Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Kleine filosofie van de digitale onthouding

Paperback Nederlands 2017 9789023477280
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Is een virtuele ervaring hetzelfde als een fysieke ervaring? Bestaan Facebookvrienden? Is vervelen vervelend? Bestaat er een verschil tussen je online en je offline identiteit? Wanneer ben je een junkie? Steeds meer mensen worstelen met hun omgang met de schermwereld. Scholen en bedrijven experimenteren met schermvrije dagen, er ontstaan resorts en trainingen voor digitale ontgifting en er leeft een grote behoefte om te ‘ontkoppelen’.

Filosoof Hans Schnitzler gaat in gesprek met millennials die een digitale detox hebben ondergaan. Kon je je weg nog vinden? Als je je telefoon opzijlegt, wat komt er dan in de plaats? Heb je nog vrienden? Besta je nog? En, misschien wel het interessantste filosofische vraagstuk: pak je je digitale bestaan nadien gewoon weer op?

'Kleine filosofie van de digitale onthouding' laat zien wat er gebeurt als je plotseling offline gaat in een wereld die altijd online is. Aan de hand van interviews schetst Schnitzler een herkenbaar beeld van de problemen van de moderne mens.

Specificaties

ISBN13:9789023477280
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:128
Uitgever:De Bezige Bij
Druk:1
Verschijningsdatum:28-9-2017
ISSN:

Expertrecensies (2)

Kleine filosofie van de digitale onthouding
Peter Streefkerk | 16 mei 2019
Nee, de titel nodigt niet direct uit tot lezen en al helemaal niet tot onthouden. Laat staan dat je even tegen andere mensen zegt dat je zo’n interessant boekje hebt gelezen. Toch is het boekje ‘Kleine filosofie van de digitale onthouding’ van auteur Hans Schnitzler zeer lezenswaardig.
Lees verder
Kleine filosofie van de digitale onthouding - 'Vermakelijk en ontluisterend'
Maarten Fijnaut | 8 november 2017
Echt even helemaal zonder telefoon? Het lijkt in deze tijden haast onmogelijk. Zeker voor millennials, de generatie die is opgegroeid met schermen om hen heen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Scheuren in sociale media
Bertrand Weegenaar 5 februari 2018 De invloed van de sociale media en de grote voornamelijk Amerikaanse bedrijven op onze samenleving en ons gedrag begint meer en meer een negatieve lading te krijgen. Nieuws over beïnvloeding van verkiezingen, negatieve aanpassingen van ons gedrag op sociale media en de toenemende, zeg maar verstikkende druk van Facebook, Google en Amazon op ons koopgedrag zijn symptomen. Tot aan simpelweg verslavend gedrag van sociale media. En als zelfs Roger McNamee, early investor van Facebook, zich recent negatief uitlaat over dit platform (How to Fix Facebook- before it fixes us), dan is er toch wel echt wat aan de hand.

Over Hans Schnitzler

Hans Schnitzler (1968) is filosoof en publicist. Zijn essays en columns verschenen onder meer in de Volkskrant, en Hard Gras. Hij is columnist voor journalistiek platform Follow the Money en docent aan de Bildung Academie. In 2015 verscheen Het digitale proletariaat.

Andere boeken door Hans Schnitzler

Inhoudsopgave

Ter inleiding

smartphone uit, werkelijkheid aan?
Vervreemding
De aanval op onze aandacht
Ter uitleiding: de laatste mens?

Noten
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kleine filosofie van de digitale onthouding