Lees verder
Petra Kuipers werkt als organisatieadviseur en trainer en is gespecialiseerd in de thema’s leiderschap en verandering. Met haar bedrijf De Implementatiedokter begeleidt Petra organisaties, teams en professionals bij het ontwikkelen van die vormen van leiderschap, zodat ze niet alleen effectiever worden, maar bovendien menselijkheid, verbinding en inspiratie (terug)brengen in het werk.
Meer over Petra KuipersNavigeren in de mist
Leiderschap bij niet-weten
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789462723269Samenvatting
Organisaties zijn complexe machines, ontworpen om op een voorspelbare manier maximale output te leveren. Als alle onderdelen maar goed werken, dan komen we onvermijdelijk tot het gewenste resultaat.
Was het maar zo eenvoudig. De wereld is complex, ongestructureerd en onvoorspelbaar. Maakbaarheid en voorspelbaarheid blijken keer op keer een utopie: er gebeuren doorlopend dingen die we ondanks slimme voorspellingen nooit hadden kunnen zien aankomen. Succes blijkt in de praktijk vooral te worden bepaald door ons vermogen om wendbaar en veerkrachtig om te gaan met alles wat we niet weten.
Wat gebeurt er als we juist van dat niet-weten onze kracht maken? Als we stoppen met onze pogingen om die veranderlijke realiteit te temmen met controlemechanismen? Petra Kuipers laat in 'Navigeren in de mist' zien dat niet-weten precies is wat we nodig hebben om de deur te openen naar nieuwe mogelijkheden, creativiteit en andere manieren van samenwerken.
Met wetenschappelijke inzichten, levendige voorbeelden en praktische oefeningen biedt ze een vernieuwend kompas, waarmee je als leider effectief kunt navigeren in een complexe en onvoorspelbare omgeving.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Petra Kuipers
Inhoudsopgave
Inleiding 13
Waarom een boek over niet-weten?
Hoofdstuk 1 Waar we nu staan 19
Hoe we zijn aanbeland in deze complexe wereld waarin alles met alles lijkt samen te hangen en we ons steeds opnieuw hebben te verhouden tot niet-weten.
1.1 Hoe zijn we hier terechtgekomen? 19
Verdieping: Magische wetenschap 23
1.2 Het grotere plaatje 25
1.3 Een leeskompas 28
Hoofdstuk 2 Mens – een nieuwe gebruiksaanwijzing 31
Hoe gaan we onze uitstekende evolutionaire instrumenten (weer) leren benutten zodat we betere beslissingen nemen?
2.1 Onze hersenen en omgaan met niet-weten 32
2.2 We hebben drie breinen 41
Verdieping: Een veld vol informatie 47
2.3 Leiderschap begint met waarnemen 50
Basiscursus: Voelen voor denkers 59
2.4 Samenvatting 64
Hoofdstuk 3 Je navigatiesysteem 67
Hoe complex of onzeker een situatie ook is, je navigatiesysteem helpt je om de weg te vinden door de wirwar aan dilemma’s, onzekerheden en tegenstellingen.
3.1 Je morele kompas 68
3.2 Visie: waar ben je naartoe onderweg? 73
Verdieping: De kracht van intentie 86
3.3 De waarde van waarden bij niet-weten 88
3.4 Samenvatting 94
Hoofdstuk 4 Hoe je de omgeving mee kunt laten sturen 97
Hoe je de omgeving zo kunt organiseren, dat je als vanzelf richting het gewenste doel of resultaat blijft bewegen.
4.1 Systeembenadering – een nuchtere introductie 98
4.2 Systemisch waarnemen bij niet-weten 102
Verdieping: Het Boek der Veranderingen 116
4.3 Context creëren 117
4.4 Bedding 127
4.5 Samenvatting 132
Hoofdstuk 5 Communicatie als zoeklicht bij niet-weten 135
Hoe je met communicatie de perceptie en realiteit van je organisatie creëert.
5.1 Diep luisteren 136
5.2 Taal creëert je realiteit 142
5.3 De invloed van taal op organisatiecultuur 145
Verdieping: Verander je taal, verander jezelf 152
5.4 Vragen als instrument 154
5.5 Samenvatting 162
Hoofdstuk 6 Chaos, crisis en creativiteit 165
Over het nut van chaos en crisis als geboorteplaats van innovatie.
6.1 De waarde van chaos 166
Verdieping: Chaostheorie in organisaties 169
6.2 Liminaal leiderschap 171
6.3 Creatief denken 179
6.4 Navigeren door crisis 184
6.5 Samenvatting 190
Hoofdstuk 7 Terug naar onze natuur 193
Leiderschap begint vanbinnen – over het werk dat we nu te doen hebben.
7.1 Leiderschap evolueert mee met het bewustzijn 194
Verdieping: De Tao 197
7.2 Van egocentrisch naar ecocentrisch leiderschap 200
7.3 Van buiten weer terug naar binnen 207
7.4 Hoe verder? 210
7.5 Samenvatting 212
Nawoord 215
Bronnen 217
Dank 221
Over de auteur 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan