Jo Vincken (1955) Nieuwsgierigheid, creativiteit en overzicht krijgen zijn voor Jo belangrijke drijfveren. Hoewel aangenomen op het conservatorium in Aken (klarinet en piano), koos hij toch voor een studie politicologie in Nijmegen.
Meer over Jo VinckenVerandermanagement voor de toekomst
#HoeDan waardevolle beweging creëren
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789462157927Samenvatting
De complexiteit van onze toekomst stelt nieuwe eisen aan de manier waarop we veranderingen binnen organisaties aanpakken. Grote maatschappelijke vragen, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en digitalisering, maken de veranderopgaven voor bedrijven en instellingen ingewikkeld.
Verandermanagement voor de toekomst werkt uit hoe in een complexe context waardevolle beweging binnen een organisatie kan ontstaan en groeien. Hoe waardengedreven organisaties kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Jo Vincken reikt praktische handvatten aan voor gemeenschappelijk ‘willen’ en ‘doen’, en op welke wijze we waardevolle beweging, in en buiten de organisatie, kunnen aanjagen. Maatschappelijke opgaven worden zo intrinsiek onderdeel van het dagelijkse, waardengedreven functioneren van een organisatie, voorbij de oppervlakkige slogans en mooie intenties.
Bovendien laat hij zien hoe het verandervermogen van organisaties en individuele mensen kan worden vergroot. Dit boek biedt een actueel overzicht van aanpakken op het gebied van organisatieleer, verandermanagement en leiderschap.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Jo Vincken
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 2 Hanteren van complexiteit 19
2.1. Van ingewikkelde puzzel naar wicked issue 22
2.2. Drie manieren van hanteren van complexiteit 27
2.3. Snelle aanpassing: raplexity en de wendbare organisatie 28
2.4. Op zoek naar een fundamenteel nieuw paradigma: een heilige graal? 32
2.5. Transitie: complexiteit als fact of life 35
Hoofdstuk 3 Maatschappelijke dimensies van veranderingen binnen organisaties: wat brengt ‘het nu’? 41
3.1. De spanning tussen economische groei en duurzaamheid 43
3.2. De impact van digitalisering en artificiële intelligentie 54
3.3. Erosie van vertrouwen en legitimiteit van instituties 60
3.4. De balans tussen presteren en gezondheid 66
3.5. Paradigmashift naar relevant organiseren 69
3.6. De aanpak van veranderopgaven 72
Hoofdstuk 4 Persoonlijk leiderschap in verandermanagement voor de toekomst: wat breng ik? 79
4.1. Drie aandachtsgebieden voor persoonlijk leiderschap 81
4.2. Het hanteren van onzekerheid: de rol van sociale bubbels en authenticiteit 84
4.3. De rol van persoonlijke patronen 90
4.4. Gewenste en werkelijke wereld 94
4.5. Thema’s voor persoonlijke ontwikkeling 96
4.6 Het vergroten van persoonlijk verandervermogen 97
Hoofdstuk 5 Transformatief ontwikkelen van een organisatie: met wie? 103
5.1. Systemisch kijken 108
5.2. Het verandervermogen van organisaties 114
5.3. De inspiratiematrix: handvatten voor organisatieontwikkeling 116
5.4. De impact van leren op een organisatie 120
5.5. De verschuiving van ‘ik’ en ‘we’: individualisering 2.0 122
5.6. Andere sleutels voor de lerende organisatie 123
5.7. Van verandervermogen naar waardengedreven organisaties 125
Hoofdstuk 6 Generatieve vaardigheden voor het creëren van waardevolle beweging: #HoeDan? 131
6.1. Wat zijn generatieve vaardigheden? 133
6.2. Tien generatieve vaardigheden voor verandering 136
6.3. De basis: werken aan verandervermogen 138
6.4. De methode van meervoudig kijken 140
6.5. Van denken naar willen: de fusie van belangen 154
6.6. Van veranderopgave naar waagstuk: agenda met perspectief 159
6.7. De leidende coalitie 167
6.8. Het regisseren van belevingen 172
6.9. Van leiderschap van teams naar teamleiderschap 179
6.10. Storytelling en moments of truth 182
6.11. Feedforward 191
6.12. Ervaringsgericht leren als werkwijze 203
Hoofdstuk 7 Conclusies 209
Reflectieverslag van Amber Teterissa, masterclass verandermanagement 211
Sterkte-zwakteanalyse voor het creëren van beweging 214
Over de auteur 220
Literatuur en bronnen 222
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan