoek tot zelfkennis oftewel het Enneagram.

‘Word een held’ is een boek dat handreikingen biedt om je leven meer in eigen hand te nemen. Het geeft inzicht in het behouden of bereiken van gewenste energiebronnen om met toewijding, bevlogenheid en creativiteit topprestaties te kunnen leveren. Voor zowel dit boek als voor alle boeken op het gebied van zelfverwezenlijking geldt; het lezen alleen geeft geen enkele garantie op succes of topprestatie, je zult er ook naar moeten handelen en daar is moed voor nodig.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden