Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Ondernemer in 100 dagen

Denken, beslissen en handelen als een ondernemer komt je goed van pas als je innovatief wilt zijn binnen je organisatie, om een eigen onderneming te beginnen en om met een open, flexibele houding in het leven te staan. Daarom hier een amuse van de principes, lessen en stappen uit Ondernemer in 100 dagen van Thomas Blekman: de vier sleutelfactoren om te handelen als een expertondernemer.

Thomas Blekman | 26 april 2016 | 3-4 minuten leestijd

1 Bird in hand
Ondernemers redeneren niet vanuit een doel en zoeken daar de middelen bij, maar kijken: ik heb een bepaalde richting en ambitie – wat heb ik zelf beschikbaar om die ambitie te bereiken? Zij stellen zich de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? en Wat heb ik? Deze vragen beantwoord je in stap 1 van Ondernemer in 100 dagen. Vanuit het bird in hand-principe zullen ondernemers niet zomaar in een wildvreemde branche iets starten, je bent zelf de basis van je bedrijf. 

2 Valideren

Veel opleidingen en dus ook ondernemers beginnen met het schrijven van een businessplan. Stop daar mee! Als je je aannames van het begin af aan toetst, krijg je een veel beter beeld van je markt. Door je aannames te valideren en te toetsen bij je klanten en je eindgebruikers, weet je zeker dat je een product ontwikkelt waar vraag naar is. In Ondernemer in 100 dagen laat Maarten van Kroonenburg je zien hoe je met de Lean Startup-aanpak, in de praktijk je aannamen test en je product en klantgroep steeds verfijnt zodat je met veel minder risico begint met ondernemen.

3 Quilten

Samenwerking is voor ondernemers cruciaal, vandaar dat de derde sleutelfactor het quilting-principe is. Een quilt is een lapjesdeken; de samenwerkende partijen worden gesymboliseerd met de lapjes. Het garen bepaalt de kracht van de quilt; dit is het commitment van partijen waar je mee samenwerkt, dus toezeggingen die je elkaar doet als basis van je samenwerking. Door samen te werken met andere partijen kun je bovendien goed risico’s delen. Het boek is zelf ook een quilt; een samenwerking tussen Futuro Uitgevers, kunstenaar Selwyn Senatori en redacteur Nienke van Oeveren. Ik ben ervan overtuigd dat als je wilt gaan samenwerken, je veel tijd moet besteden waarom je met elkaar wilt samenwerken, omdat het wat en hoe steeds verandert; dan is het garen het sterkst.

4 Doorzetten

Ik zie heel veel mensen die ondernemer willen worden, maar continu met hun ideeën zwalken. Dan bedenken ze dit, dan kiezen ze toch daarvoor en dan is dat weer mooier, beter, slimmer, sexyer. Expertondernemers zullen werkelijk doen, doorzetten én van hun tegenslag leren. Ondernemerschap vraagt om vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Als je een succesvolle ondernemer wilt worden, heb je dus een bepaalde focus nodig. Focus op een product, dienst of klant om tot een succesvol nieuw product of nieuwe dienst te komen. Judith Manshanden is één van de geportretteerde ondernemers in het boek. Zij verwoordt het prachtig: ‘Je moet een lange adem hebben en een droom waar je in gelooft, anders hou je het niet vol.’

Over 100 dagen ben je niet klaar, maar heb je wél je eerste omzet binnen en kun je de tegenslagen en veranderingen aan die je onderweg tegenkomt. In 100 dagen leggen we namelijk samen een solide basis waar je blijvend op kunt bouwen. Ik begeleid je graag in elf stappen om innovatief te zijn binnen je organisatie of om je bedrijf te starten én je eerste omzet te maken.

Thomas Blekman is ondernemer en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag. Hij is de auteur van Ondernemer in 100 dagen. Eerder schreef hij Corporate Effectuation en Orkestratie van Effectuation.

Over Thomas Blekman
Thomas Blekman is partner bij De Beukelaar Groep, Dean van Corsendonk College, doceert Corporate Effectuation and Strategy aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University en is een energieke spreker. Hij staat met één been in de dagelijkse praktijk en met het andere been in de praktische wetenschap. Wetenschappelijke kennis heeft in zijn ogen enkel nut wanneer deze in de praktijk tot verbetering van impact leidt. Thomas Blekman inspireert, faciliteert en adviseert mooie bedrijven bij strategische vernieuwing en sprankelend (intern) ondernemerschap.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden