De STAR-methode
Selecteren, beoordelen en ontwikkelen van talent
Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789089651457Samenvatting
Medewerkers onthullen met hun gedrag veel van wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze werken. Gedrag is naast resultaten dan ook een belangrijke factor in hun functioneren. Maar resultaat is meetbaar en daarom vaak helder, iets wat voor gedrag veel minder vanzelfsprekend geldt. In de praktijk kost het doorgaans de grootste moeite om gedrag inzichtelijk te krijgen, bespreekbaar te maken, daarover feedback te geven en medewerkers op basis daarvan te ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Situatie, Taak, Actie en Resultaat - STAR - maken duidelijk wat in een praktijksituatie de opdracht of het doel was, wat iemand toen heeft gedaan en wat het effect daarvan was. De STAR-methode helpt u om gedrag en competenties te herkennen en te gebruiken:
- in het selectiegesprek om een inschatting te maken van een kandidaat;
- bij beoordelingen om inzicht te krijgen in functioneren;
- bij coaching om medewerkers te helpen bij hun ontwikkeling.
De STAR-methode is geschreven voor managers, leidinggevenden, P&O'ers en HR-adviseurs die zich in hun organisatie niet alleen richten op resultaten, maar ook op gedrag en competenties van mensen. En die talenten in (toekomstige) medewerkers willen herkennen en ontwikkelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Saartje van den Heuvel
Inhoudsopgave
1. Competenties en resultaten: ik zie sterretjes!
2. Voordat je STARt
3. Selecteren met STAR
4. Beoordelen met STAR
5. Ontwikkelen met STAR
6. Competentieprofielen en STAR
Bijlage 1: Competentietest met GITP
Bijlage 2: Voorbeeld van een uitgewerkte competentie
Gebruikte literatuur
Over de auteurs
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan