Prof. dr. H. Kuipers is hoogleraar Sociotechniek aan de faculteit Bedrijfskunde van de Technische Universiteit Eindhoven en hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda.
Meer over de auteursHet Nieuwe Organiseren: alternatieven voor de bureaucratie
Paperback Nederlands 2018 4e druk 9789492398109Samenvatting
Het nieuwe organiseren: alternatieven voor de bureaucratie
Dit boek is een volledige herwerking van Het nieuwe organiseren (2010). Bij deze volledige herwerking is rekening gehouden met feedback van zowel lezers als docenten. De inhoud is geactualiseerd, de omvang van de bespreking van sommige thema’s teruggebracht en zijn er nieuwe thema’s en cases toegevoegd, wat de opbouw van het boek overzichtelijker maakt. Zoals ideeën over het netwerkregime die verder zijn uitgewerkt in twee nieuwe hoofdstukken, met actuele trends zoals Agile, Scrum en de ‘exponentiële’ organisatie, en het socio-technisch perspectief daarop.
Dit boek gaat over integraal organiseren. Organisaties staan tegenwoordig voor grote uitdagingen op het terrein van innovatie, klantgerichtheid, flexibiliteit, productiviteitsverhoging en het vinden en behouden van talent. Eenzijdige technische innovaties kunnen daar slechts beperkt aan bijdragen.
Ook eenzijdige aandacht voor cultuur en gedrag kent zijn beperkingen. Sociale innovatie heeft betrekking op integrale ontwikkeling en vernieuwing van de arbeidsorganisatie. Veel organisaties zijn gebaseerd op hardnekkige bureaucratische organisatieprincipes, die niet meer van deze tijd zijn.
Het nieuwe integraal organiseren biedt duurzame oplossingen voor de beperkingen en disfuncties die kleven aan traditioneel gestructureerde organisaties. We hebben niet de illusie dat met quick fixes en quick wins de oplossing van alle hedendaagse organisatieproblemen wordt gevonden. Het eerste deel van dit boek is daarom gericht op het fundamenteel doorgronden van de problemen van organisaties: dit is een voorwaarde voor het vinden van duurzame oplossingen.
Bij het vinden van deze structurele oplossingen voor organisatieproblemen, uitgewerkt in het tweede deel van dit boek, is de strategie die de organisatie nastreeft leidend. Het primaire proces en de eisen die daaraan worden gesteld om de strategie te kunnen realiseren, zijn het aanknopingspunt voor het organiseren. Bij het integraal organiseren staan de oplossingen bovendien niet bij voorbaat vast, maar gaat het juist om het vinden van ontwerpoplossingen die specifiek zijn voor elke organisatie. We behandelen in dit kader een integrale ontwerpketen die ondersteuning biedt, om in de praktijk te zoeken naar oplossingen voor de specifieke situatie.
Dit boek is geschreven voor studenten, praktijkbeoefenaars en organisatiedeskundigen die écht de moeite willen nemen zich te verdiepen in het functioneren van organisaties tegen hun structurele achtergrond en mee willen denken over duurzame sociale innovatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Herman Kuipers
Over Pierre van Amelsvoort
Over Eric-Hans Kramer
Inhoudsopgave
Woord vooraf
Over de auteurs
1. Inleiding: thematiek en opzet van dit boek
Deel 1: Positionering, het theoretische fundament, organisatieregimes
2. Het integrale perspectief op organiseren
3. Systeemtheorie en het integrale perspectief
4. De organisatie als interactienetwerk
5. Structuur en motivatie
6. Vier organisatieregimes
Deel 2: Het bureaucratische regime
7. Structuurkenmerken van het bureaucratisch regime
8. Moderne functie-eisen en de beperkingen van het bureaucratisch regime
Deel 3: Het ontwerpen van flexibele structuren
9. Uitgangspunten voor flexibel ontwerp
10. De integrale ontwerpketen
11. Het macro- en meso-ontwerp van de productiestructuur in het flexibele regime
12. Het micro-ontwerp van de productiestructuur in het flexibele regime
13. Het ontwerpen van de besturingsstructuur
14. Het koppelen van organisatorische eenheden
15. Het ontwerp van systemen
16. Het hyperflexibel netwerkregime: positionering
17. Netwerkregime en ontwerpketen
Deel 4: Nabeschouwing
18. Het proces van integrale organisatievernieuwing
19. De integrale sociotechnische benadering in een bredere context
20. Tot slot
Literatuur
Appendix: Overzicht van tekstboxen
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan