Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Gaming: Van spelplezier tot serieuze toepassing

Gaming is niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving. Van recreatief tijdverdrijf is het uitgegroeid tot een miljardenbusiness met toepassingen die veel verder reiken dan alleen entertainment. In deze verkenning duiken we in de wereld van gaming en ontdekken we de impact ervan op kinderen, volwassenen en organisaties.

De impact van gaming op kinderen en jongeren

Voor veel kinderen en jongeren is gaming een dagelijkse bezigheid geworden. Maar wat betekent dit voor hun ontwikkeling en welke rol kunnen ouders hierin spelen?

Koen Schobbers Deirdre Enthoven
Mijn gamende kind
Kinderen en jongeren groeien op in een wereld vol games. In 'Mijn gamende kind' bieden Deirdre Enthoven en Koen Schobbers praktische handvatten voor ouders om hun kinderen te begeleiden in de wereld van gaming, waarbij ze zowel de positieve als potentieel problematische aspecten van videogames belichten.
Boek bekijken
€ 23,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

SPOTLIGHT: Koen Schobbers

Als voormalig e-sporter met een topsportstatus en geneeskundestudent, bevindt Koen Schobbers zich in een unieke positie. Hij begrijpt zowel de aantrekkingskracht van gaming als het belang van een gezonde balans. Zijn expertise op het gebied van gamingeducatie maakt hem een belangrijke stem in het gesprek over verantwoord gamen. Meer over Koen Schobbers

Ouders worstelen vaak met vragen over schermtijd en gamegedrag. Koen Schobbers biedt als expert vanuit persoonlijke ervaring inzicht in de leefwereld van gamers en helpt ouders om een gezonde relatie met gaming te ontwikkelen bij hun kinderen.

Hoofdpersoon Gijs is een fervent gamer die liefst non-stop World of Warcraft speelt. Voor hem is de virtuele wereld vaak aantrekkelijker dan de werkelijkheid, iets waar veel jonge gamers zich in kunnen herkennen. Uit: Welkom in Smartpark

Wanneer gaming problematisch wordt

Hoewel gaming voor de meesten een gezonde vorm van ontspanning blijft, kan het voor sommigen problematisch worden. De grens tussen intensief gamen en verslaving is niet altijd duidelijk.

Annemieke Stoppelenburg Léon de Caluwé Jac Geurts
Gaming
In het boek 'Gaming' van Annemieke Stoppelenburg, Jac Geurts en Léon de Caluwé wordt duidelijk dat games niet meer weg te denken zijn uit onze wereld. De auteurs onderzoeken hoe games als motiverende en effectieve interventies kunnen dienen voor veranderen en leren in organisaties.
Boek bekijken
€ 69,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Gameboy - Verhaal van een verslaving
Michiel Smit
In 'Gameboy - Verhaal van een verslaving' deelt Michiel Smit zijn persoonlijke ervaring met gameverslaving. Zijn verhaal illustreert hoe games van een onschuldige hobby kunnen transformeren tot een problematische verslaving, en biedt inzicht in de waarschuwingssignalen waar ouders en begeleiders op kunnen letten.

Michiel Smit identificeert tien waarschuwingssignalen voor problematisch gamegedrag, waaronder steeds meer gamen, weerstand tegen inperking, stiekem of 's nachts gamen, en verslechtering van het basishumeur. Deze signalen kunnen ouders en zorgdragers helpen om tijdig in te grijpen.

Adam Alter: ‘Nieuwe technologieën spelen in op basale behoeften’
Peter Spijker
In een interview met Adam Alter over digitale verslavingen wordt uitgelegd hoe technologieën zoals games inspelen op basale menselijke behoeften. Alter vergelijkt het dopamine-effect van games met dat van drugsgebruik en legt uit waarom jongeren bijzonder kwetsbaar zijn voor deze verslavingsmechanismen.
Mijn gamende kind Een belangrijke les uit 'Mijn gamende kind' is dat ouders niet alleen grenzen moeten stellen aan gamegedrag, maar ook interesse moeten tonen in de games die hun kinderen spelen. Door samen te gamen of te praten over spelinhoud, kunnen ouders een brug slaan naar de belevingswereld van hun kind.

Gamification: Spelelementen in niet-game contexten

Een van de meest invloedrijke ontwikkelingen is de toepassing van game-elementen in niet-game contexten, bekend als gamification. Deze benadering kan leren, werken en veranderprocessen effectiever maken.

Marck Oostra Paul Devilee
Theaterinterventies
In 'Theaterinterventies' tonen Marck Oostra en Paul Devilee hoe gaming als theaterinterventie deelnemers kan helpen met het experimenteren in nieuwe situaties. Het boek illustreert hoe spelelementen en competitie ingezet kunnen worden om leren en verandering te bevorderen in organisatiecontexten.
Boek bekijken
€ 36,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Gamification als motor van verandering
Bart Hufen
Bart Hufen beschrijft in 'Gamification als motor van verandering' hoe gamemechanismen gebruikt kunnen worden om organisaties structureel te verbeteren. Hij introduceert het 'Game-Plan for Change' met vijf stappen die elkaar versterken: purpose, people, proces, performance en play.

De kracht van gamification ligt in het vermogen om intrinsieke motivatie aan te spreken. Door elementen als directe feedback, zichtbare progressie en sociale interactie te integreren in leer- en werkprocessen, kan betrokkenheid en motivatie significant worden verhoogd.

Gamification - De kracht van beleving
Freija van Duijne
In een review van 'Gamification - De kracht van beleving' wordt uitgelegd hoe games ons anders laten kijken naar fouten: niet als falen, maar als onderdeel van een leerproces. Dit perspectief maakt dat mensen blijven proberen en doorzetten, een mechanisme dat ook in werksituaties waardevol kan zijn.
Bart van Bezooijen Robin Sweegers Lisa Khoeblal-Malaihollo Monique van Rooijen
Level up!
Het boek 'Level up!' van Bart van Bezooijen en co-auteurs verkent de wereld van esports, die voortkomt uit gaming. Het legt uit waarom esports als sport kan worden beschouwd en hoe het ecosysteem van competitief gamen eruitziet, een steeds belangrijker wordend aspect van de gaming-cultuur.
Boek bekijken
€ 32,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Veranderen als spel: Gaming in organisaties

Organisaties ontdekken steeds meer dat veranderprocessen effectiever kunnen verlopen als ze worden benaderd als een spel. Dit creëert een veilige omgeving om te experimenteren met nieuw gedrag.

Jaap Boonstra: 'Het leven is geen spelletje (maar wel voor mij)'
Jaap Boonstra
Jaap Boonstra beschrijft in 'Het leven is geen spelletje' het onderscheid tussen 'spel' en 'wedstrijd'. Bij spel draait het om samenwerking en het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe werkwijzen, terwijl bij een wedstrijd vaste regels en winnen centraal staan. Dit inzicht is waardevol voor organisatieverandering.

Boonstra betoogt dat het zien van veranderen als spel ruimte biedt om nieuw gedrag uit te proberen en andere gedachten te ontwikkelen. Hiermee kunnen ingesleten patronen doorbroken worden, wat bijdraagt aan diepgaande veranderingen in organisaties.

Speel het spel - Gamification als motor voor verandering
Ellis Bartholomeus
In 'Speel het spel - Gamification als motor voor verandering' deelt Ellis Bartholomeus haar ervaring als ontwerper van ruim 100 speelse interactieve producten. Ze laat zien hoe spel kan worden ingezet om mensen te betrekken bij een onderwerp en eigenaarschap van kennis, houding en gedrag te delen.
Gaming Een cruciale les uit 'Gaming' is dat spelsimulaties voor veranderen en leren in organisaties niet vrijblijvend zijn, maar juist zeer effectieve interventies. Door het spelelement kunnen deelnemers veiliger experimenteren met nieuw gedrag en complexe vaardigheden ontwikkelen.

De toekomst: Gaming en het metaverse

Gaming evolueert voortdurend, met als recente ontwikkeling de opkomst van het metaverse. Deze virtuele werelden bieden nieuwe mogelijkheden voor interactie, entertainment en zelfs werk.

Matthew Ball
Het metaverse
In 'Het metaverse' traceert Matthew Ball de evolutie van virtuele werelden via gaming platforms zoals MUDs, Second Life, Minecraft, Roblox en Fortnite. Hij laat zien hoe deze platforms fungeren als voorlopers van het metaverse, een nieuwe dimensie waarin de grenzen tussen fysieke en digitale realiteit vervagen.
Boek bekijken
€ 28,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Spotlight: Matthew Ball

Matthew Ball is een toonaangevende stem in de discussie over de toekomst van digitale media en het metaverse. Als voormalig global head of strategy voor Amazon Studios en CEO van Epyllion Co., combineert hij diepgaande kennis van media, technologie en gaming om toekomstige ontwikkelingen te voorspellen.
Karen Sikkema: ‘De leereffecten van gamification zijn heel serieus’
Paul Groothengel
In 'De leereffecten van gamification zijn heel serieus' wordt uitgelegd hoe game-based learning steeds meer ingang vindt in onderwijs en bedrijfsleven. De auteurs benadrukken dat het Game-based Learning Design Wheel helpt om in stappen tot een goed, passend educatief spel te komen.

Conclusie: Gaming als krachtig medium

Gaming heeft zich ontwikkeld van een simpele vorm van entertainment tot een krachtig medium met toepassingen in educatie, bedrijfsleven, gezondheidszorg en meer. De mechanismen die games zo boeiend maken - directe feedback, incrementele uitdagingen, sociale connectie en intrinsieke motivatie - blijken ook buiten de gamewereld waardevol te zijn.

Of het nu gaat om kinderen die hun weg vinden in de digitale wereld, professionals die gamification toepassen voor organisatieverandering, of de opkomst van nieuwe virtuele realiteiten zoals het metaverse - gaming heeft een onmiskenbare impact op hoe we leren, werken en met elkaar omgaan.

Door gaming te begrijpen als cultureel, psychologisch en sociaal fenomeen, kunnen we de positieve aspecten ervan benutten en tegelijkertijd bewust blijven van de potentiële risico's. In deze balans ligt de sleutel tot een gezonde integratie van gaming in ons dagelijks leven en werk.

Boeken over 'gaming' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'gaming'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden