Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Mindgym - 'Een briljant boek'
18 juni 2018 | Elly Stroo Cloeck

Acht seconden. Zolang kun je je aandacht onafgebroken richten op iets of iemand. Daarna zakt de focus weer in, op weg naar chips, apps of gedachten. In 2000 was de gemiddelde aandachtsspanne nog twaalf seconden.

Het smartphonetijdperk heeft er in zestien jaar maar liefst een derde afgesnoept (bent u er nog?). Zelfs de goudvis heeft de mens ingehaald: het diertje kan maar liefst negen seconden onafgebroken focussen.

Zo begint het boek Mindgym van Wouter de Jong. Hij vervolgt met de impact van alle afleidingen en informatie-overload: een ‘overbelaste aandacht-spier’. Die spier moet worden getraind. Uit onderzoek blijkt dat aandachttraining niet alleen zorgt voor minder stress en een beter humeur, maar ook voor een beter werkend immuunsysteem. Waarmee het nut van aandachttraining en daarmee dit boek als ‘sportschool voor je geest’ voor mij al vaststaat.

Het boek bestaat uit 3 delen: Aandacht, Compassie en Geluk, vier hoofdstukken per deel. Die hoofdstukken hebben een heel herkenbare, gevarieerde en gestructureerde indeling, die inhaakt op de metafoor van de sportschool: elk hoofdstuk staat voor een week ‘trainen’. Ze beginnen met een warming-up, die de theorie behandelt. Veel tekeningen en modellen, en veel referenties naar sociaalwetenschappelijke onderzoeken, publicaties in vakbladen en managementboeken.

Die theoretische warming-up is gelardeerd met sit-ups: kleine oefeningen. Ook bevat de warming up ‘eye-openers’: korte beschrijvingen van experimenten die echt je ogen openen en je ‘dat kan niet waar zijn’ doen denken. Na de warming up komt er een blessurewaarschuwing: wat moet je vooral niet doen? Dan begint de training: voor elke week een aantal oefeningen in drie varianten: light, medium en intens. Bijna alle oefeningen worden ondersteund door audiotracks (in mp3) die je van de bijbehorende website kunt downloaden (29 tracks - 600 MB). Bij de training horen natuurlijk ook trainingstips van je personal trainer! Ten slotte is er de cooling-down, waarin je reflecteert op de resultaten van die week en dat hoofdstuk.

Toen ik begon aan de vier hoofdstukken over Compassie, was ik wat sceptisch, zo’n zweverig onderwerp! De Jong begint echter met het aanhalen van de resultaten uit meer dan 200 artikelen en studies, te vinden op de website van Stanford University, Neurochirurgie. Deze bewijzen dat compassietraining onder andere het volgende oplevert: veerkracht, meer effectiviteit en pro-activiteit, positieve emoties, zelfrespect, emotionele intelligentie, beter immuunsysteem, gezonder eetpatroon. Dat klinkt bepaald niet zweverig, en blijkt veroorzaakt te worden door meer hersengolven in de gammafrequentie, duidend op beter samenwerkende hersendelen, waardoor er ook makkelijker topprestaties geleverd worden. Een van de oefeningen in dit deel is gericht op voorstellingsvermogen, wat abstract klinkt, maar concrete effecten oplevert: verbeelding kan je ‘slimmer’ maken. In een experiment moest de ene groep proefpersonen vijf minuten aan professoren denken, de andere groep aan hooligans. Daarna kregen beide groepen triviant-achtige vragen. De ‘professoren’ scoorden significant beter. Overtuigd? Ik wel.

In het deel Geluk gaat het laatste hoofdstuk over Wilskracht. Mochten de oefeningen niet het gewenste effect hebben, dan heeft De Jong nog een eye-opener voor je: De wekker ‘SnuzNLuz’ helpt je met opstaan door geld van jouw bankrekening naar je minst favoriete goede doel over te maken als je te lang blijft snoozen. Grappig!

De Jong heeft een buitengewoon prettige schrijfstijl: informeel, grappig en toch heel duidelijk met veel herkenbare voorbeelden en mooie quotes. Op elke bladzijde moest ik wel even glimlachen! Ook is zijn stem op de audiotracks prettig, hoewel hij voor mij soms iets te snel spreekt.

Dit boek is nuttig voor……iedereen. Er wordt op dit moment veel geschreven over gebrek aan focus door sociale media, dat probleem is erg herkenbaar. Omdat het boek start met ‘Aandacht’, is de stap om te beginnen erg klein. Ook de oefeningen zijn uitnodigend, deels omdat week 1 start met lichte, korte oefeningen, deels omdat de theorie en de wetenschappelijke onderbouwing de effectiviteit van oefeningen geloofwaardig maakt. Ik vond dit een briljant boek, heel knap om zo’n rationele fundering te leggen onder een dergelijk onderwerp, en slim om zowel structuur als humor te gebruiken. Als ‘Blauw’ persoon vond ik vooral de structuur erg prettig: een duidelijk plan voor elke week, een opbouw van licht naar wat zwaarder, van kort naar wat langer. Heb ik nog een verbeterpuntje? Nee. Zelfs geen typefout.

De Jong heeft wel een waarschuwing: beperk je niet tot lezen. Kennis is nog geen ervaring. Als je een doktersrecept alleen leest, word je daar ook niet beter van! Trainen dus!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Mindgym - 'Een bijzonder waardevol boek'
13 juni 2018 | Brigitte Koehler

Gezond leven is in. Gezond eten is in. Naar de sportschool gaan is in. Alleen we vergeten daarbij onze mentale conditie. Terwijl het spreekwoord ‘Mens sana in corpore sano’ oftewel ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ niet voor niets al eeuwen bestaat. In zijn boek Mindgym leert Wouter de Jong ons in 12 weken hoe we onze mentale conditie kunnen verbeteren.

Oké, ik geef het gelijk maar eerlijk toe, ik ben gék op de boeken van Maven publishing. Ik wordt altijd blij van de verassende vormgeving en de bijzondere onderwerpen. En nu dus ook weer van Mindgym, sportschool voor je geest van Wouter de Jong. Mindgym is een methode waarmee je leert om op alle momenten van je leven in een gezonde mentale conditie te blijven. Met een scherpe geest weet je waar je invloed op hebt en wat je dient te accepteren. En die mind ga je dus trainen, twaalf weken lang.

Het boek is opgedeeld in drie delen: aandacht, compassiekracht en geluksvaardigheid. Waarbij deel 1, aandacht, het fundament is onder de twee andere delen. Met aandachttraining krijg je meer zelfinzicht en zelfbeheersing. Je leert je aandacht richten op datgene waarop je hem wilt richten. Zo bouw je voldoende basis op om de oefeningen uit deel 2 en 3 te kunnen uitvoeren. In deel 2, compassie of anders gezegd veerkracht, leer je constructief omgaan met tegenslag in het leven. Dit geeft je houvast om in deel 3 de patronen die je belemmeren om gelukkiger in het leven te staan los te laten. In deel 3, over geluk, maak je kennis met technieken die je in staat stellen om tot volle wasdom te komen. Elk deel is opgebouwd uit vier weken die elk hun eigen oefeningen hebben. De weken zijn een richtlijn, als je langer bij een week wilt blijven kun je dat natuurlijk doen. Dat is ook het fijne van Mindgym het is flexibel en je kunt het precies zo gebruiken als je nodig hebt.

De oefeningen kun je op drie niveau’s uitvoeren: light, medium en intens. De lighttraining kost je nauwelijks tijd. Deze oefeningen doe je gewoon tijdens je dagelijkse bezigheden zoals douchen, wachten voor een stoplicht of als je reist met de trein. Wil je extra trainen dan doe je de medium variant waarbij je ook audiotracks gebruikt. Deze audiotracks kun je gemakkelijk downloaden van de bijbehorende site (www.sportschoolvoorjegeest.nl) en op je telefoon gebruiken. De oefening duurt dan twintig tot dertig minuten per dag. Wil je intensief trainen dan ben je een halfuur tot drie kwartier kwijt. Dat maakt dit boek meteen ook heel duurzaam. Je kunt het programma meerdere keren volgen, steeds weer op dat niveau waar je behoefte aan hebt.

Ik heb het boek dus niet zomaar even uitgelezen. En ook nu ik dit alles opschrijf ben ik nog bezig met het boek. Dat is ook de grote kracht van ‘Mindgym’. Je moet het ondergaan. Zoals De Jong heel terecht in de inleiding al stelt is er over lezen, kennis hebben, nog geen ervaring. Door ook echt de oefeningen te gaan doen, maar dan ook écht, doe je ervaring op en dan ontdek je de diepere waarde van de oefeningen. En zal hetgeen je leert beklijven en zul je daadwerkelijk je mentale conditie verbeteren.

Mindgym is erg compleet, alles komt voorbij. Het leert je je gewoon veel bewuster te zijn. Bewuster van je lichaam, je gedachten, je oordelen of je emoties waarbij het boek nooit zweverig wordt. Ook de oefeningen zijn praktisch en fun. En toch is Mindgym geen boek voor iedereen. Hoewel iedereen het zou moeten lezen. En er is gewoon zoveel te ontdekken en te beleven dat je dit boek niet in een dag uit leest. Maar dat moet je ook niet willen want daarmee doe je Mindgym maar uiteindelijk gewoon jezelf heel erg te kort. Ik vind Mindgym een bijzonder waardevol boek. Dus hup vanuit die sportschool en masse naar de mindgym zou ik zeggen.

Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden