
Lees verder
Brigitte Heldeweg is bedrijfskundige en verzorgt trainingen op het gebied van samenwerken, communicatie, adviseren en beïnvloeden.
Meer over de auteursGesprekken lopen niet altijd zoals we hadden verwacht. Uw gesprekspartner reageert ineens heel emotioneel, lijkt helemaal niet geïnteresseerd in uw verhaal, blijft maar om de hete brij heen draaien of komt met oplossingen terwijl u alleen wilde overleggen. Frustrerend … en onnodig! 'Waarom begrijp je me niet?' laat zien hoe u ervoor kunt zorgen dat gesprekken wél effectief verlopen. U maakt kennis met vier communicatiestijlen die op de werkvloer voorkomen:
- de directieve stijl
- de expressieve stijl
- de coöperatieve stijl
- de beschouwende stijl
Inzicht in uw eigen communicatiestijl helpt u om uw kwaliteiten beter te benutten en valkuilen te vermijden. Daarnaast is het nuttig om u bewust te zijn van de communicatiestijl die uw collega, manager of klant hanteert, zodat u daarop kunt inspelen. De kans dat u uw gespreksdoel bereikt wordt hiermee een stuk groter. Maar bovenal leidt het tot een leukere en effectievere samenwerking!
communicatie communicatiestijlen persoonlijke effectiviteit wendbaarheid samenwerken persoonlijke ontwikkeling ruimte geven ruimte nemen communicatieniveaus uiten inhoud directieve communicatiestijl expressieve communicatiestijl coöperatieve communicatiestijl beschouwende communicatiestijl uitwijkgedrag communicatie onder stress feedback geven assertiviteit actief luisteren z-patroon communiceren op metaniveau lsd-methode interactie- en gevoelsniveau schakelen inhouds- en procedureniveau 4g-model odata-methode hoge status versus lage status vechten of vluchten