Harry Woldendorp is historicus en antropoloog. Was een een kleine dertig jaar actief als trainer, consultant en interim-manager (bestuurder, directeur).
Meer over de auteursToezichthouden in de 21e eeuw
Vertrouwen als basis voor goede governance
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789085602361Samenvatting
Toezichthouders worden geconfronteerd met de gevolgen van de digitale transformatie: een toename aan veranderingen en een toename van de snelheid van die veranderingen. Van toezichthouders wordt verwacht dat ze de gevolgen van de digitale transformatie voor hun eigen organisatie kunnen beoordelen. Als gevolg van deze ontwikkelingen zullen binnen de raad van toezicht nieuwe profielen ontstaan. Een belangrijke vraag die iedere toezichthouder zich moet stellen is: namens wie houden we nu toezicht en hoe houden we daar als toezichthouder verbinding mee?
Het is volgens ons ook gewenst dat ieder lid vanuit zijn eigen expertise óók generalistisch kan omgaan met de vraagstukken die zich aandienen en toekomstgericht kan kijken en handelen. Daarbij is een belangrijk aspect de toenemende complexiteit en hoe daar mee om te gaan. Toezichthouders moeten zichzelf de vraag stellen of de implementatiekracht voor het bereiken van doelen voldoende is.
Een nieuwe governance code voor de zorg legt daarnaast de nadruk op gedrag en een open cultuur van aanspreekbaarheid en verantwoordelijkheid. Daarbij ligt de uitdaging erin om het gesprek te verschuiven van verantwoording naar meer (zelf)reflectie. Zelfreflectie is daarbij het vermogen van een toezichthouder om de eigen, vaak beperkende, interne logica tijdelijk opzij te schuiven en een andere positie aan te nemen. Zo wordt recht gedaan aan de complexiteit van toezichthouden.
Dat betekent een uitbreiding van de eigen rol en een ander gesprek met de Raad van Bestuur: de transformatieve dialoog. Een dialoog die gericht is op de transformatie van de organisatie en de impact op het leiderschap, de strategie, management en professionals binnen de organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer 11
1 Context 13
1.1 Inleiding 13
1.2 Toezicht houden bij complexiteit 16
1.3 Toezicht houden in het publieke domein 20
1.4 Toezicht houden in netwerken 22
1.5 Toezicht houden bij innovatie 25
1.6 Manier van kijken 27
2 Manier van kijken 29
2.1 Transformatie en systeemdenken 29
2.2 Vier niveaus van kijken 32
2.2.1 Leiderschap 32
2.2.2 Strategie 34
2.2.3 Management 36
2.2.4 Professionals 39
2.3 Besluitvorming en systeemdenken 40
2.3.1 Orde (Helder en Gecompliceerd) 41
2.3.2 Complex 42
2.3.3 Chaos 42
2.4 Liminaliteit (tussen twee fases in zijn) 43
2.4.1 Fasering 44
2.5 Betekenis 46
3 Betekenis voor toezicht houden 47
3.1 Impact COVID-19 47
3.2 Toezicht houden en waardegedreven zorg 49
3.2.1 Waarom is waardegedreven zorg zo belangrijk? 50
3.2.2 Het meten van waarde 51
3.3 Toezicht houden en digitale transformaties 53
3.4 Een model voor digitale transformaties 57
3.4.1 Toezichthouders 59
3.4.2 Visie impact digitalisering op governance 59
3.5 Toezicht houden en arbeidsmarkt 61
3.5.1 Paradigma verandering 63
3.6 Toezicht houden en netwerken 63
4 In gesprek 69
4.1 Inleiding 69
4.2 Cliënt als vertrekpunt 69
4.3 Essentie vanuit de governance code 71
4.3.1 Omgevingsonzekerheid 72
4.3.2 Relatie tot de raad van bestuur 72
4.3.3 Invulling code 73
4.3.4 Aangepaste code 74
4.3.5 Betekenis rvt 75
4.4 Transformatieve dialoog 75
4.5 Hoe werkt een transformatieve dialoog? 78
4.5.1 De essentie van de transformatieve dialoog: de co-creatie van nieuwe, gezamenlijke werelden 81
5 Concluderende opmerkingen 83
6 Bijlage
De organisatie als systeem 87
6.1 Inleiding 87
6.2 Systeem 1: De operatie 87
6.3 Systeem 2: Coördinatie 89
6.4 Systeem 3: Senior management: samenhang, sturen en verantwoorden 90
6.5 Systeem 4: Ontwikkeling: De Toekomst en heden verbinden 91
6.6 Systeem 5: Beleid: waar we van zijn, systeemgrenzen 92
6.7 Systeem 3+: Monitoring als apart onderdeel 93
6.8 Evenwicht en variëteit 94
Literatuur 99
Over de auteurs 107
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan