Bart de Koning is onderzoeksjournalist. De Koning studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam en werkte onder meer voor Quote, FemBusiness en HP/De Tijd.
Meer over Bart de KoningVriendjespolitiek
Fraude en corruptie in Nederland
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789462983496Samenvatting
In Vriendjespolitiek laat gerenommeerd onderzoeksjournalist Bart de Koning zien dat ons land minder netjes is dan we denken of geloven - tegen beter weten in. Want hoe vaak zijn we er niet getuige van geweest dat Nederland geschokt werd door een affaire? De Koning plaatst de vele Nederlandse affaires van de afgelopen decennia in een breder perspectief en verklaart hoe ze ontstaan en waarom er steeds weer nieuwe affaires opduiken.
In Vriendjespolitiek bespreekt hij er tientallen (o.a. Lockheed, Hollandia Kloos, bouwfraude, Ahold, Ceteco, Rotterdamse Haven, Vestia, Rochdale, vastgoedfraude, Rabo-Libor, Panama Papers, de Paradise Papers) en laat daarmee zien hoezeer corruptie en fraude onze rechtsstaat en het vertrouwen van de burger aantasten.
Een belangrijk doel van 'Vriendjespolitiek' is om mechanismes te onderscheiden en lessen te trekken. Zo is zonnekoningengedrag een terugkerend verschijnsel bij vele affaires, denk aan Ahold, Vestia, het Havenschandaal en politicus Ton Hooijmaijers. Vaak zijn de schuldigen capabele bestuurders, die echter na vele jaren aan de top geen tegenspraak meer dulden en vervolgens ontsporen. Hoe is dit gedrag te verklaren, te herkennen én te voorkomen?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Opgelicht
2. Sjoemelende politici en ambtenaren
3. Helmen, prinsen en straaljagers
4. Kartels
5. Dubbele moraal
6. Rommelen met stenen
7. Sjoemelende notarissen, advocaten en accountants
8. Fraude in de eredivisie: beursgenoteerde bedrijven in de fout
9. De zonnekoningen
10. Conclusie: hoe moet het dan wel?
Verantwoording en dankwoord
Noten
Literatuurlijst
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan