Brafman startte zijn onderzoek op de burelen van het Amerikaanse leger. Een organisatie die met de rug tegen de muur nadenkt over veranderen. Alle denkbare modellen over de oorlogen in het Midden-Oosten liepen spaak. Het aantal slachtoffers en de kosten liepen de spuigaten uit. Brafman introduceerde een methode om chaos onderdeel te laten zijn van het werk. Chaos creëert drie elementen waardoor medewerkers en omgeving kunnen komen tot veranderingen.
De eerste is het verkrijgen van witruimtes. Gebieden waar (nog) geen regels gelden. De pest in Europa in de late Middeleeuwen creëerde zo'n witruimte. Het tweede is het toelaten van unusual suspects, mensen die met een totaal andere kijk op de zaak naar een probleem kijken. Shigeru Miyamoto kreeg in de jaren tachtig als kunstenaar de ruimte bij een maker van elektrische spelletjes. Een rariteit in een technische wereld. Hij creëerde onder andere Mario en Donkey Kong en maakte Nintendo het grootste gamelabel in die jaren. Het derde en laatste element in de georganiseerde chaos is dat van serendipiteit. Draag kortom zorg voor 'toevallige' ontmoetingen. Nodig mensen uit bij elkaar te zitten en samen te werken die daar in eerste instantie niet geschikt voor lijken. Arianne Huffington riep ‘boekensalons’ in het leven op basis van de Franse Salons uit de 18de eeuw. Zo bracht ze bekende sterren, politici en ‘geld’ bij elkaar waaruit de Huffington Post voortkwam.
Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar hoe pas je deze lastige drie-eenheid toe? Daarvoor reiken de auteurs gelukkig ook wel wat handvatten aan. Witruimte ontstaat heel simpel door tijd beschikbaar te stellen om na te denken en te reflecteren. Laat het ‘uurdenken’ los en beoordeel en beloon de creatieve en innovatieve kant van het werk! Unusual suspects krijg je door, wederom heel simpel, mensen op projecten te zetten die daar op het eerste gezicht niet geschikt voor lijken. Gewoon doen! En serendipiteit? Ook al niet zo lastig. Nodig iedereen uit voor vergaderingen! Of creëer lunchplekken waar elkaar ontmoeten het belangrijkste doel is. De ideeën komen dan vanzelf.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.