Samenwerkend leren: Praktijkboek
Paperback Nederlands 2017 9789001877736Samenvatting
Goed communiceren en werkelijk samenwerken in het dagelijks leven is een behoorlijke uitdaging. In de klas is dat niet anders. Het concept samenwerkend leren is echter één van de krachtigste instructiestrategieën om het leren te verbeteren. Samenwerkend leren: praktijkboek leert (toekomstige) leerkrachten hoe ongestructureerd groepswerk leerdoelgericht samenwerken kan worden.
Waarom kiezen voor Samenwerkend leren: praktijkboek?
-één van de krachtigste instructiestrategieën om het leren te verbeteren;
-leert studenten omgroepswerk leerdoelgericht te structureren;
-bevat talloze praktijkvoorbeelden, werkvormen en tips voor de dagelijkse praktijk.
Samenwerkend leren laat zien hoe docenten en leerlingen gezamenlijk verantwoordelijkheid kunnen dragen voor het leerproces. Het boek belicht een groot aantal optionele samenwerkingsstructuren. De sterke en zwakke kanten van samenwerkend komen aan bod, evenals succesfactoren en de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Het boek biedt vele praktische handreikingen aan de hand van voorbeelden, werkvormen en tips, vaak direct afkomstig uit de praktijk. Elk hoofdstuk sluit af met een uitgebreid overzicht van wat de literatuur over dat thema te zeggen heeft. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk. Samenwerkend leren is zowel geschikt voor de propedeuse- als de hoofdfase van de pabo en lerarenopleidingen.
Samenwerkend leren: praktijkboek maakt onderdeel uit van een serie over leren. De andere twee boeken uit deze serie zijn Effectief leren: basisboek en Actief leren: bronnenboek.
Wat is nieuw in de vierde editie van Samenwerkend leren: praktijkboek?
In deze vierde druk zijn talloze wijzigingen doorgevoerd. Zo begint elk hoofdstuk met een visueel element dat de lezer laat zien waar hij in het boek is. Daarnaast is de inhoud van verschillende paragrafen gewijzigd en zijn veel voorbeelden en situaties in klassen geactualiseerd.
Studenten vinden online veel extra materiaal: samenvattingen per hoofdstuk, toetsvragen met feedback, opdrachten, aanvullende werkvormen en videofragmenten van onderwijssituaties. Docenten kunnen zelf toetsen samenstellen met Toets-op-Maat.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1 Samenwerken en leren 15
Kenmerken van gestructureerd leerdoelgericht groepswerk
1.1 Wat is samenwerkend leren? 16
1.2 Waarom samenwerkend leren? 21
1.3 Samenwerkend leren en leeractiviteiten 26
1.4 Wanneer samenwerkend leren? 30
1.5 De kenmerken in praktijk 31
1.6 Achtergronden bij samenwerkend leren 36
Samenvatting 46
2 Klassenorganisatie gericht op samenwerkend leren 49
Structuur en organisatie van samenwerkend leren in de klas
2.1 Groepen maken voor samenwerkend leren 50
2.2 Regels in de groep 58
2.3 Rollen binnen de groep 61
2.4 De inrichting van het lokaal 64
2.5 Achtergronden bij klassenorganisatie 67
Samenvatting 70
3 Vijf elementaire samenwerkingsstructuren 73
Vijf werkvormen voor talloze onderwijssituaties
3.1 De vijf samenwerkingsstructuren stap voor stap 74
3.2 Adviezen bij de uitvoering 84
3.3 Achtergronden bij vijf elementaire samenwerkingsstructuren 86
Samenvatting 89
4 Sociale vaardigheden en groepsprocessen 91
Leerdoelen naast de inhoud
4.1 Sociale vaardigheden bij samenwerkend leren 92
4.2 Een stappenplan sociale vaardigheden 94
4.3 Groepsprocessen en sociale vaardigheden 102
4.4 Evalueren van sociale vaardigheden en groepsprocessen 105
4.5 Achtergronden bij sociale vaardigheden 110
Samenvatting 113
5 Begeleiden van samenwerkend leren 117
Aandacht voor inhoud en proces
5.1 Instructie voor samenwerkend leren 118
5.2 Samenwerkend leren begeleiden 120
5.3 Nabespreken 130
5.4 Achtergronden bij het begeleiden van samenwerkend leren 132
Samenvatting 134
6 Beoordelen / evalueren van samenwerkend leren 137
Groepscijfer of individueel cijfer en andere vraagstukken
6.1 Beoordelen van het resultaat van samenwerkend leren 138
6.2 Het leerproces evalueren 144
6.3 Het ontwerpen van de beoordeling 146
6.4 Achtergronden bij beoordeling 148
Samenvatting 149
7 Het onderwijsleergesprek 153
In gesprek gaan met de hele groep
7.1 Wat is een onderwijsleergesprek? 154
7.2 Waarom een onderwijsleergesprek? 157
7.3 Het onderwijsleergesprek beginnen 159
7.4 Verder verloop van het onderwijsleergesprek 165
7.5 Toepassingsmogelijkheden van het onderwijsleergesprek 169
7.6 Achtergronden bij het onderwijsleergesprek 173 Samenvatting 176
8 Een leergemeenschap 179
Dialoog en samenwerking als uitgangspunt van leren en instructie
8.1 Verschillende benaderingen van samenwerkend leren 180
8.2 Samen leren 183
8.3 Rollen van leerlingen en docenten bij leren in een leergemeenschap 186
8.4 Achtergronden bij leren in een leergemeenschap 200
Samenvatting 203
9 Lessen samenwerkend leren ontwerpen 207
Lessen ontwerpen volgens ‘vorm volgt functie’
9.1 Vragen voorafgaand aan het lesontwerp 208
9.2 Met negen vragen naar een lesontwerp 210
9.3 Vragen na afloop van de les 216
9.4 Achtergronden bij lesontwerp 217
Samenvatting 219
Terugblik 221
Literatuuroverzicht 226
Illustratieverantwoording 230
Personenregister 231
Zakenregister 233
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan