Lees verder
Verne Harnish 'the Growth Guy' is dé groeigoeroe. Hij werd in 2002 uitgeroepen tot een van 'The Top 10 Minds in Small Business'.
Meer over Verne HarnishDe Rockefeller-strategie
Het handboek voor snelgroeiende bedrijven
Paperback Nederlands 2011 3e druk 9789047000785Samenvatting
Verne Harnish is expert op het gebied van strategische groei. Uitgangspunt voor dit handboek zijn drie basisprincipes voor succesvol management, afkomstig uit de biografie van oliemagnaat John D. Rockefeller, ooit de rijkste zakenman in de VS, die Harnish uitwerkte tot een managementtool voor snelgroeiende bedrijven.
De drie principes van Rockefeller zijn:
- Prioriteiten: hebben we duidelijke prioriteiten voor de korte en lange termijn? Heeft iedereen zijn eigen prioriteiten daarop afgestemd?
- Informatie: is er genoeg informatie om de performance en de wensen van onze klanten te peilen? Werkt iedereen ook met en volgens die informatie?
- Ritme: zijn er regelmatig vergaderingen om de koers en de verantwoordelijkheden scherp te houden? Worden die effectief en zinvol gehouden?
'De Rockefeller-strategie' biedt het gereedschap om de juiste strategische beslissingen te nemen en deze vervolgens ook uit te voeren en te checken of er ook gedaan wordt wat gedaan moet worden. Harnish legt de theorie uit aan de hand van cases en u kunt direct aan de slag met het strategisch plan op één A4'tje, het stappenplan en de financieringstactiek. Een onmisbaar handboek voor ambitieuze ondernemers, die liever ondernemer dan manager zijn, maar wél op koers willen blijven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Verne Harnish
Inhoudsopgave
Inleiding: De praktijk versus de theorie
Overzicht
1. Groeien met beleid
2. Het Juiste-mensen-die-de-juiste-dingen-doen-model
3. Het strategische plan op één A4'tje
4. Het gebruiken van kernwaarden
5. Onderlinge afstemming en focus binnen de organisatie
6. Het kwartaalthema
7. Feedback van medewerkers
8. Het dagelijkse en wekelijkse leiderschapsoverleg
9. De merkbehoefte
10. De kunst om financiering los te krijgen
Casestudies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan