


Henry Mintzberg
Cleghorn Professor of Management Studies, vooraanstaand pionier op het gebied van management en organisaties
Meer over de auteurs
Henry Mintzberg,
Bruce Ahlstrand,
Joseph Lampel
Strategie safari
Uw complete gids door de jungle van strategisch management
Gebonden Nederlands 2009 9789043017701Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Samenvatting
Strategie is het meest prestigieuze maar ook het meest verwarrende element van organisatiekunde. In deze herziene uitgave van 'Strategie safari' banen de auteurs een pad door de ondoordringbare wildernis van strategie.
Dit provocatieve, jargonvrije en overzichtelijke boek beschrijft en evalueert tien belangrijke denkscholen in strategisch management. Het bespreekt strategie op een revolutionaire wijze, blijft het conventionele uitdagen en een meer avontuurlijke stijl van strategisch denken promoten. 'Strategie safari' is een onmisbaar werk over strategievorming.
Specificaties
ISBN13:9789043017701
Trefwoorden:strategie, strategisch management, strategievorming, organisatiekunde
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:415
Uitgever:Pearson Education NL
Druk:2
Verschijningsdatum:8-9-2009
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:
Expertrecensies (4)


Strategie safari
Dick Both | 28 oktober 2010
'Strategie kan verschrikkelijk saai zijn', vinden Mintzberg, Ahlstrand en Lampel. Zeker als consultants, academici en strategische planners ermee aan de slag gaan. 'Ze zijn allemaal zo dodelijk serieus! Als dat ons betere strategieën zou opleveren was er niets aan de hand, maar het tegendeel is vaak het geval – de strategieën zijn standaard, weinig specifiek en inspireren niet. Strategie moet niet alleen positioneren, maar ook inspireren. Een strategie die niet inspireert is dus eigenlijk helemaal geen strategie.' Aan het woord zijn Henry Mintzberg, Bruce Ahlstrand en Joseph Lampel in hun boek 'Strategie slaat terug'.
Lees verder
Lees verder

Strategie safari
Sander Polman | 20 maart 2000
Ervaren reisleiding
Wanneer Henry Mintzberg als reisleider optreedt zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerdere reizen onder zijn leiding, bijvoorbeeld 'Organisatiestructuren' en 'Opkomst en ondergang van strategische planning', zijn nog steeds onderwerp van gesprek. Het is de vraag of 'Op strategiesafari' dezelfde waarde heeft. Is Mintzberg er opnieuw in geslaagd een vernieuwende prestatie te leveren? Ontstaat inzicht in het antwoord op de wezenlijke vraag: wanneer moeten we welk strategievormingsproces gebruiken? Oftewel: wanneer moeten we welk beest van stal halen?
Lees verder
Wanneer Henry Mintzberg als reisleider optreedt zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerdere reizen onder zijn leiding, bijvoorbeeld 'Organisatiestructuren' en 'Opkomst en ondergang van strategische planning', zijn nog steeds onderwerp van gesprek. Het is de vraag of 'Op strategiesafari' dezelfde waarde heeft. Is Mintzberg er opnieuw in geslaagd een vernieuwende prestatie te leveren? Ontstaat inzicht in het antwoord op de wezenlijke vraag: wanneer moeten we welk strategievormingsproces gebruiken? Oftewel: wanneer moeten we welk beest van stal halen?
Lees verder

Op strategie-safari (4e druk 2005)
Sander Polman | 20 maart 2000
Ervaren reisleiding
Wanneer Henry Mintzberg als reisleider optreedt zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerdere reizen onder zijn leiding, bijvoorbeeld 'Organisatiestructuren' en 'Opkomst en ondergang van strategische planning', zijn nog steeds onderwerp van gesprek. Het is de vraag of 'Op strategiesafari' dezelfde waarde heeft. Is Mintzberg er opnieuw in geslaagd een vernieuwende prestatie te leveren? Ontstaat inzicht in het antwoord op de wezenlijke vraag: wanneer moeten we welk strategievormingsproces gebruiken? Oftewel: wanneer moeten we welk beest van stal halen?
Lees verder
Wanneer Henry Mintzberg als reisleider optreedt zijn de verwachtingen hoog gespannen. Eerdere reizen onder zijn leiding, bijvoorbeeld 'Organisatiestructuren' en 'Opkomst en ondergang van strategische planning', zijn nog steeds onderwerp van gesprek. Het is de vraag of 'Op strategiesafari' dezelfde waarde heeft. Is Mintzberg er opnieuw in geslaagd een vernieuwende prestatie te leveren? Ontstaat inzicht in het antwoord op de wezenlijke vraag: wanneer moeten we welk strategievormingsproces gebruiken? Oftewel: wanneer moeten we welk beest van stal halen?
Lees verder
Over Henry Mintzberg
De Canadese organisatiedeskundige Henry Mintzberg geniet internationale bekendheid; zijn boeken 'The Nature of Managerial Work', The Structuring of Organizations', 'Power In and Around Organizations' zijn voor velen verplichte lectuur - zijn seminars worden druk bezocht. Henry Mintzberg bekleedt de Bronfman-leerstoel in management aan de McGill-universiteit en is voorzitter van de Strategic Management Society. Hij werd tweemaal onderscheiden met de McKinsey-prijs voor het beste artikel in Harvard Business Review; de eerste maal voor The Manager's Job: Folklore and Fact (1975) en de tweede maal in 1987 voor Crafting Strategy.
Inhoudsopgave
Opdracht
Dankwoord
Het vertrek
1 'En aan uw linkerzijde, het vervaarlijke strategisch managementbeest'
2 De ontwerpschool: strategievorming als conceptueel proces
3 De planningsschool: strategievorming als formeel proces
4 De positioneringsschool: strategievorming als analytisch proces
5 De ondernemingsschool: strategievorming als visionair proces
6 De cognitieve school: strategievorming als mentaal proces
7 De leerschool: strategievorming als opkomend proces
8 De politieke school: strategievorming als onderhandelingsproces
9 De culturele school: strategievorming als collectief proces
10 De omgevingsschool: strategievorming als responsief proces
11 De configuratieschool: strategievorming als proces van transformatie
12 'Blijf nog even zitten, dames en heren, u hebt het hele beest nog niet gezien.'
Literatuurlijst
Noten
Register
Dankwoord
Het vertrek
1 'En aan uw linkerzijde, het vervaarlijke strategisch managementbeest'
2 De ontwerpschool: strategievorming als conceptueel proces
3 De planningsschool: strategievorming als formeel proces
4 De positioneringsschool: strategievorming als analytisch proces
5 De ondernemingsschool: strategievorming als visionair proces
6 De cognitieve school: strategievorming als mentaal proces
7 De leerschool: strategievorming als opkomend proces
8 De politieke school: strategievorming als onderhandelingsproces
9 De culturele school: strategievorming als collectief proces
10 De omgevingsschool: strategievorming als responsief proces
11 De configuratieschool: strategievorming als proces van transformatie
12 'Blijf nog even zitten, dames en heren, u hebt het hele beest nog niet gezien.'
Literatuurlijst
Noten
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan