Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Hoe Silicon Valley fouten viert nieuws
19 augustus 2013 | Ger Post

Voor veel mensen is het maken van een fout geen feestje. Toch het vieren van fouten de kern van een nieuwe, snel aan populariteit winnende filosofie in Silicon Valley: het ‘fail fast’ principe.

Deze filosofie ziet er in de praktijk als volgt uit: een nieuw bedrijf maakt snel een prototype om de reacties van klanten te peilen. Het model wordt vervolgens aangepast of helemaal weggegooid, waarop een nieuw model snel wordt getest. Dit gaat net zolang door totdat een succesvol concept komt bovendrijven dat vaak in weinig op het eerste concept lijkt. Twitter is bijvoorbeeld op deze manier ontstaan. In Holland Herald (van de KLM) vat managementgoeroe Tom Peters het idee droogjes samen: ‘Je doet wat. Het meeste gaat fout. Een paar dingen werken. Je doet meer van wat werkt.’

De filosofie om snel te falen vatte vlam in Silicon Valley. Hier transformeerde De Fout van de ultieme vernedering die koste wat kost vermeden moest worden tot iets dat iemand met trots draagt. Cassandra Philips zette er zelfs een conferentie op (FailCon) om jaarlijks ‘slimme fouten’ te vieren. ‘Je kan niet alleen maar snel falen en het dan vergeten. Je moet strategisch falen.’ En er is een tijdschrift Failure Magazine dat online dagelijks de meest uiteenlopende fouten viert, van bloopers in sport tot blunders in de zakenwereld.

Allemaal leuk en aardig dat die wizzkids in Silicon Valley zo blij zijn met hun eigen fouten, maar bij een normaal mens doet een fout nog steeds pijn. Is er iets te doen aan onze faalangst? Jawel, stelt Carol S. Dweck in haar boek Mindset, de weg naar een succesvol leven. Volgens de psycholoog neemt onze angst voor fouten af als we in de juiste mindset zitten. Ze noemt dit een ‘groei mindset’ en dit is bijvoorbeeld te bewerkstelligen via complimenten.

Eerst hoe het niet moet (maar hoe het vaak in de praktijk gaat). In een experiment vertelde ze kinderen nadat die een test hadden gemaakt: ‘Dat is een heel goede score. Het kan bijna niet anders dan dat je hier heel slim in bent.’ Deze pluim duwde de studenten rechtstreeks in wat Dweck een ‘vaste mindset’ noemt: iemand heeft een bepaalde eigenschap (talent) of niet, en daar kun je weinig aan veranderen.

De gevolgen van het compliment werden duidelijk toen ze de kinderen vroeg of ze een uitdagende taak wilden maken: liever niet. Dweck: ‘Ze wilden niet iets doen dat mogelijk hun gebreken kon aantonen of hun talent in twijfel kon trekken.’ Kortom, ze waren zo bang dat ze een fout zouden maken, dat ze een kans om te leren of beter te worden lieten liggen.

Wat was de andere optie? Kinderen complimenteren op de hoeveelheid werk die ze hadden verzet. ‘Dat is een heel goede score. Het kan bijna niet anders dan dat je hier heel hard voor gewerkt hebt,’ vertelde Dweck andere kinderen. Dit duwde hen rechtstreeks in wat ze een ‘groei mindset’ noemt: als iemand maar hard genoeg werkt, kan hij veel bereiken. Maar liefst 90 procent van de kinderen die in de ‘groei mindset’ zaten namen de uitdagende taak wel aan. Zij leken helemaal niet bang om op hun gezicht te gaan, ze wilden leren.

In haar boek beschrijft Dweck nog een experiment waarin leerlingen in verschillende mindsets een computertaak leerden. ‘Hoewel de groepen met evenveel vertrouwen in hun computervaardigheden aan de taak begonnen, aan het eind zag het er heel anders uit. Terwijl ze leerden, wonnen degenen in een groei mindset aanzienlijk aan vertrouwen in hun computervaardigheden, ondanks de vele fouten die ze onvermijdelijk maakten. Maar, juist door die fouten, verloren degenen met een vaste mindset vertrouwen in hun computervaardigheden terwijl ze leerden!’

Kortom, als iemand zichzelf niet ziet als ‘helemaal af’ maar juist in ontwikkeling of lerende, dan vormen fouten geen bedreiging maar een mogelijkheid om te leren. Thomas Edison liet zich bijvoorbeeld niet uit het veld slaan door de duizenden mislukte pogingen om een gloeilamp te maken. Hij zei: ‘Ik heb niet gefaald, maar 10.000 manieren gevonden die niet werken.’

De top 3 van Linda Schlundt Bodien geboekstaafd
28 juni 2013 | Nienke van Oeveren

Linda Schlundt Bodien is directielid bij OnderwijsAdvies in Zoetermeer, Gouda, Leiden, Lisse en Hoofddorp. Zij combineert de Oplossingsgerichte aanpak met Human Dynamics, een praktijktheorie over communicatie- en relatiebehoeften voor besturen, teams, directeuren en individuele medewerkers. Haar favoriete boek: Mindset van Carol Dweck.

1 Mindset door Carol Dweck
‘Carol Dweck beschrijft de oplossingsgerichte theorie heel duidelijk en baseert zich op wetenschappelijk onderzoek. Bij dit mooie gedachtegoed heb je respect voor iemand die het moeilijk heeft, maar je richt je vooral op de gewenste situatie. Dat geeft hoop. Dweck onderscheidt de statische en de groeimindset. Het is zoals het is of het kan altijd verbeteren. Ik zit in het onderwijs en geloof erg in persoonlijke groei en ontwikkeling. Bij collega’s, leerlingen, cursisten maar ook bij mijn eigen kinderen probeer ik de groeimindset te stimuleren.’

2 De vijfde revolutie door Lone Frank
‘Neurobioloog en journalist Lone Frank schreef een razend interessant boek over de hersenen en gedrag. Hoe je nieuwe verbindingen legt als je iets nieuws leert, bijvoorbeeld. Dit zette mij aan om cello te leren spelen. Ik gebruik die wisselwerking tussen hersenen en gedrag bewust bij t’ai chi, een bewegingsvorm als levenskunst waarbij je vanuit verschillende houdingen steeds opnieuw evenwicht vindt tussen de energie van lichaam en geest.’

3 Human Dynamics door Sandra Seagal en David Horne
‘Dit is het oorspronkelijke boek over het Human Dynamics-model, waarvoor ik al een jaar of acht facilitator ben. Het model raakte me door zijn eenvoud, terwijl er een heel rijke wereld achter zit. De auteurs onderscheiden drie ‘voorkeursstijlen’: mentaal, emotioneel en fysiek. Oftewel denken, voelen en doen. Dit model combineer ik met de oplossingsgerichte benadering en het leidde tot de ontwikkeling van spellen. Ik voel mij zelf het meest verwant aan de fysieke centrering. "Mijn spelen is mijn leren", zeg ik wel. Een spel faciliteert en stimuleert om nieuwe dingen te doen. Het helpt je dus om je verder te ontwikkelen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden