Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Interne Communicatie: De Sleutel tot Organisatiesucces

Effectieve interne communicatie is essentieel voor elke organisatie die streeft naar betrokken medewerkers en succesvolle veranderingen. Het bewust delen van boodschappen en de ontvangst en interpretatie ervan binnen een organisatie vormt de basis voor een goed functionerende werkplek. Op deze pagina delen we actuele inzichten, strategieën en praktische tools om interne communicatie naar een hoger niveau te tillen.

Huib Koeleman
Interne communicatie
Dit standaardwerk van Huib Koeleman behandelt alle facetten van interne communicatie, van strategie tot implementatie. Het boek laat zien hoe interne communicatie helpt de aanwezige kennis in de organisatie te ontsluiten, de werkprocessen te ondersteunen en medewerkers op alle niveaus te betrekken bij het functioneren van de organisatie.
Boek bekijken
€ 48,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De Evolutie van Interne Communicatie

Het vakgebied interne communicatie heeft zich de afgelopen decennia enorm ontwikkeld. Wat ooit begon als bedrijfsjournalistiek in de jaren '50, is uitgegroeid tot een strategische managementfunctie. In Nederland kwam interne communicatie als discipline pas begin jaren '90 op gang, maar heeft sindsdien een steeds belangrijkere positie verworven in organisaties.

SPOTLIGHT: Huib Koeleman

Huib Koeleman is een toonaangevende expert in verandercommunicatie en heeft meerdere klassiekers op het gebied van interne communicatie geschreven. Als medeoprichter van Orange Otters brengt hij meer dan 30 jaar ervaring mee in het werken met organisaties in verandering - altijd met oog voor de mensen die het moeten doen. Meer over Huib Koeleman
Huib Koeleman
Interne communicatie bij verandering
In 'Interne communicatie bij verandering' laat Koeleman zien dat goede interne communicatie cruciaal is bij veranderprocessen in organisaties. Het boek is een klassieker geworden omdat het duidelijk maakt hoe communicatie kan bijdragen aan het informeren en betrekken van medewerkers tijdens organisatieveranderingen.
Boek bekijken
€ 49,00
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Interne communicatie - ‘Rijk boek met de nieuwste inzichten’
Nico Jong
In dit artikel wordt de nieuwste editie van Koelemans 'Interne communicatie' besproken als een 'rijk boek met de nieuwste inzichten'. Het boek benadrukt de verwevenheid van interne communicatie met andere functiegebieden en laat zien dat we met z'n allen samen de interne communicatie creëren: managers, medewerkers én communicatieprofessionals.

Auteurs die schrijven over 'interne communicatie'

Interne Communicatie op Verschillende Niveaus

Binnen organisaties communiceren we op drie verschillende niveaus: als individu, als team en als organisatie. Elk niveau vraagt om een eigen aanpak en heeft zijn eigen uitdagingen. De hedendaagse interne communicatieprofessional moet in staat zijn om op al deze niveaus effectief te opereren.

Erik Reijnders Marius Hogendoorn Conny de Laat
Basisboek Interne Communicatie
Het 'Basisboek Interne Communicatie' van Conny de Laat, Erik Reijnders en Marius Hogendoorn is een klassieker die alle aspecten van communicatie binnen een organisatie behandelt. Van informatievoorziening tot het creëren van verbinding tussen medewerkers - dit boek biedt een solide fundament voor elke communicatieprofessional.
Boek bekijken
€ 35,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Goede interne communicatie zorgt voor meer betrokkenheid bij de medewerkers en speelt een belangrijke rol bij veranderingsprocessen. Het is nodig om de medewerkers op alle niveaus te betrekken bij het beleid en het functioneren van de organisatie. Uit: Basisboek Interne Communicatie

De Strategische Waarde van Interne Communicatie

Lang werd interne communicatie gezien als een ondersteunende, instrumentele functie. Tegenwoordig wordt steeds meer erkend dat het een strategische waarde heeft voor organisaties. Vooral sinds de coronapandemie hebben leiders het belang van goede interne communicatie ingezien, maar de invulling ervan als strategische functie blijft een uitdaging.

Influential Internal Communication - 'Goede handreiking voor communicatieadviseurs'
Nico Jong
In de recensie van 'Influential Internal Communication' van Jenni Field wordt besproken hoe interne communicatie zich kan ontwikkelen van een operationele naar een strategische functie. Field bepleit een fundamentele herziening van de rol van interne communicatie en biedt een handreiking voor communicatieadviseurs die hun organisatie ondersteunen bij veranderprocessen.
Jenni Field
Influential Internal Communication
In 'Influential Internal Communication' laat Jenni Field zien hoe interne communicatie kan evolueren van een operationele naar een strategische functie. Ze pleit voor een fundamentele herziening van de rol van interne communicatie en biedt een model om problemen te diagnosticeren en oplossingen aan te dragen.
Boek bekijken
€ 117,00
Verwachte levertijd ongeveer 16 werkdagen

Verandercommunicatie: De Praktijk

Een van de belangrijkste toepassingen van interne communicatie ligt in het begeleiden van veranderprocessen. Effectieve verandercommunicatie zorgt ervoor dat medewerkers weten wat er gaat gebeuren, waarom het nodig is en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan het succes van de verandering.

Monica Wigman: ‘Maak verandertrajecten klein, haalbaar, concreet en realistisch  ’
Kim Buitenhuis
In dit interview benadrukt Monica Wigman dat grote, megalomane verandertrajecten niet werken. Alleen door kleine, haalbare stappen te definiëren en op te pakken, boek je vooruitgang. Ze benadrukt het belang van luisteren en het betrekken van medewerkers bij veranderingen.
Monica Wigman
Draagvlak al geregeld?
In 'Draagvlak al geregeld?' biedt Monica Wigman praktische handvatten voor communicatieprofessionals die zich bezighouden met interne communicatie tijdens verandertrajecten. Ze beschrijft hoe mensen veranderen in en door interactie, en niet door de communicatie-instrumenten die op hen worden afgevuurd.
Boek bekijken
€ 39,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De Rol van Gesprekken in Interne Communicatie

In de kern van interne communicatie staan gesprekken. In een tijd waarin digitale communicatiemiddelen alomtegenwoordig zijn, blijft het persoonlijke gesprek een onmisbaar element voor effectieve interne communicatie. De kunst is om deze gesprekken zo vorm te geven dat ze bijdragen aan organisatiedoelen.

Ilse van Ravenstein Ameike van der Ven Mark van Vuuren
De gespreksfluisteraar
In 'De gespreksfluisteraar' zetten Ameike van der Ven, Ilse van Ravenstein en Mark van Vuuren het gesprek als kleinste communicatiebouwsteen in organisaties centraal. Ze laten zien hoe gesprekken werken, welke functie ze hebben en wat dat betekent voor communicatie in organisaties.
Boek bekijken
€ 39,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De gespreksfluisteraar
Leike van Oss
Deze recensie looft 'De gespreksfluisteraar' omdat het boek teruggaat naar waar communicatie echt plaatsvindt: in het gesprek. Het laat zien hoe gesprekken als vehikel een belangrijk waardevermeerderend middel in organisaties zijn en biedt concrete handvatten om gesprekken in organisaties te verbeteren.
De gespreksfluisteraar Effectieve gesprekken in organisaties beginnen bij het begrijpen van de context waarbinnen ze plaatsvinden. Door aandacht te besteden aan zowel de inhoud als het proces van gesprekken, kunnen communicatieprofessionals bijdragen aan een betere dialoog en daarmee aan het succes van de organisatie.

De Integratie van Interne en Externe Communicatie

De grenzen tussen interne en externe communicatie vervagen steeds meer. Medewerkers zijn belangrijke ambassadeurs van een organisatie en wat intern wordt gecommuniceerd, heeft invloed op de externe reputatie. Omgekeerd heeft externe communicatie impact op de interne beleving.

Eveline De Ridder
Communiceren als het (nog niet) brandt
In 'Communiceren als het (nog niet) brandt' benadrukt Eveline De Ridder het belang van parallelle interne en externe communicatie tijdens crises. Ze legt uit dat medewerkers belangrijke ambassadeurs zijn en als eerste geïnformeerd moeten worden om eenheid en duidelijkheid te creëren.
Boek bekijken
€ 32,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Interne Communicatie bij Verandering: Happy Change

Veranderingen zijn pas succesvol als iedere medewerker geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en in staat is deze veranderingen vorm te geven. De afdelingen Interne Communicatie en HR kunnen elkaar hierin versterken door samen verantwoordelijkheid te dragen voor de verandering.

