22 november 2013 | Ingrid Spruit

Bepaalt een 'briljant' businessmodel het succes van een onderneming? Of helpt het juist 'briljante' ondernemingen te onderscheiden? In 'Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business' nemen Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog de lezer mee in hun fascinatie voor bedrijven die het anders doen en daarmee echt het verschil maken.
Hiervoor maken zij gebruik van zestien zorgvuldig gekozen, herkenbare cases en een goed onderbouwd en makkelijk hanteerbaar businessmodel. Een inspirerend boek voor (startende) ondernemers en managers op zoek naar eigenheid.

'Briljante businessmodellen' richt zich op een brede groep: van de (startende) ondernemer die zijn bedrijf wil doorlichten op consequent doorvoeren van visie naar resultaat, tot de manager die zich wil laten inspireren door cases van internationale ondernemingen. Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog laten zich in dit boek op hun beurt inspireren door vakgenoten. De keuze om voor de cases samen te werken met coauteurs, past daar goed bij.

'Briljante businessmodellen' is zeer toegankelijk geschreven. Het is daardoor mogelijk om in redelijk tempo door de 328 pagina's die het boek telt, te gaan. De gebruikte literatuur en bronnen zijn voor het grootste deel van recente datum. Daardoor is het een actueel boek, dat past bij een tijd waarin (her)oriëntatie op efficiency van ondernemingen zo relevant is. Het is duidelijk merkbaar dat de auteurs zich comfortabel bewegen in de materie, zowel de praktijk als de theorie.

De indeling van het boek is glashelder: inleiding, 16 cases, leassons learned. De schrijvers verwachten enige voorkennis van hun lezers. Zeker bij de inleiding is het raadzaam het boek 'Wat is onze naam waard? Creëer blijvend resultaat voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en maatschappij' bij de hand te houden, daar wordt regelmatig naar verwezen. De auteurs komen de lezer overigens zelf tegemoet door een overzichtelijke verwijzing naar gebruikte literatuur en bronnen. De belangrijkste begrippen en definities krijgen een toelichting in de begrippenlijst.

Die voorkennis is ook nodig bij het zelf maken of beschrijven van een briljant businessmodel. Die mogelijkheid is er met de invuloefeningen aan het einde van de paragrafen in hoofdstuk 1.

Goed geselecteerde cases vormen het hart van het boek. Ze beslaan een reeks van tot de verbeelding sprekende merken met ieder een unieke corporate story. Origineel is de eerste in de reeks van cases: de opkomst en ondergang van de VOC. In de ordening van de auteurs gecategoriseerd als 'onbewerkte briljant'. Dat de auteurs zelf een bijdrage aan de maatschappij niet schuwen is zichtbaar in de Ajax-case, waarin zij voorsorteren op een nieuwe positionering van de club, en de suggestie aan de Nederlandse zorgmarkt, eens te gaan shoppen voor inspiratie in India.

De vormgeving is simpel maar niet saai. Het geeft het boek een licht karakter, dat past bij de schrijfstijl en bijdraagt aan de leesbaarheid. In de cases merkte ik tijdens het lezen dat de stijl van schrijven varieerde. Jammer, maar niet vreemd, wetende dat er meerdere auteurs aan het boek hebben gewerkt. De citaten van de songs waarmee in deel 1 iedere alinea begint, lijken in het begin iets toe te voegen. In mijn ogen is het overbodige franje, dat heeft het boek niet nodig. Voor de briljantjes die in de figuren gebruikt worden als illustratie, geldt hetzelfde.

Regelmatig kom ik als communicatieprofessional vraagstukken tegen op het snijvlak van communicatie en organisatie. Het helpt dan de organisatie 'door te lichten' aan de hand van een businessmodel. Maar ook heb ik gemerkt dat ik als zzp'er moet nadenken over mijn eigen businessmodel. Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog zijn er in geslaagd een model te schetsen dat toegankelijk is en tegelijkertijd recht doet aan de complexiteit van een organisatie. Op meerdere manieren is dit boek daarom een aanwinst voor mijn boekenkast.

Deze recensie kwam tot stand in samenwerking met www.MissionLike.com

15 november 2013 | Robert Buisman

De eerste zin van dit boek is veelbetekenend: 'Wij zijn gefascineerd door organisaties die echt verschil maken voor klanten, aandeelhouders en medewerkers'. Het is de kern van het boek 'Briljante businessmodellen – Een bijzondere benadering voor betere business' van Kemperman, Geelhoed en Op 't Hoog. De auteurs hebben, met bijdragen van twaalf andere case-auteurs, een werk samengesteld dat zowel een conceptueel kader geeft als praktische verhalen biedt over succesvolle bedrijven.

Centraal in 'Briljante businessmodellen' staat het begrip waardecreatie. Hoe waarde wordt gecreëerd en – belangrijker - hoe daarin de balans wordt gevonden in waarde voor zowel klanten, medewerkers, aandeelhouders als maatschappij. Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog beschrijven organisaties die zich onderscheiden van de rest en zelfs de spelregels van de markt veranderen. Van cases als Ikea en Zappos tot aan minder bekende als Ristorante D'O en Home Plus.

De basis van het boek is het 'conceptueel kader voor briljante businessmodellen'; een systematiek waarmee 16 praktijkvoorbeelden van succesvolle bedrijven worden beschreven. Tegelijk kan de systematiek door de lezer gebruikt worden voor waardecreatie binnen de eigen organisatie.

Direct na introductie van het conceptueel kader geven de auteurs -die vrijwel allemaal uit de marketing- en merkenhoek komen- de fundamenten voor een briljant businessmodel.
Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan de beschrijving van wat er onder een businessmodel verstaan wordt. Het is even zoeken naar een definitie, want die wordt niet op de traditionele manier gegeven. De auteurs geven niet echt een definitie, maar behandelen de definitie aan de hand van de volgende vraag: 'Wat biedt de organisatie aan wie en op welke manier creëert ze daarmee waarde voor alle betrokkenen?' Hierbij geven de auteurs houvast door te stellen dat een businessmodel bestaat uit vier onderdelen: marktsegmenten, waarde voor de klant, levering en operatie.

Wat in mijn ogen ontbreekt, is het (dieper uitgewerkte) verdienmodel als onderdeel van het businessmodel. Hoe wordt er geld verdiend? Los van algemene marketingaspecten als visie, merkpositionering en waardepropositie voor de klant lijkt deze vraag ondergeschoven te zijn in het abstractere 'waarde voor aandeelhouders'. De lezer die ondernemer is zal zeker gecharmeerd zijn van de marketinginsteek van dit boek, maar zal ook snel nieuwsgierig worden naar de bottom-line-vraag.

Vooral de waarde vóór de klant (die in dit boek overigens 'klantwaarde' wordt genoemd) komt goed naar voren; zowel in het conceptueel model als in de cases. Een 'kadootje' binnen dit kader is het model waarbij de lezer zelf aan de slag kan met waardeproposities voor klanten. Een indeling in waardevergrotende (meer = meer) en waardeverkleinende elementen (meer = minder) biedt een heldere richtlijn.

Een 328 pagina's tellende hardcover; voor een managementboek vrij dik. Het grootste deel bestaat uit 16 praktijkvoorbeelden die zich, vanwege de consistente opbouw, gemakkelijk laten lezen. Bovendien is het boek gemakkelijk weg te leggen en weer op te pakken. Her en der zijn tekst en uitleg wat wollig en abstract en had de inhoud beknopter mogen zijn. Zeker gezien het (te verwachten) niveau van de lezer.

Een detail in de vormgeving zijn de speelse diamant-afbeeldinkjes die overal in het boek opduiken. Wat mij betreft iets te veel; de inhoud heeft het niet nodig.

Een mooi werk met een conceptueel kader vol elementen waar je zelf mee aan de slag kunt, praktijkvoorbeelden en een boek dat in je kast staat waarvan je weet: 'daar blader ik nog eens doorheen'. Bovendien is er een website gekoppeld aan het boek (www.wikibusinessmodels.com).

De nadruk ligt stevig op de marketingkant, waarde vóór de klant bieden. Als kernlid van Platform voor Klantgericht Ondernemen beschouw ik dit boek als waardevol binnen het vakgebied. Als in een volgende versie/druk meer aandacht uitgaat naar bijzondere verdienmodellen - de concrete inkomstenkant voor ondernemingen - groeit dit boek wat mij betreft uit tot een briljant voor ondernemers, bestuurders, managers en studenten.