Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Van wie is de gebarsten wc-tegel?

Organiseren op basis van eigenaarschap

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789492595737
10
Voormalig top 10Totaal 15 dagen
Voormalig top 100Totaal 64 dagen
Verkooppositie 4972Hoogste positie: 8
Direct te downloaden

Samenvatting

Zorgcentra de Betuwe werd door de Inspectie aangesproken op een barst in een wc-tegel, een potentiële broedplaats van bacteriën. Alle locaties moesten vaker gecontroleerd worden.

Meer regels: wordt de zorg daar nu wel beter en veiliger door? Medewerkers hoeven steeds minder zelf na te denken. Alle instructies en controles hollen hun eigen verantwoordelijkheid en gevoel van eigenaarschap alleen maar verder uit. De wc-tegels zijn van niemand meer. Zorgcentra de Betuwe besloot een andere weg in te slaan: niet méér controleren, maar het eigenaarschap voor de zorg teruggeven aan de medewerkers.

Organisaties in de publieke dienstverlening lopen compleet vast in hiërarchie en bureaucratie. Zorgverleners, hulpverleners, onderwijzers, politieagenten en ambtenaren hebben geen ruimte om te doen wat nodig is, hun zeggenschap is laag, de regeldruk is groot. Zij raken overbelast en gedemotiveerd. En dat in tijden van grote personeelstekorten! Patiënten, cliënten, leerlingen en burgers missen maatwerk en persoonlijke aandacht.

Het is nodig om de sturing en het gevoel van eigenaarschap terug te geven aan de vakmensen, zodat zij samen met hun cliënten kunnen bepalen wat nodig is, juist ook wanneer personeel schaars wordt. Dit boek biedt daar praktische handvatten voor. Zo komen er vitale gemeenschappen in plaats van verkokerde organisaties en roestige systemen.

Hoe kun je bureaucratisch en hiërarchisch leidinggeven verder afbouwen? Hoe kun je professionals zodanig faciliteren dat ze nog beter worden in de uitoefening van hun vak? Hoe kun je vakmensen een gevoel van eigenaarschap geven (en ze daarvan laten genieten)? Watze Hepkema geeft de antwoorden: duidelijk en praktisch. Lezen dus, en er dan mee aan de gang! - Prof. dr. ir. Mathieu Weggeman, Hoogleraar Organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven

Specificaties

ISBN13:9789492595737
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:168
Uitgever:Booklight
Druk:1
Verschijningsdatum:7-2-2024
Hoofdrubriek:Non-profit
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Van wie is de gebarsten WC tegel? - ‘Uitstekend boek over zelforganisatie’
Nan van Grootel | 30 april 2024
Als een wc-tegel kapot is, moeten we die vervangen omdat het een bron van bacteriën is. Daar zou je geen audit voor nodig moeten hebben. Wel gezond verstand en eigenaarschap. Dat is, kort door de bocht, de boodschap van ‘Van wie is de gebarsten WC tegel?’ van Watze Hepkema.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
5 stemmen
5
0
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Bestuurders moeten zich bescheiden opstellen
Hans van der Klis 10 april 2024  In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel’ presenteert Watze Hepkema een radicaal andere besturingsvisie. Als bestuurders en managers zich in sectoren als de zorg en het onderwijs niet meer bemoeien met de primaire processen, vloeit het eigenaarschap terug naar de mensen die hun vak verstaan: de professionals. ‘Beslissingen hoeven niet langer drie keer naar boven en naar beneden. Dan gaat alles ineens sneller en korter en dan gaat het swingen.’
preview
Van wie is de gebarsten wc-tegel? - Organiseren op basis van eigenaarschap
Watze Hepkema 26 februari 2024 Organisaties in het publieke domein zijn vastgelopen in bureaucratie. Er zijn veel pogingen gedaan het tij te keren: er zijn subsidies om te ontregelen, organisaties hebben zelfsturende teams ingevoerd, enzovoort. Maar het wordt alleen maar erger. In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel? - Organiseren op basis van eigenaarschap’ laat Watze Hepkema zien dat organisaties toch echt een andere weg in kunnen slaan.

Over Watze Hepkema

Watze Hepkema is sinds 1995 partner bij organisatieadviesbureau Bosman & Vos. Hij is gespecialiseerd in vraagstukken op het gebied van leiderschap en samenwerking en schreef eerder Stoppen met leidinggeven en Een effectief team in drie dagdelen.

Andere boeken door Watze Hepkema

Inhoudsopgave

Voorwoord

Naar een besturingsvisie voor organisaties van vakmensen
1. De publieke dienstverlening loopt vast in bureaucratie en hiërarchie
2. Organiseren op basis van eigenaarschap

Open en gelijkwaardig samenwerken (gedrag)
3. Persoonlijk leiderschap
4. Open en gelijkwaardige communicatie
5. Een open cultuur

Onderling afstemmen (structuur)
6. Spreiding van besluitvorming
7. Spreiding van leiderschap
8. Slagvaardige teams

Ruimte geven (besturing)
9. Bescheiden centrale sturing
10. Beperkte regelgeving
11. Investeren in vakmanschap en gedeelde waarden

12. Een routekaart
Epiloog

Bijlagen
1) Intrinsieke motivatie
2) Werkwijze voor conflictoplossing
3) Kaders voor zelfstandige teams bij De Wever
4) Verdeling van leiderschapstaken
5) Samenvatting van de 9 sleutels

Literatuurlijst

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Van wie is de gebarsten wc-tegel?