Lees verder
Martine Veeger is (online) coach en trainer. Ze ontwikkelde het Eigenarenmodel, waarmee medewerkers letterlijk eigenaarschap nemen voor operationele doelen. Ze is de auteur van Superkrachten.
Meer over Martine VeegerSuperkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789089655578Samenvatting
Heb jij het gevoel dat het succes van je organisatie voor een groot deel afhankelijk is van jou? Snak je naar medewerkers die eigenaarschap nemen, met initiatieven komen en zelf problemen oplossen? Wil jij ook een keer écht op vakantie zonder bang te zijn dat de boel in elkaar stort?
Je bent niet de enige. Veel leidinggevenden zijn druk met zaken waar ze eigenlijk niet mee bezig willen zijn. Ze blussen brandjes, lopen gaten dicht en als het echt mis dreigt te gaan komt de superheld in hen naar boven en zorgen ze dat het toch nog goed komt. Als medewerkers niet in beweging komen, trekken leidinggevenden zelf de kar om de resultaten te halen. Maar hierdoor veroorzaken ze onbewust wat ze eigenlijk niet willen: de organisatie draait enkel en alleen op de kracht van de leidinggevende.
In 'Superkrachten' laat Martine Veeger zien dat je meer uit je organisatie haalt als je je energie anders inzet. Door de sprekende voorbeelden en pragmatische tips weet je na het lezen van dit boek hoe je de organisatie zo inricht dat medewerkers eigenaarschap nemen en daarmee superkrachten worden. Je creëert zo niet alleen meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij hen, maar ook rust bij jezelf. En bovenal: betere resultaten voor de organisatie.
‘Martine heeft een heel plezierig boek geschreven. Een lichte afwisseling tussen krachtige inzichten, persoonlijke voorbeelden en praktische handvatten. Met een eigen toegankelijke schrijfstijl. Als je eigenaarschap wilt laten bloeien, vind je in dit boek een hoop moois.’ - AREND ARDON, THE CHANGE STUDIO
‘Met haar ‘niet-offensieve vasthoudendheid’, heeft Martine op de haar kenmerkende wijze, met passie en energie, het MT Service & Operatie geleerd echt eigenaarschap te pakken! In dit boek lees je hoe.’ - KOEN SUETERS, DIRECTEUR SERVICE & OPERATIE NEDERLANDSE SPOORWEGEN
‘In de enorme massa aan managementboeken is dit een verfrissing in taal en inhoud!’ - ANKE SLAGTER, HEAD OF CHANNELS IT INTERNATIONAL, ABN AMRO BANK
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Martine Veeger
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1 DE KRACHTEN IN JE ORGANISATIE
Vicieuze cirkels
Het systeem als mobiel
Leg het patroon bloot
Ziektewinst en aangeleerde hulpeloosheid
Doorbreek het patroon met een nieuw patroon
Samenvatting: Hoe werken de krachten in jouw organisatie?
Opdracht: Maak een selfie!
HOOFDSTUK 2 DE BEWEGING IN GANG ZETTEN
Hoe lang duurt het voor gedrag verandert?
Veranderprincipe 1 Weten en voelen
Veranderprincipe 2 De groep
Veranderprincipe 3 Kleine veranderingen
Veranderprincipe 4 Eigen keuze
Veranderprincipe 5 Nieuwe routines
Samenvatting: Hoe zet je de beweging in gang?
Opdracht: Beschrijf je nieuwe routine
HOOFDSTUK 3 JOUW EIGEN SUPERKRACHTEN
1 Doe minder zelf
2 Doe wat je wel doet goed
3 Wees (mentaal) aanwezig
Samenvatting: Hoe leg jij de superheldencape in de kast?
Opdracht: Bepaal focus, vind een rolmodel en schets je ideale werkweek
HOOFDSTUK 4 ZE WILLEN NIET, WIL JIJ HEN WEL?
Anders kijken naar medewerkers
Omgaan met weerstand
Zorg dat medewerkers weten wanneer het goed is
Afscheid nemen
Samenvatting: Hoe zorg je dat medewerkers willen?
Opdracht: Ga aan de slag met jezelf en je mensen
HOOFDSTUK 5 MEDEWERKERS WORDEN SUPERKRACHTEN
Operationele keuzes horen op de werkvloer
Kartrekkers worden eigenaren
Wie voert de plannen van de eigenaren uit?
Hoe benoem je eigenaren?
Wat eigenaren nodig hebben om goede plannen te maken
Help! Ik heb geen kartrekkers
Samenvatting: Hoe worden medewerkers superkrachten?
Opdracht: Ontdek de kartrekkers in je organisatie!
HOOFDSTUK 6 HOCUS POCUS, FOCUS, FOCUS
Fout 1 Te veel doelen
Fout 2 Overstijgende doelen
Fout 3 Taken in plaats van doelen
Fout 4 Doelen die niet écht het verschil maken
Fout 5 Doelen omdat alles beter, meer en anders kan
Fout 6 Geen of onduidelijke criteria
Fout 7 Negatief geformuleerde doelen
Fout 8 Onduidelijk wanneer het goed is
Fout 9 Onrealistische doelen
Fout 10 Doelen die eenzijdig tot stand zijn gekomen
Samenvatting: Hoe bepaal jij doelen en creëer je focus voor de organisatie?
Opdracht: Bepaal de operationele doelen
HOOFDSTUK 7 EERST DENKEN, NOG EVEN NIET DOEN
1 Ga kijken
2 Breek muren af
3 Neem ieders input serieus
4 Gebruik feiten
5 Deel conclusies op maximaal één A3
Samenvatting: Hoe zorg jij dat eigenaren eerst denken en daarna pas gaan doen?
Opdracht: Laat eigenaren oorzaken onderzoeken
HOOFDSTUK 8 INTRINSIEK GEMOTIVEERD OPLOSSINGEN VINDEN
Hoe je tot goede oplossingen komt
Oplossingen waarbij ander gedrag van medewerkers wordt gevraagd
Hoe je de intrinsieke motivatie van medewerkers aanwakkert
Samenvatting: Hoe vinden medewerkers intrinsiek gemotiveerd oplossingen?
Opdracht: Lukt het om het eigenaarschap bij anderen te laten?
HOOFDSTUK 9 MAAK HET WAAR MET DE OMGEKEERDE OVERLEGSTRUCTUUR
Wat is de omgekeerde overlegstructuur?
Wat levert de omgekeerde overlegstructuur op?
Hoe richt je de omgekeerde overlegstructuur in?
Hoe zorg je dat overleggen effectief zijn?
Bijsturen met goede ‘check en act’-gesprekken
Samenvatting: Hoe maak je het waar met de omgekeerde overlegstructuur?
Opdracht: Draai de overlegstructuur om!
SLOTWOORD
BIJLAGE
Reflectiedocument
Technieken om operationele doelen te bepalen
Technieken om oorzaken te onderzoeken
Technieken om feiten te gebruiken
Technieken om een goed plan met dashboard te maken
Tips om de omgekeerde overlegstructuur vast te leggen
Vragen om tot goede overlegafspraken te komen
Werk bij plan-do-check-act-overleggen met actie- en
besluitenlijsten
BRONNEN
DANKWOORD
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan