Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Fanstrategie - 'Een goede basis'
29 maart 2021 | Daniëlle de Jonge

Bekend maakt bemind en bemind worden bedrijven door fans. Échte superfans, ambassadeurs of hoe je ze ook wilt noemen. Van die enthousiastelingen die maar wat graag vertellen waarom ze zaken met je doen en jou aanraden om daar ook voor te kiezen...

Maar goed, voor dat klanten je beminnen is het dus zaak om bekend te zijn als hét merk waar ze bij willen horen. Dat doe je met een sterke strategie waarbij de kern draait om persoonlijke aandacht. Kijk en daar gaat mijn hart dan meteen sneller van kloppen, want over onderscheidende klantgerichtheid schreef ik zelf ook een boek (Human2Human, red.). Het laat zich raden dat ik dus met veel nieuwsgierigheid het boek Fanstrategie van Wil Michels ben gaan lezen, het voelt toch een beetje als gelijkgestemden onder elkaar. Dat bleek zo te zijn en ik vertel je graag waarom ook jij dit boek wilt lezen om meer fans te mogen verwelkomen.

Hoewel de meeste artikelen, vlogs en podcasts van mijn hand een bijzonder praktische insteek hebben, ligt er natuurlijk wel een theoretische grond onder. En precies dat laatste vind je terug in het boek Fanstrategie. Een gedegen theoretisch kader zelfs, want je wordt stap voor stap meegenomen in het neerzetten van de strategie die je gaat helpen om op te vallen in de markt. Denk aan: het haarscherp krijgen van de kernwaarden waar je voor staat, doelgroepkeuze en feilloos weten waarom je doet wat je doet en wat dat bijdraagt voor anderen. Belangrijke zaken om op orde te hebben, wat ze zorgen voor herkenbaarheid bij de mensen die jij straks tot je fanbase mag rekenen. Aan de psychologische achtergrond van fans en de beïnvloedingsprincipes - van Cialdini, wie kent ze niet?! - besteedt Michels ook aandacht.

Heb je de basis eenmaal op orde, dan is het goed meer inzicht te hebben in de soorten fans en fans-to-be. Iedereen kronen tot ambassadeur is onmogelijk, je focus richten op de ‘gewone' fans en de volgers die fans kunnen worden is minstens zo belangrijk en leuk om te doen. Michels geeft dit weer in een handige matrix waarbij de groepen worden ingedeeld in hun mate van betrokkenheid en actief fanschap. Het is sowieso al eens heel interessant om je klantenbestand - of een deel daarvan als het er erg veel zijn - in deze matrix te voegen en te kijken hoe de verdeling is. Dan weet je meteen waar je je als eerste op gaat richten. En over dat richten op gesproken: een aantal hoofdstukken gaat daar op in. Op hoe je de verlangens van klanten in kaart brengt met een ‘empathy map' en een ‘painstorm'. Op hoe je content voor je laat werken en daarmee bouwt aan een eigen fancommunity. En op de roadmap die stap voor stap jouw fanstrategie vormgeeft. Interessant en om zeker iets mee te doen: de roadmap is er voor zowel de externe fans - klanten dus - als interne fans. Immers, jij en jouw collega's zijn óók fans van het merk waar je voor werkt. Anders zou je wel iets anders gaan doen, toch?

Michels heeft een motiverende schrijfstijl, waardoor Fanstrategie vlot leest. Gaandeweg krijg je zicht op wat er zoal komt kijken bij een grondige fanstrategie en word je uitgenodigd om er mee aan de slag te gaan. Deze basis gaat je zonder twijfel helpen om het goed neer te zetten bij jouw bedrijf. En dan vervolgens de vruchten plukken door er een praktische invulling aan te geven!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.


Fanstrategie van Wil Michels - 'Laat je inspireren!'
11 maart 2021 | Corinne Klaver

De titel Fanstrategie van het boek van Wil Michels sprak mij direct aan, omdat mijn focus in mijn rol ligt op het bouwen van duurzame relaties met HR-professionals. En ook als freelance coach is het opbouwen van een netwerk heel belangrijk. Ik was benieuwd op welke manier ik de inhoud van het boek zou kunnen toepassen in mijn werk.

In Fanstrategie van Wil Michels ligt de nadruk niet op sales, maar staat de psychologie van de fans en de emotie en relatie tussen de fan en het merk centraal. De schrijver start met de eigen medewerkers als fans. De basisgedachte is dat de interne fans externe fans maken en externe fans weer zorgen voor nieuwe fans.

Het boek is erg handzaam en is verdeeld in tien hoofdstukken. Er worden twee modellen beschreven. De Fanpiramide & het Fankwadrant. Om deze modellen te kunnen bestuderen adviseer ik je om het boek te kopen. Ik ga hieronder in op een aantal zaken die mij het meest hebben geïnspireerd.

De fanstrategie betekent bouwen aan een relatie
Een fanstrategie moet worden waargemaakt in elk contact en op elke plek in de organisatie. Elke medewerker moet alert zijn om de kansen om een ander te helpen of te verrassen en de verwachtingen te overtreffen, zodat die ander fan wordt.

Elke dag een fan is een mooi streven. Als een organisatie iedere dag zorgt voor één nieuwe fan, groeit de fanbase snel en heeft de fanstrategie impact. Bedenk daarom steeds wat je vandaag kunt doen om dit te bereiken. Om dit te realiseren moet de organisatie EERST fan worden van de medewerkers.

De fanstrategie is er voor merken met emotie
De fanstrategie speelt in op de emotie en relatie, maar vergis je niet, de fanstrategie is ook economisch sterk. Zorg excellent voor je fans en ze worden het ultieme marketing- en communicatieteam.

De fanstrategie is er voor merken met emotie. Het gaat om een emotionele, authentieke ontmoeting en om een duurzame relatie. Een merk moet een zekere aantrekkingskracht en uitstraling hebben om fans te maken en te behouden.

De psychologie van de fanstrategie
Fan-zijn ontstaat doordat mensen geraakt worden en zich herkennen. Een organisatie moet dus weten te raken. Hierbij is identificatie belangrijk. Sluiten de waarden van de organisatie aan bij je eigen waarden? Het gaat om het raken van een emotie. Zonder emotie komt niets in beweging.

De schrijver gaat vervolgens in op de zeven principes van beïnvloeden:

1. Wederkerigheid

2. Commitment en consistentie

3. Sociale bewijskracht

4. Sympathie

5. Autoriteit

6. Schaarste

7. Eenheid

Wanneer we deze principes van Cialdini koppelen aan de fanstrategie ontstaat er een model: Funnel fans. Hierin worden 4 fases beschreven om tot een fancommunity te komen. Het gaat om het maken van de connectie en volgens het versterken van de relatie en dan het maken van fans om uiteindelijk een community te bouwen.

Verlangen van fans
Een sterke fanstrategie vereist een scherpe analyse. Door te luisteren en te kijken naar potentiële fans, weet je wat ze wel en niet willen. Het is nuttig om fans via de customer journey te volgen. Hierdoor leer je hen beter kennen.

De customer journey kent drie fasen:
1. Expectation: het in kaart brengen van de verwachtingen van (potentiële) fans. De verwachtingen worden beïnvloed door eerdere ervaringen, advertenties, reclame, word-of-mouth, social media enz.

2. Experience: verwachtingen tijdens contactmomenten tijdens de customer journey. Interacties tussen de organisatie en haar (potentiële) fans of klanten. Hier breng je de reis in kaart zoals je denkt dat die verloopt, met alle touchpoints (contactmomenten).

3. Engagement: verwachtingen van de potentiële fans na de contactmomenten. Dit is de fase van communicatie na de aankoop of tijdens het gebruik. Hier beïnvloed je de tevredenheid van de klant.

De customer journey kun je gebruiken om te verkennen waar pijnpunten liggen om deze vervolgens weg te nemen. Je bepaalt waar je kansen liggen om de verwachtingen van (potentiële) fans te overtreffen en zo fans te maken. De customer journey gaat om een life journey, namelijk een langdurige relatie.

Empathy map
Deze map is een model waarmee je een fanstrategie kunt onderbouwen. In het boek wordt deze uitgebreid besproken. Het helpt je om een beeld te krijgen van de gedachten, gevoelens en de behoeften van potentiële fans. Deze map helpt je om in het hoofd en het hart van de fan te kijken.

Denk groot, begin klein en start snel
Tot slot geeft de schrijver zijn visie op het formuleren en uitvoeren van een fanstrategie. Hij adviseert de onderstaande acties te ondernemen en geeft enkele tips:

1. Bedenk waarom de fanstrategie voor je organisatie waardevol zou zijn

2. Zorg voor commitment bij het management

3. Vind het bronpunt (wat fascineert en inspireert de fan)

4. Betrek de hele organisatie en zoek het samenspel

Ik ben ervan overtuigd dat jij ook fan wordt na het lezen van Fanstrategie van Wil Michels. Laat je inspireren!

Corinne Klaver is Talent Acquisition & Development Consultant bij Expand, waar deze recensie eerder verscheen.


Fanstrategie - 'Handzaam en kleurrijk'
9 december 2020 | Sjors van Leeuwen

Wie wil er geen fans? Een merk met veel fans is enorm krachtig want fans zijn dé ambassadeurs van jouw merk of organisatie. Maar let op: fans krijg je alleen als jouw medewerkers ook fan zijn, als het management erin gelooft en als je het strategisch aanpakt. Daarover gaat Fanstrategie. Fans geven er veel voor terug én het is leuk, want fans maken is fun.

Fanstrategie is geschreven door Wil Michels. Naast docent en ondernemer is hij auteur van het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie. Ook schreef hij in 2011 het boek Focus op Fans, de voorganger van Fanstrategie. Michels vindt fans fan-tastisch zo lezen we. Een merk met veel fans is namelijk enorm krachtig. Fans zijn meestal niet alleen klant, maar vooral ook ambassadeur voor het merk. Alles en iedereen is een ‘merk' en bijna elk merk heeft fans, maar (te) vaak worden ze niet geactiveerd. Dat is een gemiste kans. De kunst is om met de juiste strategie klanten te verleiden om van het merk te houden en dat actief uit te dragen. Dat begint intern want een merk krijgt geen fans als de eigen medewerkers dat ook niet zijn. Ook moet het management erin geloven en erin willen investeren. In geld, maar vooral in energie want fans krijg je alleen als je mensen persoonlijk aandacht geeft, daar is de auteur heilig van overtuigd.

Fans kopen geen product, ze gaan voor identificatie en de belofte van erbij horen. Het woord ‘fan' komt van het Engelse ‘fanatic' en het Latijnse ‘fanaticus' en dat zegt genoeg. De auteur ziet social media als dé multiplier voor de fanstrategie. Fans zijn extreem waardevol in de communicatie. Ze zijn topinfluencers in hun sociale omgeving. Volgens de auteur bestaat de kern van communicatie uit twee elementen: emoties en relaties. Fanstrategie gaat over beide elementen en verbindt ze met elkaar in iets waar mensen enthousiast van worden. In dit boek staan dan ook de psychologie van de fans en de emotie en relatie tussen de fan en het merk centraal. Achtereenvolgens gaat het in vlot tempo over waarom iemand fan wordt (zoek het bronpunt), de power, purpose en positionering van jouw merk (definieer de ‘why'), het gebruik van de fanpiramide en het fankwadrant (differentieer in benadering), het diepe verlangen van fans (schrijf een liefdes- en uitmaakbrief), het opstellen van een interne en externe roadmap (leg connecties en bouw een community), het creëren van unieke verhalen (storytelling), het maken van content (via de zeven stappen van de Content Circle) en de implementatie van de fanstrategie via het stramien van denk groot, begin klein, start snel.

De auteur introduceert in zijn boek enkele nieuwe modellen, zoals de fanpiramide met superfans, fans, volgers en buitenstaanders en het fankwadrant. Dit model bevat vier kwadranten waarin fans geplaatst kunnen worden op basis van de mate van betrokkenheid (hoog of laag) en het fangedrag (passief of actief). Ieder kwadrant vraagt een andere aanpak. Ga je fans betrekken, binden, boeien of beminnen en op welke manier, met welke boodschap en middelen? Ook maakt de auteur handig gebruik van bekende theorieën en modellen zoals de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, de golden circle van Simon Sinek en de positioneringsdriehoek, customer journey map, empathy map en fanpersona. Tot slot krijg je een Engagement Toolbox mee met creatieve ideeën om het engagement in de organisatie te vergroten onder het motto: maak van medewerkers merkwerkers.

Fanstrategie betekent niet een tot in detail uitgewerkt plan met een exact routeschema voor de komende jaren. Dat werkt volgens de auteur niet en dat heeft nooit gewerkt. Wat volgens de auteur wel werkt is het samenspel tussen communicatie, marketing, verkoop, service, HR, management en directie. Zorg voor een stip op de horizon en ga samen op reis, experimenteren en bijstellen, zo luidt het advies. Waarbij de auteur wijst naar het boek Een fan per dag van Jos Burgers. Als de organisatie iedere dag zorgt voor één nieuwe fan, groeit de fanbase gestaag en heeft de fanstrategie al impact.

Fanstrategie is een handzaam en kleurrijk boek van 138 pagina's. Het leest gemakkelijk. Ieder hoofdstuk bevat een mix van uitleg, praktijkvoorbeelden, modellen en tips en sluit af met een korte opsomming van de belangrijkste punten. Het is een overzichtelijk ‘basisboek' met een praktische introductie van het fenomeen ‘fan'. De boodschap van het boek is helder: koester fans! Daarbij draait het om persoonlijke aandacht, gedeelde herinneringen, samen plezier maken, om storytelling. Dat is iets anders dan even een leuke actie of campagne bedenken. Alles moet uit het hart van de organisatie komen. Geef fans het gevoel dat ze speciaal zijn. Laat ze ervaren dat de organisatie hen koestert. De fans geven er veel voor terug én fans maken is fun. Of zoals de auteur zich afvraagt: wanneer start jij met het maken van fans?

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden