Cees Hoogendijk (1959, wiskunde, humanistiek, getrouwd, zes kinderen) is de oprichter en verpersoonlijking van OrgPanoptics 'managing the whole'.
Meer over Cees HoogendijkOrganiseer je processen - en je hoeft nooit meer te (re)organiseren
Van hoge hoed tot dienblad in 97 dagen
Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789090304625Samenvatting
Kantelen, maar dan ook echt…
Nieuw organiseren; het is een regelrechte hype. Het oude harkje wordt platgeslagen tot pannenkoek. We zouden het beter ‘nieuw managen’ kunnen noemen.
Punt is dat de succesvolle organisatie niet bestaat uit managers die mensen aansturen, maar uit mensen die werkprocessen aansturen. Hoe beter die mensen hun processen doorzien, des te gemakkelijker wordt het om continu te verbeteren.
Dit boek verstrekt de procesmanager - en dat kan iedereen zijn of worden - daartoe de inzichten en gereedschappen. Met die bagage kun je procesverantwoordelijkheid creëren. De hiërarchische Customer Service Manager stuurt de mensen van het callcenter aan. Customer Service als proces beschouwd loopt dwars door de gehele organisatie. Als je daar de procesverantwoordelijkheid voor neemt, dan is het pas echt gekanteld. En dan kan het niet anders of alle andere processen kantelen mee. Welke organisatie durft dit echt?
Cees Hoogendijk reikt alle benodigdheden op een dienblaadje aan. Dat maakt dit boek tot een lucratief veranderinstrument, passend in het scala van bedrijfsdiensten die TeamKikk aanbiedt. Het is een werkboek.
"Belangrijk is om ogenschijnlijk brede managementbegrippen tot de kern terug te brengen. Dit boek levert daar een wezenlijke bijdrage aan." - Ronald Leunisse, Managing Director DHL Express Netherlands
"Door niet afdelingen maar processen te organiseren, worden samenwerkende mensen niet verdeeld maar juist verbonden." Peter Garritsen MBA, Directeur TeamKikk
"In het ontwerpen van leeractiviteiten of procesbeschrijvingen voor klanten blijkt telkens weer dat helderheid in de processen een waardevolle ‘outcome’ is. In een team, maar ook tussen de verschillende ‘afnemers en leveranciers’ van die processen." - Onno Geveke, oprichter Kamamak, ontwikkelen & faciliteren van leren.
"Een heel prettig leesbaar verhaal! Voor mij als bedrijfskundige de bevestiging dat resultaten sterk afhankelijk zijn van hoe mensen in de processen staan en hoe zij horizontaal communiceren." - Marc de Vrind, Manager Asset Management GVB Rail Services
"Disclaimer: grote kans dat jij door dit boek je organisatie en je rol daarin gaat zien als proces, en daardoor terecht komt in een beweging van levenslang leren." Gert Veenhoven, oprichter van Systematisch Creatief en ontwikkelaar van Systemen en Organisaties van Hoge Kwaliteit
"Nadat wij dit gedachtegoed hadden toegepast, was alle negativiteit uit onze organisatie verdwenen." - Rob Jaspers, directeur Ventil Test Equipment
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cees Hoogendijk
Inhoudsopgave
Voorzet 13
Inleiding en rondleiding 15
Dag 1 - Co-creatief telefoontje 21
Wat veranderde er die dag? 21
1.1 Ik zoek iets voor de assessment van mijn managers 21
1.2 Denk ik aan Belbin dan denk ik aan processen 22
1.3 Over piramides en pannenkoeken 23
Praktische theoretische kennis voor dag 2 t/m dag 7 - Proces of Organisatie 26
Dag 8 - Vraag achter de vraag 32
Wat veranderde er die dag? 32
8.1 Wat wil je nu echt? 32
8.2 Niet formeren maar ontwikkelen 32
8.3 Beoogde output 33
8.4 Beoogde outcome 34
8.5 Planproces is ook een proces 36
Praktische theoretische kennis voor dag 9 t/m dag 21 - Van Output naar Proces 38
Dag 22 - Voorstel in vertrouwen 44
Wat veranderde er die dag? 44
22.1 Rendez-vous for two 44
22.2 Propositie anno 2005 46
22.3 Eén wordt twee en drie wordt twee 49
22.4 Voorstel anno 2017 50
Praktische theoretische kennis voor dag 23 t/m dag 29 - Het Proces in Kaart 55
Dag 30 - Doelgroep wordt input 64
Wat veranderde er die dag? 64
30.1 De coach maakt de selectie bekend 64
30.2 Hoe bak je een cake? 65
30.3 Een eerste kijk op verbetermogelijkheden 68
Praktische theoretische kennis voor dag 31 t/m dag 34 - Kenmerken van Processen 69
Dag 35 - Training Procesdenken 80
Wat veranderde er die dag? 80
35.1 Ben je een denker of een doener? 80
35.2 Procesdenken, doe je het goed? 84
35.3 Onthutst in de samenwerking 98
35.4 Op zoek naar de procesverbeteringen 99
35.5 Procesverbetering - wat verandert er? 101
Praktische theoretische kennis voor dag 36 t/m dag 57 - Het Proces Organiseren 102
Dag 58 - Procesmanagers en Belbin 111
Wat veranderde er die dag? 111
58.1 Een pitch als huiswerkopdracht 111
58.2 Procesmanagers spiegelen zichzelf en elkaar 112
58.3 Output en proces van de werkconferentie 114
Praktische theoretische kennis voor dag 59 t/m dag 96 - Visies op Organiseren 118
Dag 97 - Pitches en rollenspelen 123
Wat veranderde er die dag? 123
97.1 Ont-moeten 123
97.2 Belbin verklaard 126
97.3 Acht pitches plus één 131
97.4 Het belangrijkste proces onder de loep 132
97.5 Vergaderen met rolbesef 135
97.6 Organiseren in tandems 136
97.7 Prioriteiten en gedistribueerd leiderschap 136
97.8 Organiseren van het communiceren 137
Praktische theoretische kennis voor dag 98 t/m dag 99 - Controle en Kwaliteit 139
Dag 100 - Wat verandert er? 143
Wat veranderde er die dag? 143
100.1 De ideale organisatie bestaat niet (het ideale proces wel?) 143
100.2 Verticaal of horizontaal organiseren 145
100.3 Van Hoge Hoed naar Dienblad 146
Nawoord van de klant 148
Verder lezen 151
Over de auteur 152
Met dank aan 153
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan