‘De toekomst van werk’ is vlot geschreven en ook uitstekend vertaald. Het boek laat zich niet alleen lezen als een lofzang op het succesvolle bedrijf Google, maar ook als een pleidooi voor een andere arbeidsfilosofie en als een handleiding voor het ontwerpen van de ideale wervingsprocessen en arbeidsomgeving. Iedereen die betrokken is bij werving en selectie, bij de vormgeving van het HRM-beleid, of bij de interne organisatie, en ook iedereen die zich oriënteert op een functie als werknemer, kan uit dit boek vele nuttige tips en adviezen halen. De auteur van dit boek, Laszlo Bock, werkt sinds 2006 als hoofd People Operations bij Google en is in die functie medeverantwoordelijk geweest voor de manier waarop het HRM-beleid bij Google tot stand is gekomen. Hij kan dus als geen ander een kijkje bieden in de keuken van Googles personeelsbeleid. En dat doet hij enthousiast en (voor zo ver ik het als buitenstaander kan beoordelen) ook open. Ook de missers beschrijft hij uitgebreid, en ook van andermans fouten kun je veel leren. Kort samengevat komt het erop neer dat het personeelsbeleid van Google gebruik maakt van bekende en minder bekende inzichten uit de gedragspsychologie en gedragseconomie en is gebaseerd op eigen research en op vele testen in huis en dat de uitkomsten van dit onderzoek heel vaak contra-intuïtief zijn. Bijvoorbeeld het wervings- en selectie proces.
Google investeert relatief veel en veel meer in het sollicitatietraject dan in de meer traditionele aanpak gewoon is. Zoals Bock uitlegt, bespaart dat verderop in de werkrelatie heel veel geld, tijd en energie. Missers worden zo voor een groot deel voorkomen en dure opleidingstrajecten om mensen alsnog geschikt te maken voor hun job worden uitgespaard. Daarbij hoort ook dat Google zoveel mogelijk middelen en kanalen probeert te benutten om zo veel mogelijk potentiële toppers te vinden. Dat levert heel veel kandidaten (alleen al 2 miljoen open sollicitaties per jaar) maar dat lost Google dan weer op door betere filters te bouwen. Verder objectiveert Google voor zover mogelijk alle stappen in dit proces. Dit om het effect van de beoordelingsfouten, (biases) waar we allemaal last van hebben, te minimaliseren. De tweede helft van het boek beschrijft de manier waarop Google de werkprocessen heeft vormgegeven. Bijvoorbeeld zorgen voor betekenisvol werk, medewerkers niet zien als personeel, maar als mede-eigenaren (grondleggers), mensen optimale vrijheid geven, managers beroven van hun macht en zorgen dat het werk altijd ‘fun’, uitdagend en innovatief blijft. Dit deel is het minst verrassend, maar zoals Bock ook zelf schrijft: goede ideeën lijken achteraf altijd vanzelfsprekend. Hoewel sommige onderdelen vooral gelden voor de techindustrie, bijvoorbeeld het grote verschil in productiviteit tussen toptalenten en gemiddelde werknemers, (Bock pleit dan voor grote verschillen in beloning) vond ik het hele boek inspirerend om te lezen. Met name de manier waarop Google kennelijk de natuurlijke spanning heeft weten op te lossen tussen de professionals en de managers in een organisatie klinkt heel overtuigend en waardevol. Heel veel organisaties, ook in Nederland, worstelen met dit vraagstuk Kortom een aanrader met vele nuttige tips voor werkgevers, HRM-medewerkers en sollicitanten.
Over Peter van der Wel
Peter van der Wel houdt zich al ruim 30 jaar professioneel met de toekomst bezig. Hij is auteur van verschillende boeken op het gebied van futurologie en toekomstverkennen en mede-oprichter en voormalig vice-president van de Dutch Future Society.