Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Draaiboek gedragsverandering

De psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 9789047009757
Direct te downloaden

Samenvatting

Er wordt van alles uit de kast gehaald om het gedrag van mensen te veranderen: humor, celebrities, nudging en veel (te veel) informatie. Gedragsverandering is een actueel onderwerp: jongeren moeten minder drinken, autorijders voorzichtiger rijden, medewerkers stressvrijer werken. Bij de overheid, maar ook in het bedrijfsleven worden (reclame)campagnes, acties, (digitale) producten en online toepassingen ontworpen. Met wisselend succes.

Wetenschappers Sander Hermsen en Reint Jan Renes laten in een levendige mix van concrete voorbeelden en de nieuwste inzichten zien hoe gedragsbeïnvloeding echt werkt. Wat maakt wel en wat maakt niet een effectieve campagne, product of dienst?

Hun model, Persuasive by Design, is al in een groot aantal organisaties met succes toegepast. Dit boek is voor iedereen die wat te winnen heeft bij gezonder, veiliger, duurzamer of efficiënter gedrag.

Specificaties

ISBN13:9789047009757
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:8-9-2016
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

Draaiboek gedragsverandering
Nico Jong | 4 oktober 2016
De hype rond nudging is gelukkig alweer wat weggeëbd. Als een ding duidelijk wordt uit de recente stroom aan publicaties over gedragsverandering is het wel dat dit een van de meest complexe processen is.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

Over Reint Jan Renes

Reint Jan Renes promoveerde in de sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij geeft sinds 2011 leiding aan een onderzoeksgroep bij de Hogeschool Utrecht en is daarnaast universitair hoofddocent strategische communicatie aan de Wageningen Universiteit. Renes is gespecialiseerd in onderzoek naar (gezondheids)communicatie en gedragsverandering..

Andere boeken door Reint Jan Renes

Over Sander Hermsen

Sander Hermsen studeerde sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en graphic design aan de kunstacademie in Arnhem. Sinds 2012 doet hij praktijkgericht onderzoek naar theorie-gedreven en evidence-based ontwerpen die aanzetten tot duurzaam en gezond gedrag.

Andere boeken door Sander Hermsen

Inhoudsopgave

85 procent van de kopers van dit boek leest deze inleiding

1. Gedragsbeïnvloeding is niet eenvoudig
-Gedrag is weerbarstig • Welk gedrag wil je zien? • Geen verstandige beslissers • Aansluiten bij het eigen belang

2. Gedrag veranderen door Gewoontes en Impulsen
-We doen niet altijd wat we willen • De automatische piloot • Gemak dient de mens • Invloed van de omgeving • Standaardinstellingen • Landscaping: manipulatie van keuzemogelijkheden • Aanwijzingen voor gewenst gedrag • De invloed van het lichaam op gedrag • Emotionele triggers • De zes principes van invloed • Voorwaarden voor een effectieve inzet van landscaping • Ontwerpen voor automatisch gedrag

3. Gedrag veranderen door Weten en Vinden
-Hoe effectief zijn campagnes • Descriptieve en injunctieve normen • Verspreiden van de sociale norm • Feiten en mythes • Een andere mening geven • Weerstand tegen beïnvloeding • Omgaan met weerstand • Niet geschoten altijd mis?

4. Gedrag veranderen door Zien en Beseffen
-Vreemden voor onszelf • Filters op de werkelijkheid • Leugentjes om bestwil • Feedback op je gedrag • Feedback als motor van de gedragsverandering • Het omgekeerde gedrag • Effectieve feedbackinterventies • Wat is goede feedback?

5. Gedrag veranderen door Willen en Kunnen
-Een klap in je gezicht • Intrinsieke/extrinsieke motivatie • Oprechte aandacht • Waarom doe jij dit? • De voor- en nadelen van intrinsiek gemotiveerd gedrag • Wat werkt het best? • Gebruik van negatieve emoties • Gebruik van positieve emoties • Combinaties van elementen • Het goede willen doen • De eigen-effectiviteitsstrategie

6. Gedrag veranderen door Doen en Blijven doen
Aardig op weg • Gebrek aan doorzettingsvermogen • Hoe houden we het vol? • De kracht van externe prikkels • Zelfbescherming om het langer vol te houden • Mental accounting, balansdagen en zelfnudges • Kans op terugval minimaliseren • Vier ondersteuningsprincipes

7. De inzichten in praktijk brengen
-Richtvragen bij hoofdstuk 2 • Richtvragen bij hoofdstuk 3 • Richtvragen bij hoofdstuk 4 • Richtvragen bij hoofdstuk 5 • Richtvragen bij hoofdstuk 6 • Wanneer zet je deze inzichten in? • Welke beïnvloedingsroutes kies je? • Combinaties maken • Flexibele planning, flexibel proces • Kritische besluitvorming • Hoe wenselijk is de gedragsverandering?

Liteatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Draaiboek gedragsverandering