Lees verder
Heidi Los (1969) groeit op als dochter van een vijfde generatie ondernemer, naast de smederij en gasopslag van Vis Waddinxveen. Ze is loopbaancoach voor internationals en verzorgt cultuurtrainingen voor groepen en teams.
Meer over de auteursDe kracht van ondernemersdochters
Wat opgroeien in een ondernemersgezin je brengt
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789493202191Samenvatting
Opgroeien in een ondernemersgezin heeft impact op wie je bent.
Je voelt het aan alles. Hoe je in het leven staat. Hoe je met veel energie en enthousiasme dingen aanpakt en kansen ziet. Hoe je doorgaat tot je erbij neervalt, hard bent voor jezelf en voor anderen, en je vreselijk opwindt over mensen die de kantjes er vanaf lopen.
Opgroeien in de zaak van je ouders – de winkel, de fabriek, de boerderij, het restaurant of de kwekerij. Het geeft je een brede set aan persoonskenmerken en kwaliteiten. Plus de bijbehorende valkuilen en uitdagingen. Vaak kom je hier pas achter als keuzes voor beroep of bedrijfsopvolging al zijn gemaakt. Wat als je je hier meer bewust van bent? Welke mogelijkheden biedt dat dan? Ontdek de twaalf kenmerken die jou als ondernemersdochter typeren – en ga ermee aan de slag.
Dit boek is een feest van herkenning voor alle ondernemersdochters. En een heerlijk boek voor iedereen die met zo’n ondernemersdochter samenwerkt of samenleeft. Met dank aan de ervaringen en verhalen van 100+ ondernemersdochters.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Heidi Los
Over Marcella Bos
Inhoudsopgave
Heidi Los & Marcella Bos 9
Voorwoord
Ingrid Thijssen, voorzitter werkgeversorganisatie VNO-NCW 11
Inleiding 13
Aanpak van het onderzoek 16
De opbouw van het boek 20
Heidi Los 23
Marcella Bos 27
Hoofdstuk 1 Het kindperspectief – Wat je heeft gevormd 31
1.1 | Het vormen van je identiteit 34
1.2 | Wat je hoort, ziet en doet 38
1.3 | Leren door te doen 46
1.4 | Er speelt meer 50
Uitgelicht: 57
Anne van Gerwen 58
Manon Ende 62
Carla Broers 66
Tess van der Kooy 70
Sherry-Ann Poulo 74
Saskia Rutte 78
Ingrid van Rossum 82
Mariëlle Koenen 86
Hoofdstuk 2 Kleine meisjes worden groot – Wat het je gebracht heeft 91
2.1 | Kleine meisjes worden groot 94
2.2 | Een nieuw speelveld 97
2.3 | Jouw kwaliteiten 107
2.4 | Ondernemerskwaliteiten 114
2.5 | Dit kost je moeite 120
2.6 | Hoe anderen jou zien 128
2.7 | Je kernwaarden en verlangens 133
2.8 | Het beste van jezelf geven 137
2.9 | Een mix van feminiene en masculiene kwaliteiten 148
Uitgelicht: 153
Colette de Vries 154
Ilja van der Pol 158
Marjolein Janssen 162
Joyce Lansbergen 166
Danielle van de Velde 170
Yuwong Chou 174
Silke Tijkotte 178
Hoofdstuk 3 Het toekomstperspectief – Wat je ermee kunt 183
3.1 | Wat kun je hier nu mee? 186
3.2 | Schakelen tussen feminiene en masculiene kwaliteiten 187 met een bijdrage van Frank Pronk
3.3 | Vrouwelijke ondernemers 193 met een bijdrage van Prof. Dr. Josette Dijkhuizen
3.4 | Het belang van rolmodellen 198 met een bijdrage van Joyce Lansbergen
3.5 | Verkennen van andere perspectieven 203 met een bijdrage van Herma van der Weide
3.6 | Strik erom en aan de slag! 208
Dankwoord 215
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan