11 april 2017 | Peter de Roode

De beroemde wetenschapper Carol Dweck schrijft een zeer toegankelijk boek voor een breed publiek ontdaan van voetnoten en wetenschappelijke eisen. Het boek leest niet alleen als een trein, het is tot de laatste bladzijde inhoudelijk zeer interessant. De naam Dweck is voor altijd verbonden aan de concepten ‘fixed mindset’ (ook wel ‘statische mindset’ genoemd) en ‘growth mindset’ (of: groei mindset). Concepten die zij als geen ander weet te larderen met praktische voorbeelden.

Dweck stelt dat haar werk deel uitmaakt van een stroming die uitgaat van de kracht van overtuigingen. Een eenvoudige overtuiging kan je leven besturen, aldus de psychologe. Deze denkwijze kan bepalen of je de persoon wordt die je wilt worden of dat je je sterk maakt voor de dingen die je waardevol vindt en je die ook bereikt. Het blijkt dat sommige mensen van jongs af aan getraind zijn in de statische mindset. Deze mensen, stelt Dweck, geloven weinig in moeite doen en in inspanningen.

De boodschap van Dweck is positief en biedt hoop: je kunt je mindset veranderen.
Organisaties die het onderwerp ‘talent’ op de agenda hebben staan, kunnen voldoende inspiratie putten uit dit boek. De auteur geeft namelijk twee opvattingen over talent: talent dat vastligt en talent dat ontwikkeld kan worden door leren. Voor de groep mensen die de opvatting hebben dat talent vastligt, zoals CEO Lacocca van Chrysler of voormalig tennisser John McEnroe, is falen een enorme tegenslag. Ze zijn iemand wanneer ze hun talenten weten te benutten, maar, zo stelt Dweck de lezers de vraag: wat ben je dan als je niet succesvol bent?

Leraren die een fixed mindset hebben, kunnen grote schade aanrichten aan hun leerlingen. Waarom? Omdat zij de fixed mindset op hun leerlingen overbrengen. Je kunt ze volgens Dweck herkennen in zinnen als: ‘Als ik de intelligentie van een leerling weet, kan ik tamelijk goed zijn schoolcarrière inschatten’.

Dit boek gaat zowel over het zakelijk leven, de sportwereld als over privézaken. Met veel interesse las ik het hoofdstuk over sport. Dweck bespreekt de legendarische sporters Muhammad Ali en Michael Jordan. Deze laatste stelt dat succes uit de geest komt en om karakter gaat. En karakter ontstaat uit mindset en dan zijn we weer ‘thuis’ bij ons onderwerp. De conclusie die Dweck in het hoofdstuk over sport stelt trekt: Karakter, moed en de geest van een kampioen zijn afkomstig van een op een groei gerichte mindset.

Wie de materie leest, zal alles heel ‘logisch’ vinden. Maar dat is het gevaar van dit onderwerp: goed te volgen maar nog lang niet tussen de oren van veel mensen. Wat te denken van leiders in het bedrijfsleven die nog steeds alles onder controle willen houden vanuit de mindset: ‘vertrouwen is goed, controle is beter’? Het slechte nieuws ervan is duidelijk: Als bazen controlerend worden, brengen ze iedereen in de statische mindset, moed en vernieuwing leggen het loodje waar een statische mindset heerst, aldus Dweck.

Ook in het hoofdstuk over privézaken en relaties heeft Dweck een interessante boodschap voor de lezer: Iemand met een fixed mindset is ervan overtuigd dat wanneer aan de relatie gewerkt moet worden, mensen niet bij elkaar passen. Dweck stelt dat het de kunst is de beperkingen van elkaar te accepteren en vanuit daaruit verder te gaan. Een relatie moet dus groeien. En zo biedt Mindset vanuit twee heldere concepten een enorm hoopgevend perspectief waarvan de volgende uitdaging is om die in praktijk te brengen.

Mindset, de weg naar een succesvol leven
11 april 2017 | Peter de Roode

strong>De beroemde wetenschapper Carol Dweck schrijft een zeer toegankelijk boek voor een breed publiek ontdaan van voetnoten en wetenschappelijke eisen. Het boek leest niet alleen als een trein, het is tot de laatste bladzijde inhoudelijk zeer interessant. De naam Dweck is voor altijd verbonden aan de concepten ‘fixed mindset’ (ook wel ‘statische mindset’ genoemd) en ‘growth mindset’ (of: groei mindset). Concepten die zij als geen ander weet te larderen met praktische voorbeelden.

27 oktober 2011 | Jelger Spijkerboer

Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset, de weg naar een succesvol leven' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.

De ondertitel van 'Mindset' had ook kunnen zijn; 'Hoe overtuigingen je leven kunnen bepalen'. Het boek past dan ook in een stroming van de psychologie die uitgaat van de kracht van overtuigingen. Want dat is het thema wat Carol Dweck behandelt; twee fundamenteel verschillende overtuigingen die zeer bepalend zijn voor wat we denken en doen. Zij noemt deze twee overtuigingen (of eigenlijk geheel aan samenhangende overtuigingen) de 'fixed mindset' en de 'growth mindset'. Omdat ik sterk geloof in de kracht van overtuigingen, spreekt het idee van een 'goede' mindset me zeer aan.

Dweck legt de concepten helder uit zodat je snel begrijpt wat ze bedoelt met haar mindsets. Hierna volgt de toepassing van het concept op verschillende gebieden: school en prestaties, sport, leiderschap en bedrijfsleven, relaties en ten slotte ouders, leraren en coaches. Het toepassen van het concept in de verschillende gebieden leidt tot een levendig verhaal, waarin de auteur veel voorbeelden gebruikt. Bovendien word je als lezer met enige regelmaat persoonlijk aangesproken. Dat maakt dat het boek gemakkelijk leest en bovendien dichtbij komt. Er staan voor iedere lezer een paar herkenbare voorbeelden in het boek. Helaas leidt het ook tot erg veel herhaling. Steeds op een andere manier legt Dweck hetzelfde uit.

Het laatste hoofdstuk gaat over verandering. Dweck beschrijft hier hoe je kunt veranderen van fixed naar growth mindset. Zoals Dweck zelf beschrijft: 'De rest van het boek gaat over jou. Het is een mindsetworkshop waarbij ik je vraag samen met mij een aantal lastige situaties te trotseren.'

In het laatste hoofdstuk, net als in de rest van het boek, beschrijft Dweck heel duidelijk de fixed mindset als iets waar je van af wilt en de growth mindset als het ideaal. Ze besteedt veel tekst aan het betogen waarom de fixed mindset niet goed is, waarin het ons belemmert, waarom we dat vooral niet moeten willen. Dat zorgt ervoor dat je je moeilijk kunt voorstellen dat iemand een fixed mindset heeft - het is overduidelijk beter om een growth mindset te hebben dan een fixed. Wat betreft het laatste hoofdstuk leidde dit er bij mij niet toe dat ik actief meedeed met haar 'workshop'.

Aan het eind van het lezen van het boek heb ik nog wel een aantal vragen. Als er zoveel mensen een fixed mindset hebben, wat gesuggereerd wordt door Dweck, waar zit dan het grijze gebied tussen de ene en de andere mindset? Of anders gezegd: zou het kunnen dat je in het ene gebied meer growth gerichte mindset hebt en op andere gebieden meer fixed?

Het idee van de twee mindsets is zonder meer zeer interessant. Het is jammer dat het concept in mijn ogen nog te weinig nuance krijgt in het boek. Wel wordt het concept zeer helder uitgelegd en bovendien op een makkelijk leesbare en persoonlijke toon. Ook zet 'Mindset' aan tot denken. Wat direct opkomt tijdens het lezen is de vraag: welke mindset heb ik eigenlijk? Voor mijzelf geldt dat het idee van de verschillende mindsets nog steeds in mijn achterhoofd zit. Dat is dan ook wat ik overhoudt aan dit boek; ik blijf spelen met de vragen waar ik mee achter bleef na het lezen. En is dat niet precies wat een goed boek zou moeten doen?

27 oktober 2011 | Jelger Spijkerboer

Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset, de weg naar een succesvol leven' van Carol S. Dweck echt gaan lezen. De ondertitel van 'Mindset' had ook kunnen zijn; 'Hoe overtuigingen je leven kunnen bepalen'. Het boek past dan ook in een stroming van de psychologie die uitgaat van de kracht van overtuigingen. Want dat is het thema wat Carol Dweck behandelt; twee fundamenteel verschillende overtuigingen die zeer bepalend zijn voor wat we denken en doen. Zij noemt deze twee overtuigingen (of eigenlijk geheel aan samenhangende overtuigingen) de 'fixed mindset' en de 'growth mindset'. Omdat ik sterk geloof in de kracht van overtuigingen, spreekt het idee van een 'goede' mindset me zeer aan.