Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Écht ondernemen - 'Aanrader voor starters, handige spiegel voor de rest'

Blinkende sterretjesconfetti, zakje oploskoffie, auteursrechtsmoesjesbingokaart, snoepjes, buisje sterrenstof en dat alles in een gouden doosje. Oh ja, en het boek dus. Want zo ontving ik het knalgele exemplaar van Écht ondernemen. 

Daniëlle de Jonge | 11 augustus 2021 | 3-4 minuten leestijd

Nog niet eerder kwam een boek om te recenseren met zoveel aandacht in de brievenbus, hulde! Ergens ook wel logisch, want Charlotte Meindersma wéét hoe je als ondernemer het beste opvalt, origineel bent en zakelijk aantrekkelijk. Wie haar volgt op social media snapt wat ik bedoel, ze laat daar een diversiteit aan content zien, die erg leuk en interessant is om te volgen. Dezelfde praktische insteek en eigen stijl vind je terug in dit boek, alleen dat zou al reden genoeg zijn om het te lezen. En er zijn meer goede redenen.

Als ondernemer vind ik het altijd boeiend om te lezen hoe andere ondernemers zich met een bedrijf bezighouden. Hoe pakken ze het strategisch aan, welke briljante keuzes hebben ze gemaakt en welke flaters waren goede leerpunten, waar worden ze bijzonder blij van en meer van dat soort dingen. Daarnaast is het altijd fijn als er ook tips of handige wetenswaardigheden in een boek staan, waar ik mijn eigen bedrijf aan kan toetsen. Écht ondernemen geeft je beide en dan zowel van de auteur zelf als van diverse ondernemers die ze heeft geïnterviewd.

Mwah
De schaal van mwah, de ta-da-lijst en de cirkeldiagrammen over ‘succesvol zijn': herkenbaar als ik het lees, maar dan op een veel grappiger manier vormgegeven dan hoe ik het toepas. Ik neem je even mee. Als een - potentiële - klant je benadert voor een opdracht, dan leg je de vraag als het goed is langs je interne meetlat om te bepalen of het bij je past en je er enthousiast van wordt. Bij de schaal van mwah bestaat die meetlat uit drie componenten: poen, prestige en plezier. Voldoet de vraag aan slechts één P, dan is het verstandiger om voor de opdracht te bedanken. Twee P's: mwah. En bij drie ga je vol energie aan de slag. Dat is wat je wilt als ondernemer. Je to-do-lijst niet helemaal afgevinkt? Maak een ta-da-lijst met wat je wél hebt gedaan! En succes.... als startend en ervaren ondernemer is het naar mijn mening essentieel om je steeds weer af te vragen wat voor jou succes is. Anders stap je in de valkuil dat je doet wat de maatschappij belangrijk vindt, maar waar jij niet perse fluitend voor uit je bed stapt.

Recht
Goed, dat zijn dus een aantal meer algemene zaken voor de ondernemer zelf. Voeg daar de hoofdstukken over verdienmodellen, doelen stellen en marketing aan toe en de basis van een sterk bedrijf staat. Waar de kracht van dit boek nog veel meer in zit, is dat het juridische speelveld helder uiteengezet is. Charlotte Meindersma is jurist en weet op een no-nonsense manier precies uit te leggen waar je aan moet voldoen volgens de wet, wat belangrijk is als het gaat om offertes, contracten en facturatie en wat er bij komt kijken als je een vast of flexibel team om je heen verzamelt.

Ik ben inmiddels zo'n 15 jaar ondernemer en ben vrijwel alles al tegengekomen in de praktijk, soms met een beetje struikelen en waar nodig met het inschakelen van juridische expertise om het tiptop te regelen. Tegelijkertijd merk ik soms bij collega-ondernemers dat hier nog wel eens wat aan schort. Hoe handig is het dan als je in één boek het overzicht hebt om je bedrijf juridisch op orde te hebben.

Écht ondernemen is voor starters een zekere aanrader en voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn een handige spiegel. Het geeft je de handvatten om dat te doen wat de ondertitel zegt: bemoei je met je eigen zaak!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klantHuman2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgerichtwww.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden