Handboek Positieve groepsvorming
Gebonden Nederlands 2009 7e druk 9789079596072Samenvatting
Het handboek ‘Positieve groepsvorming’ is een naslagwerk voor iedereen in het onderwijs die met het werken met groepen meer succes wil behalen. Dat je succes kunt hebben in het werken met groepen, blijkt uit de vele (psychologische) onderzoeken van de afgelopen jaren. Groepsprocessen worden beïnvloed door vele factoren. En bij die factoren gaat het verder dan de vraag welke kinderen je bij elkaar plaatst. Het is zeker niet zo dat je vanzelf een hele lieve groep krijgt, als je dertig hele lieve kinderen in een groep plaatst. Ander misverstand is dat je met kleinere groepen per definitie een makkelijke groep krijgt.
In dit handboek zijn theorie en praktijk gekoppeld om zo een aangenaam recept te presenteren voor de dagelijkse omgang met groepen op school. De vele oefeningen zijn uitgebreid getest en bieden een praktische bijdrage aan het ontstaan en behouden van positieve groepsvorming in de klas.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1.1 De eerste kennismaking
1.2 De behoeften van mensen
1.3 Erbij horen als basiswens
1.4 Welk gedrag wil je beïnvloeden?
1.5 Macht of gezag?
1.6 De groep als systeem
1.7 Anders kijken naar de groep
1.8 Op zoek naar inzet
1.9 Leidinggeven aan de groep
1.10 Een contextuele kijk op de groep
1.11 Herstelrecht in de groep
1.12 De vijf axioma’s van Watzlawick
1.13 Pubers in de peergroep
1.14 Subculturen
1.15 Risico’s van het virtuele milieu
1.16 Tot slot
1.17 Meer weten?
DEEL 2 POSITIEVE BEÏNVLOEDING VAN HET GROEPSPROCES
Inleiding
2.1 De klas zonder begeleiding van het groepsproces
2.2 De klas met begeleiding bij het groepsproces
2.3 Werkweken en schoolkampen
2.4 Teamwork
2.5 Spanningen in de groep
2.6 Verdriet in de groep
2.7 In gesprek met de groep 1
2.8 Tot slot
2.9 Meer weten?
DEEL 3 MIJN KLAS...
Inleiding
3.1 Mijn klas is net los zand
3.2 Mijn klas reageert vijandig naar collega’s…
3.3 Mijn klas is gezellig, maar er wordt niet geleerd
3.4 Mijn klas is een en al 'leerprobleem'
3.5 Mijn klas heeft een langdurig zieke leerling
3.6 Mijn klas zit vol met vechtersbazen
3.7 Mijn klas geeft elkaar bijnamen
3.8 Mijn klas klaagt over een collega
3.9 Mijn klas discrimineert
3.10 Mijn klas vindt niks leuk
DEEL 4 OEFENINGEN EN WERKVORMEN
Inleiding
4.1 Omschrijving van een oefening
4.2 Werkafspraken voor oefeningen en werkvormen
4.3 Oefenvormen
4.4 Lijst met aanbevolen werkmaterialen
Nawoord
Literatuur en inspiratiebronnen
Bij Quirijn zijn tot nu toe verschenen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan