Lees verder
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie. Hij adviseerde verschillende grote concerns, maar ook kleinere organisaties over tal van vraagstukken.
Meer over Lukas BurgeringCRISIS
Een handboek voor iedere organisatie voor de situatie waar niemand graag over nadenkt
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789089655981Samenvatting
Niemand houdt van een crisis. Maar als er zich dan toch een aandient, wil je dat die zo snel mogelijk weer voorbij is en dat de reputatie van je organisatie geen enkele, of in ieder geval nagenoeg geen schade heeft opgelopen.
Hoe zorg je ervoor dat je een crisis met zo min mogelijk kleerscheuren overleeft? Het antwoord: een uitstekende voorbereiding! 75% van je crisismanagement doe je vóór er iets misgaat. Dus in de tijd dat alles vlekkeloos verloopt en er geen vuiltje aan de lucht is. Als er dan onverhoopt een crisis uitbreekt, heb je door die zorgvuldige voorbereiding opeens veel tijd en ruimte om de puntjes op de i te zetten.
In CRISIS laat Lukas Burgering zien dat een goede voorbereiding voorkomt dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dat een crisis niet langer duurt dan strikt noodzakelijk en dat de reputatie van jouw organisatie geen onnodige schade lijdt.
- Het boek biedt checklists en een handig stappenplan waarmee iedereen zich kan voorbereiden op een crisis.
- Dankzij de voorbeelden uit de praktijk zijn situaties herkenbaar en de oplossingen toepasbaar voor iedereen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Lukas Burgering
Inhoudsopgave
1 Inleiding 11
1.1 Crisismanagement 11
1.2 Crisiscommunicatie 17
1.3 Werkwijze 19
1.4 Aan de slag 22
2 Wanneer is het crisis? 25
2.1 Inleiding 25
2.2 Wat is crisis? 26
2.3 Typen crises 29
2.4 Scenario’s 39
3 Het ritme van een crisis 46
3.1 Inleiding 46
3.2 De fasen van een crisis 46
3.3 Het ritme van het nieuws 53
3.4 Het ritme van een crisisteam 59
4 Organisatie en rollen 63
4.1 Inleiding 63
4.2 Noodzakelijke rollen 66
4.3 Toegevoegde rollen 78
4.4 Taakverdeling 85
4.5 Oefenen 86
4.6 Alarmeren 89
5 Reputatie 93
5.1 Inleiding 93
5.2 Wat is reputatie? 93
5.3 License to operate 96
5.4 Werken aan reputatie 101
5.5 Reputatie meten 102
6 Stakeholders 106
6.1 Inleiding 106
6.2 Wie zijn mijn stakeholders? 107
6.3 Wat willen mijn stakeholders? 109
6.4 Prioriteren 111
6.5 ngo’s 112
6.6 Ambassadeurs 117
6.7 Onderhoud 119
6.8 De stakeholdermatrix 119
7 Boodschappen 121
7.1 Inleiding 121
7.2 Kernboodschap 122
7.3 De piramide van v&a-communicatie 125
7.4 Kernboodschappen in v&a-communicatie 128
7.5 Wat ben je bereid te delen? 129
7.6 Komt mijn boodschap aan? 132
7.7 Het lijk in de kast 133
7.8 Vijf don’ts in je kernboodschappen 136
7.9 Wie spreekt? 139
8 Middelen 145
8.1 Inleiding 145
8.2 Interne middelen 146
8.3 Externe middelen 151
8.4 Persberichten 154
8.5 Social media 155
8.6 Overige middelen 167
8.7 Voorbereidingen 169
9 Klaar voor een crisis 181
9.1 Inleiding 181
9.2 Waar begin je? 182
9.3 De opbouw van een goed crisishandboek 183
9.4 De checklists 186
Woord van dank 191
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan