16 februari 2018 | Henny Portman

In het boek De 5 frustraties van teamwork – Hoe zorg je ervoor dat samenwerken leuk blijft legt Patrick Lencioni de essentie van samenwerking binnen een team uit. Het boek is alweer een aantal jaren beschikbaar maar ik kwam het tegen op vele lijstjes, bijvoorbeeld als een van de aanbevolen boeken binnen SAFe, zodat mijn nieuwsgierigheid getriggerd werd en een recensie op zijn plaats is.

Het boek bestaat uit twee delen, waarbij het eerste, omvangrijkste, deel een parabel vertelt waarin we een niet functionerend managementteam zien worstelen in haar soms moeizame weg naar een echt samenwerkend team en het tweede deel ingaat op het begrijpen en tegengaan van de vijf frustraties.

In de parabel volgen we de net aangestelde CEO Catherine die van het bestuur de opdracht had gekregen om van het managementteam een echt samenwerkend team van te maken die resultaten kunnen neerzetten. In een aantal off-sites gaat zij met het managementteam aan de gang waarbij zij de driehoek met de vijf frustraties van teamwork stap voor stap met iedereen doorleeft. Als eerste stap bespreekt ze wat ‘afwezigheid van vertrouwen’ betekent. Middels een aantal oefeningen werkt ze aan het verbeteren van het onderlinge vertrouwen. Vervolgens pakt ze de vijfde frustratie ‘te weinig aandacht voor resultaten’ beet en stelt met de groep het doel voor de komende periode vast. Middels een scala aan oefeningen komen ook de andere drie frustraties ‘angst voor conflicten’, ‘gebrek aan betrokkenheid’ en ‘verantwoordelijkheid mijden’ aan bod. Het is zoals te verwachten, echt vallen en opstaan, drie stappen vooruit en twee stappen terug maar uiteindelijk ontstaat een echt team.

In het tweede deel zoemt de auteur in op de in de parabel gehanteerde driehoek met de vijf frustraties. We krijgen een samenvatting van het model en een teamonderzoek vragenlijst met daarin vijftien vragen om vast te stellen welke frustraties wel/niet een probleem vormen voor het team.

Vervolgens krijgen we per frustratie karakteristieken van teams waar de frustratie aanwezig is en karakteristieken van teams die de frustratie onder de knie hebben. Daarnaast krijgen we per frustratie een aantal suggesties hoe de frustratie is tegen te gaan en welke rol de leider hierbij moet spelen.

Tenslotte wordt de relatie tussen de verschillende frustraties toegelicht. De eerste stap is vertrouwen. Als er vertrouwen is durft men conflicten aan te gaan waardoor betrokkenheid wordt gecreëerd. Door betrokken te zijn voelt men zich verantwoordelijk en hiermee kunnen de gewenste resultaten geboekt worden.

Conclusie: een vlot leesbaar boek dat de essentie van teamwork helder naar voren brengt. De vijf frustraties bieden een mooi handvat om te laten zien of een team wel of niet goed functioneert. Een must voor agile teams. Middels de teamonderzoek vragenlijst wordt een eenvoudig instrument aangeboden om middels vijftien vragen vast te stellen welke frustraties wel/niet een probleem vormen voor het team. Kijk je verder naar de aangeboden suggesties om de frustraties te lijf te gaan dan krijg je een gereedschapskist om van een groep mensen een echt team te maken. Alleen jammer dat de geboden suggesties niet wat concreter uitgewerkt zijn.

3 januari 2005 | Wies Bol

Niet alleen de titel maar ook de foto op de omslag maakte dat ik nieuwsgierig werd naar de inhoud van 'De vijf frustraties van teamwork en hoe die te verhelpen' van Patrick Lencioni. De foto van de voetballers laat me even terug denken aan de zomer van 2004 waarin voor iedereen duidelijk werd dat individuen, hoe talentvol ook niet automatisch als team resultaten behalen. Mijn enthousiasme om het boek te lezen werd echter direct getemperd bij de openingszin van Lencioni, waarin hij toegeeft dat goed teamwork even belangrijk als zeldzaam is. Gelijk komt dan de vraag bij mij op wat hij mij in dit boek dan nog te bieden heeft.

Het boek is opgedeeld in twee delen en bestaat uit een parabel en een praktische en heldere beschrijving van het model van de vijf frustraties. Het verhaal speelt zich af binnen een Amerikaans bedrijf. Catherine, de hoofdpersoon staat voor de taak om van een slecht functionerend managementteam een echt team te maken. De mensen in dat team functioneren als groep namelijk zo slecht dat de voortzetting van het bedrijf in gevaar komt. Vanaf de eerste kennismaking met de hoofdpersoon tot aan het 'eind goed, al goed' ontvouwt zich langzaam het model van de vijf frustraties. De situaties en de karakters zijn herkenbaar beschreven vooral wanneer je veel met teams werkt. De eerste paar hoofdstukken waren dan ook voor mij een feest van herkenning. Maar halverwege het verhaal wordt de successtory een open deur en voorspelbaar. Dat maakt dat het verhaal uitgaat als een nachtkaars en het mij niet meer heeft kunnen boeien.

In het tweede deel van het boek wordt het gehanteerde model uitvoerig beschreven en aangevuld met een instrument waarmee je door middel van 15 vragen je eigen team kunt onderzoeken. Het instrument is heel gemakkelijk te hanteren en je hebt al snel een globaal beeld van je eigen team wanneer het gaat om de vijf beschreven frustraties. Het model zelf doet me sterk denken aan de piramide van Maslow. Niet omdat Lencioni een piramide gebruikt maar omdat het uitgaat van de basisvoorwaarden die noodzakelijk zijn om van goed Teamwork te spreken. In het model zit dezelfde opbouw. Eerst komt vertrouwen, wanneer er geen onderling vertrouwen is dan gaat men ook geen conflicten aan. Conflicten zijn noodzakelijk om betrokkenheid te creëren. Zonder betrokkenheid geen verantwoordelijkheid en zonder verantwoordelijkheid geen resultaten.

Het verbeteren van een team vraagt meer dan individuele talenten. Kennis van de ontwikkelfases van een team of van het in kaart brengen van de verschillende persoonlijkheden is onvoldoende. Het vraagt meer diepgang en gaat terug naar de voorwaarden die aan de basis dienen te liggen van iedere organisatie wil deze succesvol zijn, namelijk vertrouwen in elkaar. Vertrouwen moet je verdienen en dat is vaak een moeizame weg want de verleidingen zijn groot.

'De vijf frustraties van teamwork' kan dienen als een inspiratiebron bij het nadenken over de essentie van Teamwork. Voor degene die aan de slag willen met het verbeteren van de resultaten van hun team doen er goed aan een ander boek te kiezen met meer praktische handvatten.