SPOTLIGHT: Bea Aarnoutse

Bea Aarnoutse is specialist op het gebied van leadership en employee alignment. Ze is zelfstandig consultant, co-owner van PROOF en heeft als docent en trainer bij Nyenrode Business Universiteit en HR Academy ruime ervaring met verandertrajecten. Haar expertise ligt in het verbinden van strategie en implementatie. Meer over Bea Aarnoutse
Bea Aarnoutse Marianne Jaarsma
Happy change
In 'Happy change' beschrijven Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma hoe effectieve interne communicatie bijdraagt aan het 'weten, willen en kunnen' van medewerkers tijdens verandering. Ze benadrukken dat samenwerking tussen Interne Communicatie en HR essentieel is voor succesvolle verandering.
Boek bekijken
€ 27,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Happy Change - 'Maakt verandering heel concreet'
Carla Verwijs
Deze recensie van 'Happy Change' benadrukt dat het boek verandering heel concreet maakt, met name voor verandermanagers en communicatiemedewerkers. Het benadrukt dat veranderingen pas succesvol zijn als iedere medewerker geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en in staat is deze veranderingen vorm te geven.

Interne Communicatie als Managementinstrument

Interne communicatie is niet alleen een taak van de communicatieafdeling, maar van iedereen in de organisatie. Vooral leidinggevenden spelen een cruciale rol in de effectiviteit van interne communicatie. Zij vertalen organisatiebrede boodschappen naar de dagelijkse praktijk van hun team.

Huib Koeleman
Interne communicatie als managementinstrument
In 'Interne communicatie als managementinstrument' laat Huib Koeleman zien hoe interne communicatie ingezet kan worden als strategisch instrument. Het boek behandelt uitgebreid de verschillende aspecten, functies en kanalen van interne communicatie als ondersteuning van het management.
Boek bekijken
€ 57,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Nieuwe Tools voor Interne Communicatie

De digitale transformatie heeft veel nieuwe mogelijkheden gebracht voor interne communicatie. Van sociale intranetten tot online samenwerkingsplatforms - de moderne communicatieprofessional heeft een breed scala aan tools tot zijn beschikking. De uitdaging ligt in het kiezen van de juiste mix van tools die past bij de organisatie en haar doelen.

Organiseren van communities - 'Handboek en inspiratieboek'
Elly Stroo Cloeck
In dit artikel over het organiseren van communities wordt besproken hoe interne communities kunnen bijdragen aan de effectiviteit en efficiency van een organisatie. Het laat zien hoe platforms en sociale intranetten nieuwe vormen van kennisdelen mogelijk maken en hoe dit leidt tot betere samenwerking.
Interne communicatie als managementinstrument Effectieve interne communicatie begint met een duidelijke visie op communicatie binnen de organisatie. Door interne communicatie te zien als strategisch instrument in plaats van alleen als operationele taak, kunnen organisaties medewerkers beter betrekken bij veranderingsprocessen en strategische doelen.

De Toekomst van Interne Communicatie

Het vakgebied interne communicatie blijft zich ontwikkelen. De coronapandemie heeft de waarde van goede interne communicatie onderstreept en nieuwe manieren van werken geïntroduceerd. Hybride werken, nieuwe digitale tools en veranderende verwachtingen van medewerkers vormen zowel uitdagingen als kansen voor interne communicatieprofessionals.

Begrijp je het niet of bevalt het je niet? - ‘Betere dialogen met de 5 interactielagen’
Rudy Kor
In 'Begrijp je het niet of bevalt het je niet?' worden vijf communicatieniveaus besproken die helpen bij het verbeteren van dialogen in teams. Het artikel laat zien hoe belangrijk het is om te weten op welk niveau het gesprek stagneert en hoe je daar als team- of projectleider mee om kunt gaan.
Het gaat in essentie om het onderbouwen van de keuzen voor interne communicatie, het bewijzen van de bijdrage ervan aan de organisatiedoelen en daar vervolgens verantwoording over afleggen. Uit: Wat levert IC nu eigenlijk op?

Conclusie: Interne Communicatie als Strategische Functie

Interne communicatie heeft zich ontwikkeld van een ondersteunende, operationele functie naar een strategische managementpartner. De effectiviteit van interne communicatie ligt niet alleen in het gebruik van de juiste kanalen en middelen, maar vooral in het begrijpen van de menselijke dynamiek binnen organisaties. Door interne communicatie te benaderen als een strategisch middel dat bijdraagt aan organisatiedoelen, kunnen communicatieprofessionals hun waarde aantonen en hun positie versterken.

Of het nu gaat om het begeleiden van veranderprocessen, het stimuleren van betrokkenheid of het versterken van de organisatiecultuur - goede interne communicatie vormt de basis voor organisatiesucces. Met de inzichten en tools die in deze kennisbank zijn verzameld, kunnen communicatieprofessionals hun rol als strategische partner waarmaken en bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelen.

Boeken over 'interne communicatie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'interne communicatie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden