Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
11 juli 2011 | Brigitte Koehler

Van kledingvoorschriften en tafelmanieren tot omgaan met e-mail en Twitter. 'Businessetiquette 3.0' van Roel Wolbrink is een boek dat hele praktische antwoorden geeft op een breed scala aan etiquettevragen. Met dit boek haal je een handboek in huis waarmee je elk zakelijk en ethisch dilemma kunt aanpakken.

De aanleiding voor het boek 'Businessetiquette 3.0' vormt een businessetiquetteonderzoek onder 777 Nederlandse zakenmensen, dat onder andere via Twitter is gehouden. De onderzoeksgroep beoordeelt de Nederlandse etiquettekennis als relatief laag. Buitenlanders worden als 'beleefder' beoordeeld. De lage Nederlandse score komt volgens Roel Wolbrink omdat Nederlandse zakenmensen te weinig bezig zijn met businessetiquette. Etiquette wordt gezien als stoffige spelregels, maar Wolbrink maakt duidelijk dat etiquette veel meer is dan dat.

Het boek beschrijft een heel breed scala aan etiquetteregels. Over de eerste indruk, lichaamstaal, kleding, tafelmanieren, netwerken en communicatie. Want dat is de belangrijkste boodschap van het boek. Zorg dat je boodschap goed overkomt, in elke situatie. Je merkt dat de auteur bijvoorbeeld goed thuis is in kledingregels; deze staan heel uitgebreid beschreven. Een leuke tip vond ik dat je je ook bewust moet zijn welke accessoires je gebruikt en wat dat doet voor je uitstraling. Maar soms gaat het boek ook wat ver. Zo is het heel handig om op te kunnen zoeken wat black-tie nu ook weer inhoudt, maar jasje zeggen in plaats van colbert heeft naar mijn mening meer met 'praten op stand' te maken dan met businessetiquette.

'Businessetiquette 3.0' is een onmisbaar boek voor iedereen die letterlijk goed voor de dag wil komen maar vooral ook voor iedereen die zich optimaal wil presenteren. Het boek is gemakkelijk leesbaar en zit praktisch in elkaar. Je kunt het gemakkelijk bij je steken en elke lezer haalt er wel iets uit. Je hoeft het boek niet in één keer uit te lezen maar dat kan natuurlijk wel. Regelmatig wordt bij een hoofdstuk doorverwezen naar een ander hoofdstuk dat ook op het betreffende onderwerp ingaat. Hierdoor is het een echt naslagwerk geworden.

Dit boek kun je in de eerste plaats gebruiken om terug te vinden hoe het nu ook weer hoort. Maar nog leuker is het om het boekje te gebruiken als een beknopte communicatiehandleiding. Etiquette is namelijk je ook verplaatsen in een ander. Door je niet te verplaatsen in de ander of de bijeenkomst niet voor te bereiden ontstaat er onbegrip tijdens vergaderingen, praten mensen langs elkaar heen en worden opdrachten niet gegund. Hoe ga je met elkaar om en hoe maak je een goede indruk, kortom: hoe zorg je dat het klikt! Dat is waar het in dit boek om draait.

24 juli 2008 | Daniëlle de Jonge

'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Typisch zo'n uitdrukking waar veel Nederlanders fanatiek aanhanger van zijn. Jammer, want wat zou het toch fijn zijn als we in het zakenleven wat meer zakelijkheid en professionaliteit laten zien. Niet meer meegaan in de massa, maar opvallen op een positieve manier. Een manier waarmee we laten zien dat we respect hebben voor de ander en een manier die ons nog meer succes oplevert.

Gelukkig is daar dan het boek van Roel Wolbrink om iedereen verder te helpen. In 99 concrete tips geeft hij in 'Businessetiquette' aan waar u op kunt letten en hoe de zakelijke etiquette in elkaar steekt. Duidelijk omschreven en uitgediept waar nodig. Voor de mensen die nog enigszins sceptisch tegenover 'etiquette' staan, is de eerste tip al direct waardevol. In het kort: blijf vooral uzelf en pas alleen uw gedrag aan aan de context. Zo... geen reden meer om niet verder te lezen.

Voordat u met uw etiquette 'echt' van start kunt in de buitenwereld, is het tijd voor een stuk zelfkennis. De basis van goed presteren, als je het mij vraagt. Wat straalt u uit en wat wilt u uitstralen, dat is de vraag. Heeft u een duidelijke (bedrijfs)missie en waar liggen uw talenten? Terechte aandacht is er in 'Businessetiquette' ook voor het stemgebruik en lichaamstaal; beide worden nog te vaak onderschat. Hier ligt de grootste kracht van uw uitstraling, zorg er dus voor dat u authentiek en stralend overkomt. Dat maakt het een stuk makkelijker om eenmaal in die buitenwereld een juiste indruk te maken. Want daar heeft u het weer druk met de inhoud. Hoe creëert u een klik met de ander? Vertelt u hoe fantastisch u en uw bedrijf zijn? Of toont u eerlijke interesse in de ander, bijvoorbeeld door het woord aan hem of haar te laten en goed te luisteren? Het lijkt simpel... en is het vaak ook.

Wat het boek extra interessant maakt, is het hoofdstuk over kleding; hét visitekaartje van u als persoon. 'Er goed uitzien, betaalt zich uit' lees ik en ik geloof er onmiddellijk in. De juiste kleur en pasvorm van het pak, de rok, overhemden, jasjes en andere kledingstukken doen veel voor een persoon. En bedenk ook dat accessoires een bepaalde indruk geven. Roel Wolbrink, kenner waar het gaat om zakelijke kleding, zet alles op een rij. Van de officiële kledingvoorschriften voor bijeenkomsten tot Casual Friday. En over bijeenkomsten gesproken, ook daar gaat het boek uitgebreid op in. Hoe gedraagt u zich bijvoorbeeld als gastheer of gastvrouw? Tot in detail wordt het uitgelegd. Programma's van bijeenkomsten, tafelmanieren, het komt allemaal aan de orde.

Voor wie het wat minder groots aanpakt, staan er ook veel tips in voor het 'gewone' zakendoen. Wat doet u en wat doet u vooral niet in uw communicatie naar de klant? Netwerken en presentaties geven, verkoopgesprekken en relatiebeheer. Van A tot Z leiden diverse tips en tricks u door het zakendoen heen. En voor wie zich op internationaal zakelijk terrein begeeft: er is een apart hoofdstuk waarin diverse landen en hun culturen ter sprake komen.

'Businessetiquette' is compleet boek dat prettig leest. Bij veel tips staan handige checklists die je er snel nog even bij pakt voordat je aan de slag gaat. De informatie is uitgebreid, dus echt een boek dat je regelmatig weer even ter hand neemt. Een aanrader!