Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Verandermanagement Wij is belangrijker dan Why
Wij is belangrijker dan Why
Paul van Schaik

Drs. ing. Paul van Schaik (1964) heeft zijn bedrijfskundige achtergrond gevormd aan zowel de Hogeschool van Leeuwarden als de Nyenrode Business Universiteit. Hij is een gecertificeerd teamcoach (ORSC), scrummaster en Six Sigma Black Belt.

Meer over de auteurs
NS gaf medewerkers centrale rol in succesvolle transitie Peter Spijker 19 september 2019 Paul van Schaik, Dennis Stout en Alfred Schmits beschrijven in het managementboek Wij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS hoe Nederlands grootste vervoerder het voor elkaar kreeg om de prestaties bij NS te verbeteren. Lees het volledige artikel
Paul van Schaik, Alfred Schmits, Dennis Stout

Wij is belangrijker dan Why

De prestatiedoorbraak van NS

Paperback Nederlands 2021 3e druk 9789089655769
36 stemmen
10
Voormalig top 10Totaal 24 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 5440Hoogste positie: 4
Paperback | NL € 32,99 E-book | NL € 23,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
32,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Met het vervoer van 1,25 miljoen reizigers per dag en een plaats in de top vijf van beste treinbedrijven ter wereld timmert de Nederlandse Spoorwegen stevig aan de weg. Toch bleef de reizigerstevredenheid jarenlang achter. En wat het management ook probeerde, verbetering bleef uit. NS had een prestatieplafond bereikt.

Prestaties duurzaam op een hoger niveau brengen, lijkt voor veel organisaties een onmogelijke opgave. De harde realiteit is dat de meeste verbeterprogramma’s falen. Verandering volgt op verandering en de organisatie raakt uitgeput. In dit boek laten drie veranderaars zien hoe NS de afgelopen jaren het prestatieplafond wist te doorbreken met een compleet nieuwe manier van verbeteren. Een holistische aanpak waarin de medewerkers centraal staan. Want het draait niet om het waarom van de verandering, maar om de mensen die samen de verandering teweegbrengen.

- Een uniek inzicht in de succesvolle verbeteraanpak van Nederlands grootste vervoerder.
- Gebaseerd op een Lean-werkwijze en psychologische inzichten.
- Inspiratie voor directie, managers en teams om alle prestatieplafonds te doorbreken.

De auteurs waren direct betrokken bij de nieuwe manier van verbeteren bij NS, waardoor directie, managers en medewerkers het prestatieplafond doorbraken.

Trefwoorden

verandermanagement   prestatieverbetering   prestatiedoorbraak   organisatieverandering   lean   ns   prestatieplafond   samenwerken   klantgerichtheid   klanttevredenheid   continu verbeteren   eigenarenmodel   emotionele lenigheid   kpi   mensgerichte verandering   reizigerstevredenheid   leiderschap   werkcontext   holistische aanpak   eigenaarschap   scarf-model   lerende organisatie   fair process   flow   medewerkersbetrokkenheid   samenwerking   themagecentreerde interactie   waardestroom   beste manier van werken   pdca-cyclus  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789089655769
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Uitgever:Van Duuren Management
Druk:3
Verschijningsdatum:8-3-2021
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (2)

recensie
Wij is belangrijker dan Why - 'Positief, concreet én reflectief'
Eelco Sneep | 25 juli 2019
Wij is belangrijker dan Why is een positief, concreet én reflectief boek over het aantoonbaar en blijvend verbeteren van prestaties bij een organisatie waar meer dan een miljoen Nederlanders dagelijks mee in aanraking komen: de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Lees verder
recensie
Wij is belangrijker van why - 'Inspirerend'
Daan Scheffers | 5 juli 2019
Wij is belangrijker van why - De prestatiedoorbraak van de NS beschrijft een succesvolle veranderaanpak binnen de NS die heeft geleid tot duurzaam betere prestaties en dienstverlening.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
36 stemmen
30
4
0
0
2
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

interview
NS gaf medewerkers centrale rol in succesvolle transitie
Peter Spijker 19 september 2019 Paul van Schaik, Dennis Stout en Alfred Schmits beschrijven in het managementboek Wij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS hoe Nederlands grootste vervoerder het voor elkaar kreeg om de prestaties bij NS te verbeteren.
Artikel lezen
preview
Roger van Boxtel: ‘Reizigerstevredenheid is hoger dan ooit’
Peter Spijker 18 juni 2019 Roger van Boxtel, president-directeur NS, kreeg op 13 juni in de Lutherse kerk te Utrecht het eerste exemplaar overhandigd van Wij is belangrijker dan Why – De prestatiedoorbraak van NS. ‘Ik ben natuurlijk ontzettend blij met dit boek. De auteurs hebben fantastisch werk verricht. Maar ik had het eigenlijk zelf willen schrijven, zo trots ben ik op ons bedrijf’, grapte hij.
Artikel lezen
preview
Wij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS
Paul van Schaik 11 juni 2019 1,25 miljoen reizigers vlot en veilig naar hun bestemming brengen, dat is de taak die NS iedere dag wil waarmaken. Dat is een hele organisatie: meer dan 22.000 medewerkers werken mee om dat mogelijk te maken.
Artikel lezen

Over Paul van Schaik

Drs. ing. Paul van Schaik (1964) heeft zijn bedrijfskundige achtergrond gevormd aan zowel de Hogeschool van Leeuwarden als de Nyenrode Business Universiteit. Hij is een gecertificeerd teamcoach (ORSC), scrummaster en Six Sigma Black Belt. In februari 2024 begon Paul zijn rol als programmamanager voor datagedreven werken en digitalisering bij het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) Amsterdam. Zijn missie is om de GVB-directie, -hoofden, teamleiders, -staf en medewerkers te versterken  in  het dagelijkse bedienen van de 800.000 gebruikers van metro, tram, bus en veren door middel van datagedreven werken en digitalisering. Naast zijn betrokkenheid bij GVB volgt Paul in Japan bij Toyota een certificeringsproces om een Lean Management Systeemcoach te worden. Tussen 2021 en 2023 heeft Paul meerdere opsporingsteams bij de FIOD ondersteund in hun teamontwikkeling. In de periode van 2014 tot 2019 leidde hij samen met de NS-directie en 20 Lean Adviseurs  de  Prestatiedoorbraak  NS  Operatie  gedurende  vijf jaar. Voorheen bekleedde hij functies als programmadirecteur Lean bij Reaal, executive partner bij Accenture en senior manager bij Celerant en Gemini Consulting. Zijn eerste boek 'De prestatiedoorbraak. Haal ongekende resultaten met bevlogen mensen' beleefde in 2015 zijn tweede herziene druk. Dit boek biedt leidinggevenden inzichten en methoden om prestatiedoorbraken te realiseren met hun teams en afdelingen. Op basis van dit werk heeft Paul jarenlang trainingen verzorgd voor De Baak. Als medeauteur heeft Paul samen met Dennis en Alfred het boek 'Wij is belangrijker dan Why. De prestatiedoorbraak van NS' geschreven. Dit boek beschrijft stap voor stap de prestatiedoorbraak van NS. Met meer dan twintig jaar ervaring zet Paul zijn kracht en passie in om directie, management en medewerkers te ondersteunen en uit te dagen om duurzame prestatiedoorbraken te realiseren. Hij vertaalt doelstellingen en strategieën naar integrale besturing op alle organisatieniveaus en implementeert deze stap voor stap. Daarnaast realiseert hij snelle prestatiedoorbraken door middel van meerdaagse Kaizen-events.   

Andere boeken door Paul van Schaik

Bekijk alle boeken

Over Alfred Schmits

Alfred Schmits (1952) begon zijn bestuurlijke loopbaan in 1986 als directeur Automatisering en organisatie bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Begin jaren negentig werd hij gevraagd als senior consultant bij de stichting Het Expertise Centrum, die de overheid ondersteunde met het leveren van contra-expertises op projecten met een grote maatschappelijke invloed. Als member of the board bij Origin Nederland, met verantwoordelijkheid voor strategie en organisatie, verdiepte hij zijn ervaring als bestuurder. Vervolgens maakte hij de overstap naar Escador, een bedrijf gericht op de ontwikkeling van innovatieve strategieën voor grote ondernemingen. In die periode heeft hij met de portefeuille Strategie en innovatie circa 150  bedrijven, waaronder een flink  aantal  beursgenoteerde, geadviseerd over toekomstig handelen.  Daarnaast ontwikkelde hij specifieke trainingen voor de top van bedrijven om belangrijke strategische klantcontacten op een persoonlijke wijze in te kleuren. Sinds 2015 was hij met de invalshoek integraal bestuur betrokken bij de ontwikkeling van NS naar een klantgerichte organisatie. Verschillende managementteams hebben samen met Alfred stappen gezet om daaraan bij te dragen. Hij was betrokken bij de bestuurlijke begeleiding van de herstructurering van NS, de planvorming voor de ontwikkeling van het walpersoneel en de begeleiding van managementteams in diverse geledingen van de organisatie.  Als medeauteur heeft Alfred samen met Paul en Dennis het boek 'Wij is belangrijker dan Why. De prestatiedoorbraak van NS' geschreven. Dit boek beschrijft stap voor stap de prestatiedoorbraak van NS. Nu is hij actief bij de Schipholorganisatie voor de ontwikkeling van integraal bestuur en duurzaamheid.  In zijn functioneren en workshops heeft Alfred een belangrijk credo centraal staan, dat mede door het schrijven van dit boek voor hem en in zijn workshops weer aan betekenis heeft toegenomen: 'Veilig samen werken is duurzaam'.

Andere boeken door Alfred Schmits

Bekijk alle boeken

Over Dennis Stout

Dennis Stout is mede-auteur van Wij is belangrijker dan Why en Leidinggeven met en zonder ego, waarin zij ingaan op mensgericht leiderschap gecombineerd met een resultaatgerichte cultuur. Dennis gelooft dat effectief leiderschap een werkomgeving creëert waarin medewerkers betrokken en gemotiveerd zijn, wat essentieel is voor duurzame resultaten. Na zijn studie aan de Universiteit Utrecht begon Dennis zijn carrière bij NS waar hij de operationele processen bij Utrecht Centraal verbeterde en het project ‘spoorboekloos rijden’ leidde. Later werkte hij bij de Royal Schiphol Group, waar hij de herontwikkeling van Terminal 1 aanstuurde. Daarna was hij programmadirecteur bij UMC Utrecht, waar hij de herontwikkeling van het ziekenhuis en procesoptimalisatie begeleidde. Sinds 2023 is Dennis directeur bij LSA, een strategisch adviesbureau, waar hij zijn ervaring inzet om en de groeistrategie van LSA vorm te geven. Daarnaast is hij actief in de schaatssport als voorzitter van een ijsclub.

Andere boeken door Dennis Stout

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord door Roger van Boxtel
Inleiding

1 Het prestatieplafond van NS
1.1 Een complexe organisatie
1.2 De uitgangssituatie
1.3 De oorzaken van het prestatieplafond bij NS
1.4 Een taaie organisatie
1.5 Keer de piramide om
1.6 Van Why naar Wij

2 Hoe mensen omgaan met verandering
2.1 Menselijk gedrag is niet te sturen, wel te beïnvloeden
2.2 Emotie raakt ons meer dan ratio
2.3 We leren in kleine stapjes
2.4 Presteren doen we samen
2.5 Een verandervriendelijke omgeving creëren met het scarf-model
2.6 Emotionele lenigheid ontwikkelen
2.7 Vaste mindset versus groeimindset
2.8 Vier soorten motivatie
2.9 Bevlogenheid
2.10 Flow en deliberate practice
2.11 Normen stellen en prestaties zichtbaar maken
2.12 Voorwaarden voor succesvol veranderen

3 Afspraken maken over de samenwerking
3.1 Duidelijkheid over de rol van een team
3.2 Hoe willen we als team wel en niet met elkaar omgaan?
3.3 De kwaliteit van de communicatie verhogen: geweldloze communicatie
3.4 Een besturings- en samenwerkingsvisie opstellen
3.5 Een holistische aanpak

4 Samen de veranderopgave vaststellen
4.1 Stel een ambitieus doel
4.2 Stel de prestatiekloof en grondoorzaken vast
4.3 Vorm een effectief veranderteam
4.4 Maak samen een activiteitenplan

5 Samen de werkcontext ontwerpen voor presteren en continu verbeteren
5.1 Hoe vertalen we de organisatiemissie, -visie en -strategie naar de werkcontext?
5.2 Waarde leveren
5.3 Besturing
5.4 Een hulpmotor inschakelen
5.5 Een uitnodigende werkcontext

6 Aan de slag met de voorhoede
6.1 Richt je op de 15 procent die graag wil
6.2 Ontwikkel samen een waardestroom
6.3 Laat medewerkers zelf hun Beste Manier van Werken ontwikkelen
6.4 Managers stellen zelf hun doen-KPI’s op
6.5 Maak prestaties zichtbaar
6.6 Volg resultaten op
6.7 Stel normen, geef elkaar feedback en spreek elkaar aan
6.8 Hoe krijg je de hele club mee?

7 Presteren en continu verbeteren
7.1 Emotioneel lenige leiders
7.2 Eigenaarschap ontwikkelen
7.3 Uitdagen en ondersteunen
7.4 Nieuwe tools aanbieden
7.5 Gemiddeld goed is niet goed genoeg
7.6 Blijven nadenken over wat er beter kan
7.7 De lerende organisatie en lerende processen
7.8 Wanneer kun je het loslaten?

8 De rijke oogst
8.1 Ervaringen van NS-medewerkers
8.2 Ervaringen van de auteurs

Literatuur
Over de auteurs

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • ADR Nederlands 2023-2024
    J.A. Hoogendoorn
    ADR Nederlands 2023-2024
    € 187,83
  • Praktijkgids interne onderzoeken sector politie (opsporingsinstanties)
    Oene Bouman
    Praktijkgids interne onderzoeken sector politie (opsporingsinstanties)
    € 58,13
  • ASVV 2021 (artikelnummer 740)
    CROW
    ASVV 2021 (artikelnummer 740)
    € 514,48
  • Rapport
    Emily Alison
    Rapport
    € 25,19
  • Die ene melding
    Wil Thijssen
    Die ene melding
    € 21,99
  • Lange armen
    Ester Naomi Perquin
    Lange armen
    € 17,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wij is belangrijker dan Why

        Wij is belangrijker dan Why
        Paul van Schaik , Alfred Schmits , Dennis Stout
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Wij is belangrijker dan Why

        Verwijder uw beoordeling