Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
De Roos van Leary - 'De praktische toepassingen'
10 februari 2020 | Annett Keizer

Elke trainer en coach heeft een aantal modellen in zijn koffer waar hij in graag mee werkt. Eén daarvan is de Roos van Leary; een instrument dat handig is om in te zetten als er iets in de communicatie en interactie tussen mensen niet lekker loopt.

Maar, wie werkt met modellen weet dat die een versimpelde vorm van de werkelijkheid vertegenwoordigen. Bovendien is het niet voldoende om het model alleen maar uit te kunnen leggen. Als trainer en coach is het vooral van belang dat je het weet toe te passen en inzicht geeft in het gedrag van je deelnemers of cliënten. Gelukkig is er het boek van Van Dijk en Hustings om professionals te laten kennismaken met de diepere lagen en de praktische toepassing van de Roos.

De Roos van Leary is in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkeld. Geen wonder dat in de loop der tijd iedere trainer en coach op zijn eigen manier en in zijn eigen vorm ‘de roos' is gaan toepassen.

Dit boek heeft als doel om kennis en inzicht van trainers, coaches en andere professionals die met de Roos werken, te vergroten. De auteurs willen de Roos van Leary "in al zijn theoretische en praktische omvang aan de lezer presenteren". Dat doen ze in (slechts) 167 pagina's, waarbij ze hebben gekozen voor drie aparte delen: Geschiedenis en theorie, Praktische toepassingen van de Roos van Leary en Synergie met andere modellen, afgesloten met enkele bijlagen met casuïstiek en losse verhalen.

Het eerste deel  is het meest omvangrijke en beslaat zestig pagina's. In dit deel leggen de auteurs uit hoe de Roos is ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek door de Kaiser Foundation Group, waarvan Timothy Leary deel uitmaakte. Heel interessant om te lezen is hoe het model oorspronkelijk was bedoeld en in elkaar stak: een interactiecirkel met zestien interpersoonlijke variabelen, gemeten in vijf soorten bewustzijnslagen. Dit deel, gedrukt op lichtblauw papier, is wat mij betreft het meest interessante deel van het boek.  Het geeft een goede uitleg van de theorie en achtergronden van de Roos en hoe je het model als coach of trainer kunt toepassen.

Deel twee, gedrukt op frisoranje pagina's, sluit goed aan op het eerste deel en gaat nog dieper in op de praktische toepassing. Wie echter zonder voorkennis van de Roos verwacht dat hij na het lezen van dit deel lekker aan de slag kan gaan, doet er goed aan om als aanvulling nog even het boek ‘Beïnvloed anderen, begin bij jezelf', ook van Bert van Dijk, te lezen. Dat boek geeft in mijn ogen veel uitgebreider uitleg over hoe het model precies werkt en concreet is toe te passen.

Tot slot geven de zachtgroene pagina's in deel drie de minst interessante informatie. Het idee van de auteurs om de Roos te koppelen aan andere veelgebruikte modellen als RET, kernkwadranten en Belbin is op zich een prima idee, maar vrij summier uitgewerkt. Het is vooral bedoeld ‘ter inspiratie'. Mijn indruk is dat de auteurs nog veel meer hadden willen vertellen over de Roos en zijn toepassingen, wel of niet in combinatie met andere modellen, maar helaas te weinig pagina's hadden om al hun ideeën en ervaringen met de lezer te mogen delen. Jammer, want als het gaat om de Roos van Leary is Bert van Dijk de expert in Nederland om ons als professionals bij te praten en bij te scholen in het juiste gebruik van dit ongelofelijk interessante en veelzijdige instrument. Wat dat betreft raad ik elke coach en trainer aan om, zeker de eerste twee delen van De Roos van Leary, interactiekunde voor professionals, ter harte te nemen omdat dit boek de Roos in al zijn dimensies weer laat schitteren.

Annett Keizer is communicatiecoach en -trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.

De Roos van Leary - Interactiekunde voor professionals - 'Aanrader'
28 mei 2019 | Liesbeth Tettero

Bert van Dijk en Anne-Lies Hustings, oprichters van de Leary Academy,  schreven speciaal voor trainers en coaches een waardevol boek met achtergronden en verdiepende informatie over De Roos van Leary.

De Roos van Leary is een favoriet instrument van veel trainers en coaches. Met de Roos kun je interactie ‘lezen', duiden en beïnvloeden: wat gebeurt hier eigenlijk, waarom gebeurt dat en hoe zou het anders kunnen?

‘De Roos van Leary, die ken ik wel. Heb ik een dagdeel gehad bij een training.' Dit hoor ik regelmatig als ik in mijn groepen vraag wie er bekend is met het model. Gelukkig betekent dat niet dat we dit onderdeel kunnen overslaan. De Roos is een rijk model! Aan de oppervlakte ligt de verdeling in de acht delen en hun onderlinge dynamiek. De basiskennis hierover veronderstellen de auteurs als bekend. Het ‘instapmodel' is Van Dijks basisboek ‘Beïnvloed anderen, begin bij jezelf.' In Interactiekunde voor professionals gaan de auteurs de diepte in. Om te beginnen bij het begin: hoe en waarom is de Roos eigenlijk tot stand gekomen? Met anekdotes als: hoe is het Leary gelukt om met de eer te gaan strijken en zijn naam aan het model te verbinden?

En dan echt de diepte in! Aan de grondslag van de Roos ligt een uitspraak van de wetenschapper Harry Stack Sullivan: ‘De mens is in zijn context voortdurend bezig om zich veilig te voelen in die context.' De Roos van Leary laat zien met welk gedrag mensen hun veiligheid willen creëren en welke effecten dat gedrag heeft. Helpend daarbij is het inzicht dat de Roos is te duiden op maar liefst vijf lagen. Aan de oppervlakte ligt het openlijk gedrag, de zichtbare en hoorbare interactie. Daaronder liggen de ‘bewuste beschrijving', oftewel het zelfbeeld en de ‘privaatsymboliek': wat zeggen symbolen en metaforen die iemand gebruikt? Daar weer onder ligt het ‘niet geuite onbewuste': welk gedrag mag iemand van zichzelf niet laten zien? En de allerdiepste laag is die van de waarden.

Door het hele boek staan voorbeeldcases uit trainingen en coaching, en aandachtspunten voor trainers en coaches om de vertaalslag van de theorie naar de praktijk te kunnen maken. Bij de individuele coaching is aandacht voor de Interpersonal Checklist, een vragenlijst die inzicht geeft in het zelfbeeld van de coachee en die als instrument voor 360-graden-feedback gebruikt kan worden. In de methodiek van deze lijst blijkt een extra as te zijn opgenomen, wat tot verwarring kan leiden over de precieze relatie met de octanten van de Roos. Omdat deze vragenlijst wetenschappelijk gevalideerd is, is het gebruik het puzzelen wel waard.

De Roos is geen model dat op zich staat. Van Dijk en Hustings besteden daarom een hoofdstuk aan de relatie met onder andere de teamrollen van Belbin, Kernkwadranten en MBTI. Ter inspiratie, want dit is geen compleet overzicht. De Roos gaat tenslotte over menselijk gedrag in interactie, en daar zijn talloze modellen en methoden voor in te zetten. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld graag inzichten uit Voice Dialogue en Geweldloze Communicatie. En dat is precies de bedoeling van de auteurs. Van Dijk zegt hier zelf over: ‘Het is juist zo boeiend dat iedere professional zijn of haar eigen combinaties maakt en daarmee de Roos van Leary een plek geeft binnen een veel groter geheel. Dat is voor ons de kroon op het werk: dat de interactiecirkel onderdeel is en geen methode op zich.'

De Roos van Leary - Interactiekunde voor professionals is echt een aanrader voor trainers en coaches die met de Roos van Leary werken. Al heb je maar een dagdeel in je programma om ermee te werken, met de inzichten die dit boek biedt, kun je in dit dagdeel nog meer verdieping bieden.

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur: www.publice.nl

Bert van Dijk, Anne-Lies Hustings
De Roos van Leary