Lees verder
Jeroen Seegers is als organisatiepsycholoog en managing partner verbonden aan Quaestus Executive Leadership in Den Bosch.
Meer over Jeroen SeegersAssessmentcenters
Talenten van vandaag voor organisaties van morgen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789462158665Samenvatting
Het is alweer ruim veertig jaar geleden dat de assessmentcentermethode (ACM) en daarmee het assessmentcenter, zijn intrede deed in Nederland. Het assessmentcenter brengt het talent en het potentieel van mensen op een alomvattende manier in kaart door met behulp van tests en praktijksimulaties inzicht te verwerven in de competenties en talenten van de personen in kwestie. Assessment is dus eigenlijk een ander woord voor beoordelen, met dat verschil dat beoordelen achteraf geschiedt, terwijl men bij assessment vooraf probeert te taxeren welke kwaliteiten iemand heeft.
De assessmentcentermethode blijkt een goed uitgangspunt te zijn voor strategisch talentmanagement. De methode verschaft een doeltreffende techniek voor het selecteren van medewerkers, biedt een goede basis voor het ontwikkelen en opleiden, helpt leidinggevenden hun medewerkers beter te beoordelen en biedt een basis voor resultaatgericht belonen. Door het inzetten van de assessmentcentermethode kan het topmanagement het binnen de organisatie aanwezige potentieel beter benutten. In een tijd waarin het voor organisaties steeds moeilijker wordt talent van buiten aan te trekken, is het van belang flexibeler om te gaan met het binnen de organisatie beschikbare potentieel. De assessmentcentermethode is een effectieve techniek om de interne arbeidsmarkt beter te benutten.
Jeroen Seegers (MSc, PhD) is sinds 1977 actief als bedrijfspsycholoog en adviseur-coach. Seegers is de grondlegger van de assessmentcenteraanpak in Nederland en heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in topassessment, topcoaching, leiderschapsontwikkeling, onboarding en boardroom dynamics. Vanuit veertig jaar ervaring met de assessmentcentermethode schreef hij dit boek.
Het boek is bedoeld als kompas voor iedereen die zich uitgebreid wil oriënteren op het gebied van talentassessment, zowel studenten en onderzoekers als praktijkmensen en HR-specialisten. Het boek beschrijft niet alleen in detail de assessmentcentermethode, maar ook alternatieve methoden en technieken voor talentassessment en mogelijkheden voor het in kaart brengen van het talentquotiënt van de organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jeroen Seegers
Inhoudsopgave
Ten geleide 14
De inhoud van dit boek 17
Hoofdstuk 1 De ontwikkeling van de assessmentcentermethode 22
1.1 Inleiding 22
1.2 Begrippen 23
1.3 Essentie van de methode: het opsporen van talent 25
1.4 Noodzaak van het meten van talent 26
1.5 Oorsprong en ontwikkeling 29
1.6 Bedrijfsleven: AT&T 34
1.7 Ontwikkeling van assessmentcenters in Nederland 37
1.8 Ontwikkeling van assessmentcenters in België 41
Hoofdstuk 2 Methoden en technieken van talent-assessment 46
2.1 Inleiding 46
2.2 Talent-assessment 46
2.3 Validiteit 49
2.4 Utiliteit 55
2.5 Talent-assessmentmethodieken 58
2.6 Biodata, curriculum vitae, video-résumé en sociale netwerken 59
2.7 Het gestructureerde interview 63
2.8 Referenties 69
2.9 Multi-ratertechnieken/360-graden-feedback 69
2.10 Intelligentietests 77
2.11 Persoonlijkheidstests 84
2.12 ‘ Personality type’-tests 87
2.13 ‘Dimensional personality profiles’` 93
2.14 Praktijkwaarde van persoonlijkheidstests 99
Hoofdstuk 3 De techniek van assessmentcenters 108
3.1 Inleiding 108
3.2 Doelstelling van een assessmentprogramma 111
3.3 Voorselectie van de kandidaten 113
3.4 Training van de beoordelaars/assessoren 113
3.5 De organisatie van de bijeenkomst: het draaiboek 119
3.6 Evaluatiediscussie, eindoordeel en rapportage 124
3.7 Feedback 126
3.8 Assessmentsimulaties en ‘serious gaming’ 129
3.9 Assessmentsimulaties 132
3.10 De techniek van het rollenspel 144
3.11 Non-discriminatie, diversiteit en inclusiviteit 149
3.12 Procedurele rechtvaardigheid 151
Hoofdstuk 4 Competentieprofilering: de achilleshiel van talent-assessment 160
4.1 Inleiding 160
4.2 Het begrip ‘competentie’ 161
4.3 Gedragscompetenties 164
4.4 Het gebruik van competentieniveaus 167
4.5 Functieanalyse en competentieprofilering 170
4.6 De critical-incidentmethode 171
4.7 Talent-assessment als onderdeel van competentiemanagement 176
Hoofdstuk 5 Talentontwikkeling en ‘post assessment care’ 182
5.1 Inleiding 182
5.2 Post-assessment care 184
5.3 Talentontwikkeling en leerprocessen 187
5.4 Een leermodel voor talentontwikkeling 189
5.5 Leerpotentieel van het individu 191
5.6 Leerpotentieel van de organisatie 196
5.7 Leren in de praktijk: performance-coaching 201
5.8 Competentie-en performancegericht leren 204
5.9 Begeleidingsstijlen bij coachen 210
5.10 Een gespreksmodel voor performance-coaching 213
Hoofdstuk 6 Talent-assessment en leiderschap 222
6.1 Inleiding 222
6.2 Uitdagingen voor leiders van morgen 222
6.3 Leiderschapstheorieën 225
6.4 ‘Secure base’ en duurzaamheid 232
6.5 Falend Leiderschap 243
Over de auteur 250
Links naar YouTube-video’s 252
Register 254
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan