Lees verder
Mark Samuel, oprichter en CEO van IMPAQ, ondersteunt als thoughtleader al meer dan 35 jaar de ontwikkeling van accountable leiders en accountable organisaties. Hij is de auteur van vijf boeken waaronder de bestseller B State; een nieuwe roadmap voor stevig leiderschap, moedige cultuur en doorbraak resultaten.
Meer over de auteursReimagine teams
Extreem resultaatgericht werken mét menselijke maat
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789462158740Samenvatting
Traditionele teamontwikkeling werkt al tientallen jaren niet meer. Reimagine Teams legt uit waarom niet en biedt een heldere roadmap om teams te bouwen waarmee u wél zakelijke doorbraakresultaten kunt halen. U leert aan de hand van een groot aantal casestudies hoe teams uit de hele wereld een zakelijke transformatie en cultuurverandering tot stand hebben weten te brengen – en dat in slechts drie tot zes maanden!
Reimagine Teams leert u hoe u accountable kunt zijn en doelen kunt bereiken, en hoe u hoogpresterende en energiegevende teams kunt ontwikkelen die bijdragen aan duurzame resultaten. Deze teams zijn flexibel, wendbaar, en reageren supersnel op de steeds sneller veranderende markt.
De ‘B-State-methode’ die in dit boek wordt uitgelegd, is ontwikkeld door Mark Samuel en is in Nederland nog een goed bewaard geheim. In deze Nederlandse versie geeft Frank Brilman, die nu tien jaar de methode in Nederland toepast, aan waarom de methode juist nu kan helpen om met uw teams doorbraakresultaten te halen. Hierbij kan het oncomfortabel worden, maar nooit psychologisch onveilig.
Het boek is aangevuld met een acht stappenplan waarmee u zelf met uw team aan de slag kunt om doorbraakresultaten te bereiken en keer op keer succesvol toe te passen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Mark Samuel
Over Frank Brilman
Inhoudsopgave
De hefboom en specificaties van de B-State-methode 11
Hoofdstuk 1 – Hoe ik ontdekte dat er een belangrijke schakel ontbrak 19
Reguliere opleiding – 1976 tot 1983 21
De kapitale fout waardoor mijn kijk op de deskundigen compleet veranderde 22
Informele opleiding – wat businessteams kunnen leren van sportteams 23
De eerste toepassing 25
Hoofdstuk 2 – Het doorbreken van de regels voor teambuilding 29
Het onmogelijke doel 31
Zes regels voor teambuilding die doorbroken moeten worden 31
Het onmogelijke bereiken 38
Hoofdstuk 3 – Een tegendraadse benadering om effectieve teams te ontwikkelen 41
Verbroken vertrouwen, slechte relaties, zakelijk falen 43
No-nonsense teambuilding 43
De grote onthulling 45
Repareren van gebroken relaties zonder het over relaties te hebben 48
Teamresultaten na één dag 50
Van de laatste naar de eerste plaats 51
Hoofdstuk 4 – De missende schakel 53
De vertrouwensval 55
Team habits – de missende schakel om coördinatie te verbeteren 57
De allesbepalende waarde die niemand meet 57
Bedrijven hebben geen zomerstop 59
Doorbraak in zeven maanden 59
Hoofdstuk 5 – Het geheim van duurzame transformatie en cultuurverandering 63
Voor échte transformatie is mentale, emotionele en fysieke verandering nodig 65
De fout om te focussen op cijfers 65
Het verschil tussen competenties en team habits 66
Bewustwording verhogen – de snelste manier om habits te veranderen 68
Basisset team habits aan de top van de driehoek 70
De team habits van James’ leiderschapsteam 70
Hoe versneld succes leidt tot duurzaam succes 72
Team habits zijn altijd in ontwikkeling 73
Hoofdstuk 6 – Team accountability voor effectief verandermanagement 75
De Transitie van controlegestuurd naar stakeholdergestuurd 77
Het ontwikkelen van een ‘doorbraakbeeld van succes’ 77
Het doorbraakbeeld van succes van Amirs leiderschapsteam 78
Teamresultaten die gedeeld eigenaarschap stimuleren 79
Gedeeld eigenaarschap en crossfunctionele accountability 81
Transformatie van de organisatie in slechts negen maanden 82
Bedrijfstransformatie en feedback van de leiding 82
Wanneer team habits niet genoeg zijn om teamrelaties te onderhouden 83
Hoofdstuk 7 – De kracht van teams gebruiken om je bedrijf en bedrijfscultuur versneld te transformeren 87
De bedrijfscultuur is een direct gevolg van de houding en het gedrag van het leiderschap 89
Het missende team in de organisatie 90
Hoogpresterende afdelingsteams 91
Borgen van een teamcultuur: aannemen, inwerken, performancemanagement en opvolging 93
Kracht en snelheid van crossfunctionele accountability van een team 94
Twaalf jaar een benchmark in de gezondheidsbranch 95
Hoofdstuk 8 – Drie kerncompetenties van een team die niemand je leert 97
Twee benaderingen voor verandermanagement 99
Snelheid en eenvoud winnen van overmatig plannen en complexiteit 100
Kerncompetentie 1: imperfecte actie ondernemen om momentum te krijgen 101
Kerncompetentie 2: proactief herstel om samenwerking en snelheid aan te sturen 102
Kerncompetentie 3: gedeeld eigenaarschap voor resultaatgerichte vergaderingen 103
De kerncompetenties van teams in de praktijk 104
Hoofdstuk 9 – Teams begeleiden naar het volgende niveau 106
Virtuele teambuilding – het onmogelijke waarmaken 109
Herstel van verbroken vertrouwen, lage prestaties en lage motivatie in een online sessie 109
Het samenvoegen van twee teams met tegengestelde culturen en ‘wij-zij-gedrag’ 109
Toepassen van de missende schakel in zakelijke teams 110
Transformeren van afdelingen naar hoogpresterende teams 111
Het versnellen van uitvoering en succes van een projectteam 114
Ondersteunen van zelfsturende en agile teams bij versnellen van forming naar performing 115
In de startblokken om je team naar het volgende niveau van hoog presteren te brengen 115
Een doelbewuste aanpak 115
Hoofdstuk 10 – Toepassing: hoe dan? Be accountable; pas de acht stappen toe 119
Roadmap naar ‘B’ 121
Stap 1 – Creëren van helderheid en alignment op de ‘rode pijlen’ 121
Stap 2 – Creëren van helderheid en alignment op de opdracht 122
Stap 3 – Het ontwikkelen van een ‘beeld van succes’ voor het team 123
Stap 4 – Het ontwikkelen van de team habits 125
Stap 5 – Teamresultaten scherpstellen voor focus 126
Stap 6 – Teamafspraken voor verdieping op veiligheid, vertrouwen en relaties 130
Stap 7 – Voortgang en monitoring met accountable E3-meeting 132
Stap 8 – Successen vieren, waarderen en aanspreken 134
Extra en laatste stap: Pay it Forward! 135
Over de auteurs 137
Register 139
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan