Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Great to Cool: laat het u smaken

René Boender adviseerde onder meer merken als Coca Cola, Ola, Goodyear en L’Oréal. Het leverde hem een schat aan ervaring op. Ervaringen nu gebundeld als lekker weghappende ‘snoepjes’ in het boek Great to Cool. Ofwel: just do it! Als u tenminste tegen Amerikaans optimisme kunt.

Ronald Buitenhuis | 19 mei 2011 | 3-4 minuten leestijd

Great to Cool is een boek dat er moest komen. Het is een belofte van Boender aan de 100.000 bezoekers van zijn keynotespeeches. Zij vroegen Boender te vaak of ze zijn peptalks doorspekt met adviezen ergens konden teruglezen. Boender hield zich aan de belofte toen de 100.000ste bezoeker zich aandiende.

Boender vat zijn adviezen in ‘Great to Cool’ samen in zogenaamde ‘braincandies met een bite’. Korte, krachtige inspiratiekronkels met sprekende quotes. Een pot vol snoepjes, waar je uit kunt pikken wat je wilt, met echter één snoepje dat iedereen moet eten: open staan voor de ‘3” 12” E-regel’. Boender bedoelt daar het volgende mee: drie seconden, twaalf seconden en de E van eeuwigheid. In drie seconden moet de zender van een boodschap ervoor zorgen dat interesse is gewekt bij de ontvanger. Is de belangstelling er, dan volgt een iets langere, maar nog altijd snelle check waarin de ontvanger beslist. In twaalf seconden wordt  gecheckt of de impulsieve belangstelling echt de moeite waard was. Is dat zo, dan is de kans groot dat je een klant voor de eeuwigheid binnenhaalt. ‘Het blijkt dat iedereen in twee stappen van luttele seconden beslist’, doceert Boender. ‘Als we onze beslissingen allemaal rationeel zouden nemen, reden we allemaal in een Toyota Corolla uit 1996. Maar we beslissen emotioneel met ons EQ en vaak zelfs op basis van ons SQ (spirit quotiënt).’

Het boek is ook opgebouwd als een snoepjespot. Elk hoofdstuk is apart te lezen. Op Amerikaanse snelheid worden allerlei tips (‘candies’) en levenservaringen/wijsheden van Boender aangereikt. Een kleine bloemlezing.

‘Er moet niet meer worden gesproken over ROI als return on investment maar als return on involvement.’
‘De USP is voorbij, de ISP is in. Het Inspirational Selling Point.’
‘De route is: the head, the heart, the wallet.’
‘Hoeveel magneetkracht of lovemark zit er in uw DNA? Bent u eigenlijk wel verliefd op uw klant. Of bent u alleen maar blind van verliefdheid op het geld?’
‘Als je niet meedoet om het hoogste te bereiken, ben je toeschouwer.’
‘Heeft u al een chief fun officer?’
‘Joggel jij al op rechts en ben je al op ideeënsafari geweest.’

Hoewel je ‘Great to Cool’ (een knipoog naar Collins boek Good to Great waarvan Boender fan is) hapsnap kunt lezen, ben je toch geneigd om alles te lezen. Je zult eens wat missen! Want eerlijk is eerlijk, wie aan ‘Great to Cool’ begint, krijgt wel heel veel zin om te ondernemen, of om zaken anders aan te pakken dan dat iemand tot nu toe gedaan heeft. Interessante doorkijkjes ook.

Zo schrijft Boender dat de kans bestaat dat Amazon als internetwinkel misschien wel eens fysieke winkels op luchthavens kan gaan open. Trendwatching is sowieso iets wat Boender aanbeveelt. Dat alles geschreven dus met een enorme Amerikaanse drive. Daar zal niet iedereen van gecharmeerd zijn, maar de oneliners stemmen keer op keer toch tot nadenken. En al is er maar één oneliner in een managementboek die je leven verandert, dan is het al van waarde geweest.

Een snoepje van autocoureur Mario Andretti tot slot: ‘Als je alles onder controle hebt, rijd je niet hard genoeg.’ Boenders tempo zit er in het boek in elk geval zeker in.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden