Arno Delhij (drs.) is eigenaar van Humanz, opgericht in 1999, van waaruit hij scholen en organisaties helpt om betere resultaten te halen op een bovendien ook nog eens leukere manier.
Meer over Arno DelhijScrum in de Klas
Dé methode om je leerlingen BETER, LEUKER en SNELLER te laten leren
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789083035208Samenvatting
Scrummen is hip. In de IT, marketing, HR, en ook in het onderwijs. Wil je weten hoe je als leerkracht Scrummen op een krachtige manier toepast in jouw klas? Lees dan dit boek.
Hoe begin je met Scrummen in jouw klas? Wat heb je nodig, wat moet je doen en vooral ook wat moet je laten? In dit boek lees je niet alleen de theorie, maar juist ook HOE je het moet aanpakken. Scrummen is als schaken; het is vrij eenvoudig uit te leggen, maar om het goed te spelen, heb je de juiste inzichten, technieken en hulpmiddelen nodig.
De kracht van dit boek is een gedegen uitleg, aangevuld met handige hulpmiddelen, tips en technieken. Dit boek maakt Scrummen in de klas een stuk eenvoudiger. Arno leidt je er met zijn jarenlange ervaring stap voor stap doorheen. Zowel de beginnende als de meer ervaren Scrummers vinden in dit boek veel inspiratie, tips en handigheden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer
DEEL I: DE BASIS
DE NOODZAAK TOT VERANDERING
Aansluiting op het bedrijfsleven
Het verwerven van 21e-eeuwse vaardigheden
Een wetenschappelijke kijk op leren
Wat zij willen – autonomie
HET ONTSTAAN VAN SCRUM OP SCHOLEN
Het ontstaan van Scrum
Het succes van Scrum
De brug naar het onderwijs
SCRUM IN DE KLAS IN VOGELVLUCHT
De bouwstenen: ceremonies, hulpmiddelen en rollen
De Scrum-aanpak
HET GEHEIM VAN SCRUMMEN IN DE KLAS
WANNEER KAN IK SCRUM TOEPASSEN IN DE KLAS?
Scrum is eenvoudig uit te leggen
Scrum en leeftijdscategorieën
Scrum en typen opleidingen
Verdere factoren die bepalen of Scrummen in de klas werkt
DEEL 2: GEBRUIKSAANWIJZING
DE KRACHT VAN TEAMWORK
Teamvorming
Waarom werken in teams?
Hoe stel ik goede teams samen?
Hoe zorg ik dat mijn teams steeds beter worden?
Wanneer verander ik de samenstelling van een team?
Teamafspraken – de Definition of Fun
Waarom een Definition of Fun?
Wat staat er zoal in een D.o.F.?
VISUALISEER HET LEERPROCES
Waarom visualisering van het leerproces zo belangrijk is
Hoe visualiseer ik het leerproces?
Het dashboard – alles in 1 oogopslag
Hoe ziet de Flap eruit?
Toepassing in de klas
PLANNING – PLANNEN IS LEREN
De kaders uitzetten, de Backlog
Planning
Waarom is een planning onmisbaar?
Stickeren
Wat is Stickeren?
Stickeren als belangrijke activiteit
Hoe weet ik of de leerlingen goed hebben gestickerd?
Waar let ik op bij het Stickeren?
Aan de slag
Punten Pokeren
Relatief schatten
Planning Poker
De snelheidsmeter van het team, de Burn-Down
Waarom een Burn-Down?
Wat is de Burn-Down en hoe maak ik die?
DE VOORTGANG BEWAKEN
Hoe bewaak ik de voortgang?
De Stand-up
Waarom is de Stand-up nodig?
Wat is de Stand-up dan precies?
Hoe zorg ik dat de Stand-up goed wordt uitgevoerd?
De Definition of Done (D.o.D.)
Waarom is er een Definition of Done nodig?
Hoe gebruik ik de D.o.D.?
Hoe kom ik tot een goede D.o.D.?
Wanneer stel ik de Definition of Done op?
De Burn-Down gebruiken
Hoe houd ik de Burn-Down bij?
Waar let ik op bij de Burn-Down?
Drie veelvoorkomende fouten
Tot slot
De Sprint Backlog
Hoeveel taken in totaal?
Barri.res wegnemen, oftewel impediments
SHOWTIME – DE REVIEW
Wat is een Review?
Waarom houd ik een Review?
Een Review van een project
Waar let ik op bij een Review?
Een Review bij ‘klassikaal’ onderwijs
Hoeveel tijd besteed ik aan een Review?
TIJD VOOR VERBETERING – DE RETROSPECTIVE
Wat is een Retrospective en waarom houd ik die?
Hoe voer ik een goede retrospective uit?
Grote Retrospectives
De aftrap
Data verzamelen
Zoek naar inzichten
Bepaal wat te doen
De afsluiting
Korte Retrospectives
Hoelang duurt een Retrospective?
DE DRIE ROLLEN BINNEN SCRUM EN HUN AANDACHTSGEBIEDEN
De drie rollen binnen Scrum
Waarom werken met deze rollen?
Wat zijn de drie rollen?
Hoe vul ik deze rollen in?
Loslaten oftewel delegeren
Waarom zou ik delegeren?
Een definitie van delegeren?
Hoe kan ik delegeren?
Een profesionele leergemeenschap – Agile samenwerken met collega’s
VAN TEAMVORMING NAAR TOPTEAMS
Van groep naar team
Het Tuckman-model
Voorwaarden voor teamperformance – Lencioni
Vertrouwen
Confrontaties
Betrokkenheid
Aanspreken op verantwoordelijkheden
Gezamenlijke resultaten
Tot slot
DE VOORBEREIDING IN 7 STAPPEN
DEEL 3: GEREEDSCHAPPEN
JOUW GEREEDSCHAPSKIST
Gebruik voor het beginnen met Scrummen
Marshmallow Challenge
Ball Point Game
Gebruik voor de teamvorming
Foursight voorkeuren
Kwaliteitenkaart
Gebruik voor tijdens de planning
Planning Poker
Stickeren
Gebruik voor tijdens de Sprint
Handjes in de lucht
Talking Stick
Gebruik voor tijdens de Review
Thumbs up, thumbs down
The Perfection Game
Gebruik voor tijdens de Retrospective
One Word (setting the stage)
Sailboat (gather data)
5 Times why (generate insights)
Brainstorm & Dot-Voting (decide what to do)
Complimomentje (closing the Retrospective)
Kwaliteitencirkel
Verder lezen
Verder kijken
Over de auteur
De scrum-spiekbrief
Voordat je begint
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan