Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Employee Journey: De reis van je medewerker als sleutel tot succes

De employee journey omvat de volledige reis die een medewerker maakt binnen een organisatie - van de eerste kennismaking tot aan het moment dat hij of zij de organisatie verlaat. Het begrijpen en optimaliseren van deze reis wordt steeds belangrijker, zeker nu organisaties merken dat het aantrekken én behouden van talent grote uitdagingen vormen. Net zoals bedrijven de customer journey in kaart brengen om klantbeleving te verbeteren, wordt nu de employee journey ingezet om de medewerkersbeleving te optimaliseren.

Wat is de employee journey?

De employee journey beslaat het complete traject van een medewerker binnen een organisatie, van oriëntatie tot uitstroom. Het bestaat doorgaans uit drie hoofdfasen: oriënteren en solliciteren, werken bij de organisatie, en uitstroom. Binnen deze fases zijn er verschillende contactmomenten tussen de (potentiële) medewerker en de organisatie die samen de employee experience vormen. Hoe positiever deze ervaringen, hoe groter de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers - en daarmee ook de klanttevredenheid en bedrijfsresultaten.

Sascha Becker Wenda Bolink
De employee journey
In 'De employee journey' nemen Sascha Becker en Wenda Bolink je mee door de volledige reis van medewerkers. Dit boek biedt een helder raamwerk om de belangrijkste contactmomenten tussen medewerker en organisatie in kaart te brengen, zodat je gericht kunt werken aan een positieve medewerkerservaring in elke fase.
Boek bekijken
€ 27,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Waarom is de employee journey belangrijk?

In een tijd waarin talent schaars is en medewerkers steeds hogere eisen stellen aan hun werkgever, wordt de employee journey een cruciaal onderdeel van HR- en communicatiestrategie. Uit onderzoek blijkt dat 23% van nieuwe medewerkers een organisatie binnen een jaar weer verlaat en 33% na 6 maanden alweer op zoek gaat naar iets anders. Dit laat zien hoe belangrijk het is om continu te werken aan een positieve medewerkerservaring.

Bovendien is er een directe link tussen tevreden medewerkers en tevreden klanten. Zoals Richard Branson zei: "Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients."

Sascha Becker en Wenda Bolink: ‘Zet de medewerker op een, niet de klant’
Peter Spijker
In dit interview leggen Sascha Becker en Wenda Bolink uit waarom je als organisatie medewerkers op één moet zetten, niet de klant. Zoals zij zeggen: 'Happy employees = happy customers = more business value.' Ze beschrijven hoe je een positieve employee experience creëert door aandacht voor zes belangrijke factoren, waaronder leiderschap en interne communicatie.

Auteurs die schrijven over 'employee journey'

De drie fases van de employee journey

Om de employee journey te begrijpen, is het belangrijk om de drie hoofdfases te kennen en te weten hoe je deze kunt optimaliseren.

Fase 1: Oriënteren en solliciteren

De reis begint al voordat iemand solliciteert. Potentiële kandidaten oriënteren zich op je organisatie via je website, sociale media, en verhalen van huidige of voormalige medewerkers. In deze fase is employer branding essentieel. Een goede aanpak volgt het AIDA-model uit de marketing: Awareness (bekendheid creëren), Interest (interesse wekken), Desire (verlangen opwekken) en Action (tot actie aanzetten, zoals solliciteren).

SPOTLIGHT: Sascha Becker

Sascha Becker heeft een uitgebreide achtergrond in marketing bij bedrijven als HP en verschillende bureaus. Als head of strategy bij PROOF inspireert hij A-merken om succesvol invulling te geven aan de employee journey. Zijn expertise in het combineren van marketingprincipes met HR-vraagstukken maakt hem een toonaangevende stem op dit gebied. Meer over Sascha Becker
Sascha Becker Wenda Bolink
De employee journey
In de herziene versie van 'De employee journey' laten Sascha Becker en Wenda Bolink zien hoe de coronapandemie en de krapte op de arbeidsmarkt de aandacht voor de employee journey hebben vergroot. Dit boek biedt actuele inzichten en praktische handvatten om in deze nieuwe realiteit de medewerkerservaring te optimaliseren.
Boek bekijken
€ 27,95
Dit product is uitverkocht

Fase 2: Werken bij de organisatie

Zodra een kandidaat is aangenomen, start een cruciale fase: de onboarding. Een goede onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen en productief worden. Maar de reis stopt daar niet. Tijdens het dienstverband zijn er continu momenten waarop de employee experience beïnvloed wordt, zoals bij prestatiebeoordeling, loopbaanontwikkeling, of organisatieverandering.

Jacco van den Berg
Het GROTE gesprekkenboek
Jacco van den Berg en Mecheline Klijs bieden in 'Het GROTE gesprekkenboek' praktische handvatten voor alle gesprekken die je als leidinggevende voert gedurende de employee journey. Van sollicitatiegesprekken tot functioneringsgesprekken en exitgesprekken - elke interactie is een kans om de medewerkerservaring positief te beïnvloeden.
Boek bekijken
€ 47,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

In deze tweede fase zijn verschillende factoren van belang voor een positieve experience:

Employee Experience Uit 'Employee Experience' van Gea Peper en Heleen Mes leren we dat voor een optimale medewerkersbeleving vijf aspecten essentieel zijn (het HEART-model): Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Redesign van de employee journey, en Technologie die voor je werkt. Medewerkers willen meer dan een goed salaris - ze zoeken zingeving en ontwikkeling.
De employee journey - 'Uitstekend geschikt'
Elly Stroo Cloeck
Dit artikel bespreekt hoe je de employee experience positief kunt beïnvloeden door te werken aan zes factoren: leiderschap, interne communicatie, leren en ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid, een 'empowering environment', en sociale dynamieken. Het benadrukt ook hoe belangrijk het is om tijdens de hele journey 'binnen waar te maken wat je buiten belooft'.

Fase 3: Uitstroom

De employee journey eindigt niet bij het uitdiensttreden. Ook hoe een organisatie afscheid neemt van medewerkers beïnvloedt zowel de vertrekkende medewerker als achterblijvende collega's. Een goed exitproces zorgt ervoor dat vertrekkende medewerkers ambassadeurs blijven en mogelijk later terugkeren als 'boomerang-werknemers'.

"Oud-medewerkers hebben vaak jarenlang met veel plezier bij jouw organisatie gewerkt. Daar wil je ze voor bedanken. Bovendien zijn zij jouw visitekaartje naar buiten toe, dus dat afscheid moet je op een goede manier aanpakken. Wij hanteren eigenlijk de simpele regel dat je afscheid moet nemen van iemand op de manier waarop je het zelf prettig zou vinden." Uit: De employee journey

De zes beïnvloedingsfactoren

Om de employee journey te optimaliseren, kun je als organisatie aan zes factoren werken:

  1. Leiderschap: Leiders die richting geven en het goede voorbeeld tonen
  2. Interne communicatie: Medewerkers consequent en consistent meenemen in de organisatiestrategie
  3. Leren en ontwikkelen: Aandacht voor professionele en persoonlijke groei
  4. Duurzame inzetbaarheid: Beleid en interventies die medewerkers mentaal en fysiek fit houden
  5. Empowering environment: Een omgeving waarin medewerkers slimmer en efficiënter kunnen werken
  6. Sociale dynamieken: Een cultuur waarin medewerkers zich prettig voelen
Lucas Swennen Gea Peper
Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk
In 'Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk' laten Gea Peper en Lucas Swennen zien hoe de 'Reis van de medewerker' een belangrijk onderdeel is van hun HEART-model. Het boek biedt concrete handvatten voor organisaties die willen investeren in werkgeluk als onderscheidende factor in de strijd om talent.
Boek bekijken
€ 39,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Spotlight: Gea Peper

Gea Peper is werkgelukexpert, keynote spreker, trainer en oprichter van het HappinessBureau. Met haar achtergrond in management consultancy en HR heeft ze diepgaande kennis over het creëren van de beste employee experience. Als bestsellerauteur en hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige is ze een autoriteit op dit gebied.

De employee journey in verschillende organisatiecontexten

De optimale invulling van de employee journey verschilt per organisatie en is afhankelijk van factoren zoals grootte, sector en groeifase. Voor bedrijven in een scale-up fase gelden bijvoorbeeld andere uitdagingen dan voor gevestigde organisaties.

Wendy van Ierschot Gerrit de Jager
Scale-ups & downs
In 'Scale-ups & downs' laten Gerrit de Jager en Wendy van Ierschot zien hoe je per groeifase een optimale employee journey creëert. Ze tonen aan dat de behoeften van medewerkers en de organisatie veranderen naarmate een bedrijf groeit, en hoe je de employee journey daarop kunt aanpassen voor maximale betrokkenheid en prestaties.
Boek bekijken
€ 24,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Sacha Becker: ‘Behandel medewerkers zoals je zelf ook behandeld wilt worden: met respect’
Bas Hakker
In dit interview benadrukt Sascha Becker dat de employee journey maatwerk vereist. Hij legt uit dat per doelgroep en organisatietype een andere aanpak nodig is, en illustreert dit met voorbeelden zoals het Antoni van Leeuwenhoeken, waar de purpose - bijdragen aan het welzijn van patiënten - een cruciale rol speelt in de employee journey.

Data en analytics in de employee journey

Net zoals bij de customer journey, speelt data een steeds belangrijkere rol bij het optimaliseren van de employee journey. Door gerichte data-analyse kunnen organisaties inzicht krijgen in de verschillende fasen van de medewerkerreis en gericht verbeteringen doorvoeren.

Jeroen Naudts Timothy Desmet
Reinventing HR-Data
Jeroen Naudts en Timothy Desmet beschrijven in 'Reinventing HR-Data' hoe je data kunt inzetten om de employee journey te verbeteren. Met de metafoor van een 'boom van hr-data' tonen ze hoe je voor elke fase - van wortels (werving) tot vallende bladeren (uitstroom) - specifieke data-analysetechnieken kunt toepassen.
Boek bekijken
€ 34,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Fenna Piersma Alicia Streppel
HR Analytics
In 'HR Analytics' laten Alicia Streppel en Fenna Piersma zien hoe data-analyse de employee journey kan verbeteren. Het boek is gestructureerd volgens de fasen van in-, door- en uitstroom, waardoor HR-professionals concrete handvatten krijgen om met data onderbouwde beslissingen te nemen in elke fase van de medewerkerreis.
Boek bekijken
€ 49,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Alignment: de verbinding tussen medewerker en organisatie

Een belangrijk concept binnen de employee journey is 'alignment' - de mate waarin medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie en haar doelen. Alignment zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen weten wat er van hen verwacht wordt, maar ook willen bijdragen aan de organisatiedoelen.

Bea Aarnoutse
Alignment 2.0
Bea Aarnoutse toont in 'Alignment 2.0' hoe alignment in elke fase van de employee journey belangrijk is. Het boek biedt praktische handvatten voor communicatie- en HR-professionals om te werken aan een 'aligned workforce', waarbij medewerkers zich verbonden voelen met en willen bijdragen aan de organisatie.
Boek bekijken
€ 34,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
"Alignment ontstaat niet vanzelf. Het is een keuze voor de lange termijn en vraagt commitment van de leiders van organisaties. Niet alleen op het moment dat blijkt dat de betrokkenheid van medewerkers heel laag is of wanneer er een strategiewijziging plaatsvindt; het vraagt continue aandacht." Uit: Alignment 2.0
Alignment 2.0
Betteke van Ruler
Dit artikel bespreekt hoe 'Alignment 2.0' de employee journey tot centraal begrip maakt in interne communicatie. Het laat zien dat verbondenheid al begint voordat een medewerker solliciteert en eigenlijk nooit ophoudt - ook niet bij het afscheid nemen. Interne communicatie is daarmee niet meer beperkt tot interne contacten.

Employee journey tijdens verandering

Organisatieveranderingen hebben grote impact op de employee journey. Juist in tijden van verandering is het belangrijk extra aandacht te besteden aan hoe medewerkers de journey ervaren.

Bea Aarnoutse Marianne Jaarsma
Happy change
In 'Happy change' tonen Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma aan hoe een goed ontworpen employee journey bijdraagt aan veranderbereidheid. Ze leggen uit dat een positieve medewerkersreis cruciaal is tijdens veranderingen en bieden praktische handvatten om veranderingen soepel te laten verlopen met betrokken medewerkers.
Boek bekijken
€ 27,95
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
Astrid Karsten
Toolkit voor Agile talentontwikkeling
Astrid Karsten beschrijft in 'Toolkit voor Agile talentontwikkeling' hoe het in kaart brengen van de medewerkersreis een essentiële tool is voor het verbeteren van talentontwikkeling binnen een agile context. Het boek biedt praktische tools om de employee journey te verbinden met wendbare talentontwikkeling.
Boek bekijken
€ 29,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

De toekomst van de employee journey

Met de voortdurende veranderingen in de arbeidsmarkt, digitalisering, en nieuwe werkvormen zoals hybride werken, evolueert ook de employee journey. Organisaties die vooroplopen kijken niet alleen naar de huidige journey, maar anticiperen ook op hoe deze er in de toekomst uit zal zien.

LEVEL 3 Employee Growth - Word de woest aantrekkelijke organisatie
Wessel Berkman
Het artikel over 'LEVEL 3 Employee Growth' beschrijft een nieuwe filosofie om de meest aantrekkelijke organisatie te worden voor huidige en toekomstige talenten. Door de dromen en ambities van medewerkers centraal te stellen en daar betekenis aan te geven, creëer je een toekomstbestendige employee journey die verder gaat dan traditionele HR-benaderingen.

De onmisbare rol van goede onboarding

Een cruciaal onderdeel van de employee journey is de onboarding - de eerste periode waarin een nieuwe medewerker kennismaakt met de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat een goede onboarding het verschil kan maken tussen een medewerker die snel productief is en zich verbonden voelt, of iemand die binnen een jaar weer vertrekt.

De werkstartcyclus - ‘Concreet en relevant’
Peter Streefkerk
Dit artikel over 'De werkstartcyclus' laat zien dat onboarding verder moet gaan dan alleen praktische zaken. Een warm welkom in de organisatie betekent ook aandacht voor culturele en menselijke aspecten. De beschreven zeven fasen vormen een cyclus die helpt om nieuwe medewerkers beter te laten landen en zich te verbinden met de organisatie.

Conclusie: Investeren in de employee journey loont

De employee journey is niet langer een nice-to-have, maar een essentieel onderdeel van moderne HR- en communicatiestrategie. Organisaties die structureel investeren in het optimaliseren van de medewerkerreis, plukken daar de vruchten van: hogere betrokkenheid, lager verloop, betere prestaties en uiteindelijk ook tevreden klanten.

Het in kaart brengen en verbeteren van de employee journey vereist een geïntegreerde aanpak waarbij HR, communicatie en leidinggevenden nauw samenwerken. De zes beïnvloedingsfactoren bieden daarbij een praktisch kader om gericht verbeteringen door te voeren in elke fase van de reis.

Zoals Sascha Becker het treffend verwoordt: "Het belang van de employee journey is lange tijd onderschat. Hoe zorg je dat talenten voor jou kiezen, elke dag bijdragen aan succes en uiteindelijk als ambassadeur jouw organisatie verlaten? Dat vraagt om een structurele investering in de optimale employee experience, gedurende de hele employee journey."

Boeken over 'employee journey' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'employee journey'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden