Henk van den Muijsenberg heeft beroepshalve al jaren met ongewenst, vervelend en agressief gedrag te maken.
Meer over Henk van den MuijsenbergVoorkom en stop agressie op het werk
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789462722040Samenvatting
Agressie op het werk is een serieus probleem, waar veel mensen mee te maken hebben. Bijna een kwart van werkend Nederland heeft minimaal één keer agressie op het werk ervaren. Dat heeft impact: agressie zorgt niet alleen op het werk, maar ook privé voor spanning en emoties.
Het lijkt alsof agressie je gewoon overkomt. Je doet je best, en toch reageert de ander met verwijten, een scheldpartij of zelfs direct met fysiek geweld. Voor je het weet is de situatie uit de hand gelopen.
Gelukkig kun je er zelf wel iets aan doen. Agressie is namelijk gedrag en dat kun je beïnvloeden. Het is zelfs vaak te voorkomen met eenvoudige maatregelen. De tools in dit boek zijn toepasbaar op grensoverschrijdend gedrag in allerlei vormen, zoals verbale en fysieke aanvallen, (online) pesten en seksuele intimidatie. Je ontdekt hoe je effectiever kunt reageren en daardoor weerbaarder wordt. Jij voelt je beter en je hebt weer meer ruimte voor aandacht voor de klant, gast, patiënt et cetera.
Henk van den Muijsenberg is trainer, docent en ervaringsdeskundige op het gebied van agressie op het werk. Hij was jarenlang actief als politiefunctionaris en veiligheidsmanager in de vrijetijdsbranche. Hij publiceerde eerder Hufterproof, de basis voor dit nieuwe boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Woord van dank 11
Inleiding 13
1 Wat is agressie? 17
1.1 Van boosheid naar agressie 18
1.2 Hoe erg is het? 19
1.3 Agressie is niet persoonlijk 20
1.4 Soorten agressie 21
1.5 Het agressieproces bij frustratie 23
1.6 Herken uitingen van frustratie en irritatie 26
1.7 Ratio versus emotie 28
2 Je staat er niet alleen voor 31
2.1 Informeer en deel 31
2.2 Teamaanpak 33
3 Communicatie 35
3.1 Maak contact 35
3.2 Aanraken 36
3.3 Non-verbale en verbale reactie 37
3.4 Zoek een rustige plek 38
3.5 De reactie van de ander (ABC) 39
3.6 Jouw reactie: BAM en EGEL 42
3.7 Waarnemen, neem ieder signaal serieus 53
3.8 De Roos van Leary 54
3.9 De feedbackregels 59
3.10 LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) 62
4 Telefoon en social media 69
4.1 Telefoonterreur 69
4.2 Agressie op social media 76
4.3 Je wordt gefilmd 82
5 De agressie komt niet altijd van buiten 85
5.1 Pesten 85
5.2 Seksuele intimidatie 87
6 Maar het is een hele groep! 89
6.1 Vervelend groepsgedrag 89
6.2 Aparte benadering bepaalde personen of groepen? 94
6.3 Multicultureel 97
7 Als het echt gevaarlijk wordt 105
7.1 Is de spanning hoog? 105
7.2 Dreigen en intimidatie 109
7.3 Een woede-uitbarsting 110
7.4 Veilige houding en afstand 112
7.5 Wapens 114
7.6 Overvalsituatie 115
7.7 Scheid partijen 125
7.8 Mag ik zelf geweld gebruiken? 127
7.9 Alcohol en drugs 129
8 Nazorg: aandacht en opvang 131
8.1 Traumatisch of niet? 132
8.2 Aanwijzingen voor de eerste opvang 135
8.3 Debriefen 137
Slot 139
Literatuur 141
Over de auteur 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan